Gå til innhold

Vanskelig sak; når hunden blir bitt av annen hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en nabohund som mildt sagt er ustabil. For noen måneder siden angrep den en annen hund og den har tidligere angrepet min hund 3 ganger. Jeg har en hund som er veldig trygg, åpen og han aldri gjort utfall mot andre hunder, men han stikker gjerne bort for å si hei. Møter han denne hunden smeller det. I dag snakket jeg med en nabo som sa at deres hund hadde blitt bitt av denne hunden (også helt uprovosert) og det var så nærme øyet at ting lette kunne gått veldig galt. Hva skal man gjøre i slike situasjoner? Innser ikke eiere som har en hund de ikke kan slippe blant andre hunder hva de faktisk utgjør av en trussel for andre hunder? I tillegg så er denne hunden kastrert, en handling jeg virkelig ikke forstår. Den har vært livredd, angstpreget og nervøs fra dag 1, og det har selvfølgelig ikke blitt mye bedre av at de kastrerte han. Spørsmålet er, hva kan man egentlig gjøre i slike saker? Jeg har jo ingen ønsker om at hunden skal avlives, men kanskje de burde innse at å bo i byen blir litt feil? Jeg tenker at et ensomt hundeliv på bygden hadde vært det rette for den hunden. Anonymous poster hash: c06b1...71e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er den andre hunden løs? Er det en måte hvor du kan unngå den?

• Liker 1
Skrevet

Min hund kan være aggressiv mot andre hannhunder, men er ellers verdens snilleste både mot tisper, valper, barn, voksne og andre dyr. Jeg takler det ved å alltid ha den i bånd der vi kan møte andre hunder.

Problemet for oss er at andre som ikke har kontroll over hundene sine har de løse. Noen naboer slipper også løs hunden i stedet for å gå tur med de! Grrr!! Når vi er ute på tur og møter på disse løse hundene kan det bli bråk og det er en viss fare for slagsmål og skader.

Jeg anser det ikke som mitt ansvar om den løse hunden blir skadet, og jeg vil komme til å kreve erstatning dersom min hund blir skadet og må behandles av veterinær.

Jeg mener altså at dersom den aggressive hunden er i band eller inngjerdet, må den som ikke har kontroll over sin hund være ansvarlig for eventuell skade.

De gule sløyfene er forøvrig en glimrende metode for å signalisere at en hund ikke vil hilse på andre hunder. Men det krever en eier til stede.

• Liker 1
Skrevet

Hvis de har hunden (A) løs på et offentlig område og den angriper en annen hund (B) uten grunn ser jeg på det som eiern til A sitt ansvar.

Om hund A er i bånd og hund B er løs og kommer bort, ser jeg det som eier B sitt problem.

Om hund A er inngjerda i sin egen hage og hund B kommer inn/bort ser jeg det og som eier B sitt problem.

Vår hund kan være aggressiv og tøff mot andre hunder når hun er i bånd. Går også med gul sløyfe på båndet.

Det har hendt at andre har hatt løse hunder uten kontroll som kommer bort til oss, og om vår hund da gjør noe så tar ikke jeg skylda for det, fordi jeg har min hund i bånd, under kontroll.

Stort sett går det bra, for i 97% av tilfellene vil min hund bare hilse (selvom hun viser det på en veldig merkelig måte).

Når hun er løs i parken er det ingen problemer, da finnes hun ikke aggressiv i det hele tatt, men skulle det hende at hun havner i slosskamp og skader en annen hund, hvor det er min feil som ikke føler med eller noe sånt, så hadde jeg selvfølgelig tatt skylda og betalt for veterinær til den andre.

• Liker 1
Gjest Heartbeat
Skrevet

Jeg har en nabohund som mildt sagt er ustabil.

For noen måneder siden angrep den en annen hund og den har tidligere angrepet min hund 3 ganger. Jeg har en hund som er veldig trygg, åpen og han aldri gjort utfall mot andre hunder, men han stikker gjerne bort for å si hei. Møter han denne hunden smeller det. I dag snakket jeg med en nabo som sa at deres hund hadde blitt bitt av denne hunden (også helt uprovosert) og det var så nærme øyet at ting lette kunne gått veldig galt.

Hva skal man gjøre i slike situasjoner? Innser ikke eiere som har en hund de ikke kan slippe blant andre hunder hva de faktisk utgjør av en trussel for andre hunder?

I tillegg så er denne hunden kastrert, en handling jeg virkelig ikke forstår. Den har vært livredd, angstpreget og nervøs fra dag 1, og det har selvfølgelig ikke blitt mye bedre av at de kastrerte han.

Spørsmålet er, hva kan man egentlig gjøre i slike saker? Jeg har jo ingen ønsker om at hunden skal avlives, men kanskje de burde innse at å bo i byen blir litt feil? Jeg tenker at et ensomt hundeliv på bygden hadde vært det rette for den hunden.

Anonymous poster hash: c06b1...71e

Er det din som stikker bort for å si hei, eller nabohunden?

Det er en vesentlig forskjell.

Lar du din løse hund springe bort ti len agressiv en, er det faktisk ditt ansvar

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...