Gå til innhold

Hundekjøring - Forsvarlig dyrevelferd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva synes dere om dyrevelferden i hundekjøringsløp, typisk Finnmarksløpet og Femundløpet? Ekstreme distanser, ofte i svært kaldt og dårlig vær, som tilbakelegges over korte tidsrom.

Det er en kjennsgjerning at kontrollen er økt betraktelig de siste årene med veterinærer på sjekkpunktene etc. Og det er bra.

Likevel ser vi hvert eneste år tilfeller der dyrene lider. Mange hundekjørere kommer inn med én eller flere hunder i sleden, mens det vel aldri har skjedd at en løper har kommet i mål med alle hundene. Dødsfall hos hundene skjer også.

Også i år ble vi vitne til en grusom sak. En hundekjører kjører videre til tross for at hunden er tydelig halt og lider. I mine øyne vitner dette om en person som driter i sine egne hunder og setter sine egne interesser foran dyrevelferden.

http://www.nrk.no/nordnytt/kjorte-videre-med-skadet-hund-1.11612371

Anonymous poster hash: c35c2...495
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Idiotfører som burde ha blitt fratatt retten til å noensinne kjøre løp igjen, og det bør bli kontroll av hundene hans privat når han i det hele tatt tør å gjøre dette offentlig. Det er et tøft løp og å tvinge en hund til å løpe på 3 ben er intet annet enn dyremishandling og vanskjøtsel!

Jeg er ikke aktiv i denne sporten selv, men tenker det samme som deg. Det er en hard påkjenning, hundene elsker det nok, og det er godt aktive raser blir brukt, men det må være hardt på ledd og muskler å bli kjørt så hardt over lengre distanser på kort tid (selv om hundene får hvile og blir sjekket av veterinær) Og det blir bekreftet av hvor mange hunder som blir tatt ut av løpet underveis, i mine øyne så er ikke det forsvarlig. Hun som vant Finnmarksløpet virket genuint glad i hundene sine, og sørget for at de hadde det bra, det står det respekt av, desverre tviler jeg på at mange som driver med hundekjøring kan dele dette engasjementet rundt hundene og god dyrevelferd.

Anonymous poster hash: 2d60c...89f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

kjenner et ektepar som holder på med dette. de ga seg halvveis inn i finnmarksløpet fordi noen av hundene sleit med feber og diare. de tok dyras helse på alvor og tok heller ut alle før de også skulle bli syke. så de som tvinger hundene sine videre når de er halte eller syke (noe som er rart med tanke på strengt regelverk) skulle blitt utvist-

Anonymous poster hash: 144ea...83b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Er det noen hunder som virkelig har det bra, så er det trekkhunder. De får være hunder og får lov å springe langt hver dag. Disse hundene tvinges ikke til å løpe men de vil løpe til de stuper, om ikke føreren tar de ut.

De lever godt og sunt. Et helt liv i flokk og utendørs. De får lov å være hunder og er ant de sunneste hundene både mentalt og fysisk.

Disse hundene slipper et liv uten aktivitet. De slipper å måtte ligge et helt liv i et hjørne i en varm stue alene i timesvis hver dag. Med sin livsstil så slipper de å lide av de samme stressrelaterte sykdommer de fleste sofahunder lider av.

Det er et stort antall hunder med i slike løp og ja det skjer ting som gjør at en hund kan dø. Men det dævver folk i Birken nesten årlig også. Og vi anser ikke det løpe som menneskemisshandling av den grunn.

Men det finnes gode og dårlige hundeeiere i alle leire. Forskjellen er bare at en dårlig hundeeier aldri kan vinne et slikt løp, mens en dårlig puddelmikseier ikke får noen konsekvenser.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løp vil det alltid dukke opp en video med halt hund. Det kan ta noe tid før hunden tas ut, men som du selv skriver, så kommer hundekjørere inn til sjekkpunkt med skadde hunder i sleden.

De jeg kjenner som driver med dette, har et annet forhold til bikkjene sine en jeg har til min "datter" som kan ligge i sofaen med meg, men det er dermed ikke sagt at jeg har rett og de har feil!

Hunder er flokkdyr, og disse trives ute, og elsker å løpe.

