Hjertefisk Skrevet 17. mars 2014 #1 Skrevet 17. mars 2014 Fant denne oppskrifta i morrest og hadde lyst til å prøve den.http://www.godt.no/#!/oppskrift/1309/varmende-nudelsuppe-med-spicy-kjoettboller Men den har jo en del "spesielle" ingredienser og jeg lurte derfor på om jeg kunne byttet ut noen av de med lignende ting jeg har liggende? Sånn som... - Den ferske ingefæren med vanlig tørket ingefær? - Chilien med en liten dæsj chilisaus? - Sesamolje med soyaolje? - Fiskesausen med soyasaus? - Limesaft med sitronsaft? - Fersk koriander med tørket koriander? Og tilføye litt finhakket paprika + fersk spinat i stedet. Tror dere det vil smake godt allikevel da?
Maximillian Cohen Skrevet 17. mars 2014 #2 Skrevet 17. mars 2014 Sesamolje har en veldig distinkt nøttaktig smak som ikke kan erstattes av soyaolje. Fiskesaus har heller ikke mye til felles med soyasaus, kanskje like greit å bare droppe akkurat det punktet. Men ja, det vil nok bli spiselig. Du må nok også justere litt på mengden av de forskjellige ingrediensene. Smaksmessig vil detl ikke nå opp til det som er beskrevet i oppskriften. 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #3 Skrevet 17. mars 2014 Jeg tror det vil bli litt smakløst, for å være helt ærlig. De ingrediense du ønsker å bytte ut har alle ganske så distinkte smaker som "gjør" hele retten...Anonymous poster hash: 95d4a...b68 1
Glynis Skrevet 17. mars 2014 #4 Skrevet 17. mars 2014 Er ikke soyaolje kjent for å være smakløs og nøytral? Sesamolje er jo fantastisk og brukes for smakens skyld, ikke som fettkilde i seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #5 Skrevet 17. mars 2014 Fant denne oppskrifta i morrest og hadde lyst til å prøve den.http://www.godt.no/#!/oppskrift/1309/varmende-nudelsuppe-med-spicy-kjoettboller Men den har jo en del "spesielle" ingredienser og jeg lurte derfor på om jeg kunne byttet ut noen av de med lignende ting jeg har liggende? Sånn som... - Den ferske ingefæren med vanlig tørket ingefær? - Chilien med en liten dæsj chilisaus? - Sesamolje med soyaolje? - Fiskesausen med soyasaus? - Limesaft med sitronsaft? - Fersk koriander med tørket koriander? Og tilføye litt finhakket paprika + fersk spinat i stedet. Tror dere det vil smake godt allikevel da? Oppskriften du linker til smaker "asiatisk", mens kjøttbollene du skisserer over er mer søreuropeiske i smaksbildet. Dersom du ikke har noen av sausene eller oljene og ingen ferske ingredienser, bare tørket ingefær og slikt så vil jeg anbefale enten: 1 kjøpe det inn. Ingen av tingene er sære eller spesielle (jeg har dem i skapet) og de holder seg lenge (du kan fryse ferskvarene) 2 å endre hele oppskriften. Suppen: Bytt ut nudler med pasta, ha i grønt etter smak (som spinat og løk, feks) kapp i en fedd eller 3 med hvitløk, bare kutt ut alt av fiskesaus og olje (bruk kraft), og putt i en skje eller to med tomatpurre (eller pesto). Kjøttbollene lager du av kjøttdeig, et egg, noe brødrasp eller osterasp og kryddrer med chili og tørket koriander (eller/og oregano, rosmarin, Estragon, timian - kan aldri bli for mye urter!) Men du kan jo like godt finne en helt annen oppskrift.Anonymous poster hash: bc888...cc5 1
Hjertefisk Skrevet 18. mars 2014 Forfatter #6 Skrevet 18. mars 2014 Takk for svar! Tok ikke sjansen på å bytte ut så mye når leste kommentarene deres. Og bra er det! Suppa ble fantastisk god! Er spesiellt glad jeg ikke bytta ut den ferske ingefæren, østersausen og limen. Trodde det skulle bli dyrt men det ble det ikke. Men sesamoljen og korianderen droppet jeg.
debattanten Skrevet 18. mars 2014 #7 Skrevet 18. mars 2014 Sesamoljen bør du prøve nestegang. Gir en god smak til asiatisk mat, men vær forsiktig, smak det til. Jeg har opplevd at oppskrifter anbefaler altfor mye for min smak Skal veldig lite til.
