Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lagde pai for første gang forrige uke med klassisk paideig av smør, mel og vann. Fyllet var kjempegodt (spinat og bacon), men jeg ble ikke videre imponert av bunnen. Syns det ble for fett og smuldrete, som serinakaker og diverse andre tørre julekaker. Noen som er enige med meg som kan anbefale en god oppskrift på pai?

AnonymBruker
Skrevet

Bytt ut halve mengden smør med kesam, da får du en lettere deig. Vanlig hvetemel kan f.eks. byttes ut/iblandes fibramel.

Anonymous poster hash: 79179...c12
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Vanlig klassisk paideig SKAL jo være nettopp smuldrete og sprø og "flaky", den skal bidra med kontrastkonsistens til det myke, kremete fyllet som på egenhånd ville blitt kvalmende. Men om du heller vil ha den myk er to tips fra meg:

-bruk filodeig (finner den i frysedisken på butikker med ok utvalg) og legg denne i lag du pendler med smør mellom og så har fyllet i. Kjempegodt. :nigo:

- bruk smørdeig. Altså slik deig en bruker til bla. Croissanter. Også godt. Ikke slankemat, men det er jo aldri pai! :ler:

Om du vanligvis liker paideig: var deigen du lagde selv KALD? Altså, da mener jeg iskald? For er den ikke kald så blir det fort en ekkel, fettet sak. Du kan også tilsette feks quinoa, havregryn, malte linser, grovmel e.l for å få med mer smaksrik. Eller krydre den med urter eller krydder? Du kan ha biter av nøtter i. Ditt valg.

Om du bytter ut smør med kesam, får du sikkert en deig av et slag. Paideig blir det ikke.

Anonymous poster hash: e13fe...78c

• Liker 1
Skrevet

Her er uansett min oppskrift:

3.5 dl mel

120 g smør (kapp i terninger og putt i fryseren i 10 min)

2-5 ss iskaldt vann

Bland mel og smør så raskt som du kan (med hell uten å ta i det). Skal se ut som sand med grus i, og ikke som en deig (da har du blandet for mye og vil få ekkel pai). Ha i så mye vann du absolutt trenger for at det danner en deig, så 1 ss av gangen her.

Når det ser ut som deig pakker du i plastfolie og putter i kjølen 1/2 t til over natta. Ta ut. Form til pai. Putt inn igjen i kjølen (eller til og med i fryseren!) 1/2 t. Målet er å holde smøtet iskaldt, for det er dette som lager den herlige paismaken. Stek. Spis. Nyt perfeksjon.

AnonymBruker
Skrevet

Hmmm, kanskje feilen var å ikke ha kaldt nok smør rett og slett... Hadde deigen i kjøleskapet, men sikkert ikke lenge nok.

Anonymous poster hash: 68ae6...b5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...