Har du sett et spann som er spent opp og klarer for kjøring? Må de vente mer en 5 minutter, står alle og hopper opp og ned, i iver etter å dra. Jeg tror de fleste trekkhundene er fornøyd med å få jobbe, og jeg har sett flere som nærmest har blitt depressive, når de tas ut av spannet pga skader.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt sånn ambivalent egentlig. Syns hundekjøring som sport er supert. Gøy for hundene og sånn. Men når hundene kommer inn til sjekkpunkt i store løp som det der, så er de helt mentalt vraket fordi de er så hauset opp psykisk, samtidig som de er utgått fysisk. Og i tillegg så løper de langt med vonde skader fordi de går på adrenalin og instinkt og merker ikke noe til det/sier ikke ifra.

Så er ikke alltid hyggelig å være der og se de komme inn.

Men de fleste blir tatt godt vare på, det er jo bruksdyr og de er der for å jobbe. Og er de syke/skadet/slarkete så blir de tatt ut.

Og så syns jeg det er synd at så mange sledehunder skytes når de ikke kan brukes til kjøring lenger, om de ikke klarer å få dem gitt bort/solgt. Jeg skjønner det. Er begrenset hvor mange dusin hunder du har plass til på gården, men syns jo allikevel det er synd.

Anonymous poster hash: 025e5...32e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

enig med AB over.

Men de får jo kjempegodt stell i tiden etterpå da :)

Anonymous poster hash: 144ea...83b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner i grunn at bikkja skytes, selv om jeg hater det. Det er for jævlig for de som må stå igjen hver dag, når resten av flokken trener, eller reiser bort og kjører. Da snakker vi om å ødelegge bikkjer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at disse hundene i motsatt til mange "sofahunder" får lov til å være hund, får lov til å bli brukt til det de er ment som, og de elsker det.

Jeg har fulgt med på hundekjøring i mange år og jo da det vil alltid uansett konkurranse, hund og bruk være noen som setter konkurransen før hunden. Det ser vi i agility, i lydighet og bruks konkurranser også men det er ikke konkurransene det er noe galt med. Og det er jaggu ikke mange hundekjørere som ikke er gode hundeeiere i forhold til hvor mange som kjører hundekjøreløp.

Mitt inntrykk av de som er imot dette er at de selv hyller "sofa hunde livet" med hunder som fungerer som pynte sofa puter i en sofa og som ikke får brukt seg som hund, ikke får leve et hundeliv, og at de ikke har satt seg inn i sporten, og er ekstremt opptatt av de få som dør, de få som ikke får god omsorg og dømmer et helt miljø ut i fra et eller to tilfeller. Det synes jeg ikke noe om!

På alle sjekkpunkt igjennom løpet så kommer alltid hunden før eier, hunden skal ha mat, halm å ligge på, poter skal sjekkes og den fysiske helsen generelt sjekkes, Først, før noe annet..

Jeg kjenner noen som er med på Finnmarksløpet, Alta løpet og verdens lengste løp Alaskaløpet, og jeg har aldri sett noen som har "sofahunder" som behandler hundene sine med så mye respekt, omsorg og kunnskap som disse, aldri.

Men selvsagt finnes det dårlige hundekjørere og gode sofahundeeiere også, som andre plasser og godt er det at hundens helse og kontrollene har blitt utbedret og satt fokus på, men summa summarum så er dette en fantastisk konkurranse, disse hundene hadde hatt det helt grusomt om de hadde lagt inne på et varmt stuegulv i 23 grader og bare blitt brukt som en ekstra sofapute i sofaen..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes dårlige epler på alle trær.... Men de aller aller fleste tar godt vare på hundene sine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper de hundene generelt sett har det vanvittig mye bedre enn den gjengse familiehund. De får gjøre det de elsker - å løpe. De får mat, stell, kos og omsorg som alle andre. Det er hardt, men hundene er laget for det, og de aller fleste hundekjørere er veldig opptatt av at hundene skal ha det bra. Det er mye mer synd på golden retrieveren som ligger i bur om dagen mens eieren er på jobb, om natten når eieren sover, og som får tre rusleturer i nabolaget gjennom dagen - hele livet gjennom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekkhunder har det kjempebra! Om man noen gang har stått i startgropa på noen av de større løpene så forstår man. Der kan man faktisk ikke snakke sammen fordi man blir overdøvet av all ulingen :)

De aller fleste i miljøet legger all æren sin i at hundene skal ha det bra. Heldigvis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...