Maximillian Cohen Skrevet 18. mars 2014 #8 Skrevet 18. mars 2014 Østerssaus er ikke nevnt i oppskriften. Du skulle hatt fiskesaus.
pulverheksa Skrevet 20. mars 2014 #9 Skrevet 20. mars 2014 Sesamolje er ganske dyrt i innkjøp, men holder i årevis. I de fleste oppskrifter trengs bare en ts. jeg har min i kjøleskapet og den holder leenge etter den er utgått på dato. Anbefaler å prøve, den gir en utrolig god smak. Prøv å blande med sennep, soyasaus og honning til å smøre på laks, før du baker den i ovnen. Nydelig.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #10 Skrevet 20. mars 2014 Fersk koriander er vesentlig ulik i smak fra tørket koriander også. Tørket koriander er frøene fra planten, men man bruker bladene av den ferske. Begge deler er godt til sitt bruk.Anonymous poster hash: 5755d...6e4
Gjest navnelapp Skrevet 20. mars 2014 #11 Skrevet 20. mars 2014 Fersk koriander er vesentlig ulik i smak fra tørket koriander også. Tørket koriander er frøene fra planten, men man bruker bladene av den ferske. Begge deler er godt til sitt bruk.Anonymous poster hash: 5755d...6e4 Nei, du får også kjøpt tørka bladkoriander. Eg har eit glas frå santa maria ståande, for krisesituasjonar, når fersk koriander ikkje er å oppdrive, eller eg har gløymt å kjøpe. Malt korianderpulver har ein heilt annan smak.
Gjest Ciegus Skrevet 21. mars 2014 #12 Skrevet 21. mars 2014 Off topic, men kan man fryse fersk ingefær?
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #13 Skrevet 21. mars 2014 Skjønner meg ikke på disse trådene.... helt normale ingredienser er nå "spesielle" og hvem bruker fortsatt den grønne plastflaska med soyaolje fra Mills i 2014?? Anonymous poster hash: 1d288...6ad
Gjest Ciegus Skrevet 21. mars 2014 #14 Skrevet 21. mars 2014 Skjønner meg ikke på disse trådene.... helt normale ingredienser er nå "spesielle" og hvem bruker fortsatt den grønne plastflaska med soyaolje fra Mills i 2014?? Anonymous poster hash: 1d288...6ad Det avhenger jo av hva slags utvalg man har tilgang til. Her jeg bor kan jeg bare drømme om å finne sesamolje og fersk koriander, og ingefær får man i ny og ne.
Gjest navnelapp Skrevet 21. mars 2014 #15 Skrevet 21. mars 2014 Off topic, men kan man fryse fersk ingefær? Eg har ikkje gjort det, men det kan ein heilt sikkert. Eit anna tips er å kjøpe dei glasa frå Blue Dragon med t.d. mosa ingefær, sitrongress og chili. Dei er gode, og held seg lenge.
Gjest Ciegus Skrevet 21. mars 2014 #16 Skrevet 21. mars 2014 Eg har ikkje gjort det, men det kan ein heilt sikkert. Eit anna tips er å kjøpe dei glasa frå Blue Dragon med t.d. mosa ingefær, sitrongress og chili. Dei er gode, og held seg lenge. Takk for tips, visste ikke at de hadde ingefær også. Chilli pleier jeg å hamstre på innvandrerbutikk og så fryse hele.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå