AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #1 Skrevet 17. mars 2014 Hvor mye legger/la dere ut for fotograf på dagen? Vi ønsker oss heldagsfotografering, men det viste seg å være litt drøyt for vår lommebok (30 000+). Skjer bare èn gang i livet så ville vært fint å dokumentere alt og ha skikkelig fine minner fra dagen. Vet dere om det er noen som gir rabatter om man f.eks tar forlovelsesbilder og bryllupsbilder hos samme fotograf? Hva er vanlig å legge ut på noe slikt? Anonymous poster hash: 34047...a78
Trymmir Skrevet 17. mars 2014 #2 Skrevet 17. mars 2014 Nå har ikke jeg gifta meg selv, men vet at fotografer generelt er dyre og i alle fall om du skal ha heldags. Det er jo ikke bare den dagen h*n knipser fotografen jobber, det ligger mye tid å arbeid i å jobbe med bildene etterpå også for å gi kunden et best mulig resultat I tillegg koster jo utstyret de bruker til å få bildene på papir/lerret o.l. Ikke mye som blir igjen til selve fotografen. Men søk litt rundt på nett for ditt distrikt, kanskje det dukker opp noen som har rimligere tilbud. Lykke til i alle fall, håper dere får en flott dag og noen flotte bilder
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #3 Skrevet 17. mars 2014 Hvor mye legger/la dere ut for fotograf på dagen? Vi ønsker oss heldagsfotografering, men det viste seg å være litt drøyt for vår lommebok (30 000+). Skjer bare èn gang i livet så ville vært fint å dokumentere alt og ha skikkelig fine minner fra dagen. Vet dere om det er noen som gir rabatter om man f.eks tar forlovelsesbilder og bryllupsbilder hos samme fotograf? Hva er vanlig å legge ut på noe slikt?Anonymous poster hash: 34047...a78 Vi har valgt å gå for heldagsfotografering og det er Lisbeth Finsådal som skal ta bildene. Vi betaler 25000,- og da er det inkludert kjærestefotografering i forkant med bilder vi kan bruke til invitasjon osv. Vi får alle bildene levert høyoppløselig etter bryllupet og står fritt til å bruke dem til det vi ønsker. Vi har egentlig ikke heller lommebok for den type prisklasse, men har blitt enige om å prioritere dette da vi ønsker ordentlig fine bilder å se tilbake på. Tenker også at fotografen har en litt annen evne til å se og ta øyeblikksbilder gjennom dagen, enn det gjestene har. Da slipper vi også å alliere oss med noen som tar bilder gjennom dagen, slik at alle gjestene får lov å være gjester. Jeg er veldig glad vi falt ned på det, og jeg vil heller spare inn på andre ting sånn at vi får muligheten til å gjøre det 😊Anonymous poster hash: 19490...5e6 1
Gjest Ciegus Skrevet 17. mars 2014 #4 Skrevet 17. mars 2014 Vi betaler 18 000,- og har da fått ca 5000 i rabatt fordi vi kjenner fotografen. Dette er heldags. Dere bør da fint greie å finne en heldagsfotograf til 20 000 i stedetfor 30'?
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #5 Skrevet 17. mars 2014 Om dere ønsker fotograf hele dagen, men ikke er ute etter å betale 30.000 kroner, kan dere vel rett og slett gå for en billigere fotograf?? Vi har brukt en dyktig fotograf (ikke til bryllup), som tar 12.000 for heldags bryllupsfoto... 30.000 er jo en helt syk pris! Anonymous poster hash: c763e...e97
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #6 Skrevet 17. mars 2014 Om dere ønsker fotograf hele dagen, men ikke er ute etter å betale 30.000 kroner, kan dere vel rett og slett gå for en billigere fotograf?? Vi har brukt en dyktig fotograf (ikke til bryllup), som tar 12.000 for heldags bryllupsfoto... 30.000 er jo en helt syk pris! Anonymous poster hash: c763e...e97 30.000 er ikke så sykt når du tar i betraktning hvor mange timer arbeid som legges ned i det, i tillegg til alle andre utgifter fotografen har. Tvert imot er 12.000 sykt - for det er noe en profesjonell fotograf neppe kunne overlevd på. Og stating the obvious: det er faktisk forskjell på kvaliteten på fotografene som tar 12 og 30 tusen. Jeg brukte lang tid på å søke etter fotografer, og jeg har sjeldent sett en så regelmessig sammenheng mellom kvalitetsnivå og pris. Med noen ekstremt få unntak. Nå er ikke nødvendigvis det er argument for å betale 30.000 om man ikke har råd til det. De fleste må jo kompromisse noe i sitt eget bryllup og gå for billigere varianter enn det man aller, aller helst skulle ha ønsket seg - enten det gjelder kjolen, champagnen, invitasjonene, maten, kaka eller fotografen. Men da må man som regel også ta en vurdering på hvor man er villig til å lempe på kvaliteten. Anonymous poster hash: 2d74c...56f 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #7 Skrevet 17. mars 2014 30.000 er ikke så sykt når du tar i betraktning hvor mange timer arbeid som legges ned i det, i tillegg til alle andre utgifter fotografen har. Tvert imot er 12.000 sykt - for det er noe en profesjonell fotograf neppe kunne overlevd på. Og stating the obvious: det er faktisk forskjell på kvaliteten på fotografene som tar 12 og 30 tusen. Jeg brukte lang tid på å søke etter fotografer, og jeg har sjeldent sett en så regelmessig sammenheng mellom kvalitetsnivå og pris. Med noen ekstremt få unntak. Nå er ikke nødvendigvis det er argument for å betale 30.000 om man ikke har råd til det. De fleste må jo kompromisse noe i sitt eget bryllup og gå for billigere varianter enn det man aller, aller helst skulle ha ønsket seg - enten det gjelder kjolen, champagnen, invitasjonene, maten, kaka eller fotografen. Men da må man som regel også ta en vurdering på hvor man er villig til å lempe på kvaliteten. Anonymous poster hash: 2d74c...56f Syns faktisk det er påfallende hvor lite forskjell det er i kvaliteten hos dyre fotografer og "billige". Her jeg bor har vi en kjent og velrenommert fotograf som er ganske dyr, og som har drevet på i ørten år. Jeg syns mange av disse er litt stuck i gammeldagse uttrykk, og ikke er mer kreative eller tar bedre bilder. Mye av det profesjonelle uttrykket i bildene ligger jo i et godt fotoutstyr, fokus på god lyssetting, samt så klart kjemi og kontakt med brudeparet. Når det er sagt er det jo mange amatørfotografer som bare har et godt kamera, og som aldri har tatt bryllupsbilder før. Disse kan jo selvsagt ikke sammenliknes med de profesjonelle. Om man har 30.000 kr. til å bruke på fotograf, er det bare å kjøre på, men for dem som ønsker en fotograf hele dagen, og som ikke vil bruke de summene, er det nok av de som tar halvparten og er like gode. Man må jo bare finne den fotografen som har det uttrykket man ønsker seg i bildene sine.. Anonymous poster hash: c763e...e97
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #8 Skrevet 17. mars 2014 Da er vi bare ikke enige. Det handler sikkert også om hvor "kvalitetsbevisst" man er, hva man ser etter og hvor mye man kan om foto (noe som høres jækla bedrevitende ut, men det er virkelig IKKE ment sånn. det ene er på ingen måte bedre enn det andre, men ulik bakgrunn kan jo gi utslag i ulike preferanser). Ikke har jeg tenkt å krangle på det heller - så lenge man finner noe man virkelig liker til en pris man også liker, så er jo ingen ting bedre Anonymous poster hash: 2d74c...56f
Gjest Ciegus Skrevet 17. mars 2014 #9 Skrevet 17. mars 2014 Da er vi bare ikke enige. Det handler sikkert også om hvor "kvalitetsbevisst" man er, hva man ser etter og hvor mye man kan om foto (noe som høres jækla bedrevitende ut, men det er virkelig IKKE ment sånn. det ene er på ingen måte bedre enn det andre, men ulik bakgrunn kan jo gi utslag i ulike preferanser). Ikke har jeg tenkt å krangle på det heller - så lenge man finner noe man virkelig liker til en pris man også liker, så er jo ingen ting bedre Anonymous poster hash: 2d74c...56f Delvis enig. Husk at for å kunne ta 30 000 for en fotojobb må man allerede ha et navn og et rykte. Prisen er et resultat av tilbud og etterspørsel. Men man kan fint være dyktig, kreativ, grisegod - og ennå ikke ha et kjent navn, og dermed måtte ta lavere priser. Det tar tid å bygge opp et rykte. Er man heldig finner man en av disse fotografene og får ekstremt mye for pengene. Og så er det enkelte fotografer som koster mer enn de smaker, også pga et rykte. Jeg må innrømme at jeg syns mange av de dyre fotografene tar skikkelig kjedelige bilder, de skal være så kreative at det blir ukreativt. Så pris er ingen garanti for kvalitet. Men du har helt rett i at mange ikke greier å kjenne igjen et godt/dårlig foto. Fint for dem, tenker jeg, da har de en ting mindre å irritere seg over.
mrs.Kiara Skrevet 17. mars 2014 #10 Skrevet 17. mars 2014 Det er så moro med proffe bilder fra hele dagen i etterkant! Mye morsommere enn fancy kjole, bordpynt og jeg vet ikke hva. :D Vi brukte veldig lite på vår 6500,- totalt, (amatør proff som ville bygge seg opp en portefølje) men for noen bilder og minner vi sitter igjen med i etterkant, det er så gøy! Lykke til uansett hva dere velger, billig eller dyrt.
Gjest Anubiel Skrevet 18. mars 2014 #11 Skrevet 18. mars 2014 Vi betaler 35 000 for heldagsfotografering og alle rettigheter til bildene i etterkant. Tipper det blir verdt hver krone. Det er verdt å merke seg at billige fotografer ofte tar seg sinnsykt betalt for å fremkalle eller i det hele tatt gi deg bilder i etterkant. Vær nøye når du leser avtalen...
*Frida* Skrevet 18. mars 2014 #12 Skrevet 18. mars 2014 Vår fotograf tar 10000 for heildagsfotografering (dette er i distriktet, lite marked gir lågare pris). Me skal ha fotograf i kyrkja og til fotografering etterpå, det tar han 3500 for. Me får ikkje rettighetene til bildene, men velgjer ut dei me syns er fine etterpå, og betalar pr framkalla bilde (faste prisar for framkalling). Har brukt samme fotograf til barneportretter, og syns det er viktig å ha ein viss kjemi/ fin tone med fotografen.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #13 Skrevet 18. mars 2014 En i familien er hobbyfotograf og særdeles aktiv medlem i fotoklubber! Vi satset på han og har ikke angret ett sekund! Han tok bilder hele dagen, og jobbet HARDT! Det ble mye morsomme og annerledes bilder, sikkert også fordi det ikke på noen måte er rutine for han! Dessuten hadde han ett STERKT ønske om at det skulle bli bra, noe det så absolutt ble! Det er selvfølgelig en sjangs å ta å satse på en hobbyfotograf, men det kan så absolutt bli full klaff! Vi ble mye mer fornøyd med bildene våre, enn hva søsteren min ble med deres. (De hadde profesjonell fotograf, men syns bildene ble litt for kjedelige og upersonlige) Anonymous poster hash: b9b43...ac4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #14 Skrevet 18. mars 2014 En i familien er hobbyfotograf og særdeles aktiv medlem i fotoklubber! Vi satset på han og har ikke angret ett sekund! Han tok bilder hele dagen, og jobbet HARDT! Det ble mye morsomme og annerledes bilder, sikkert også fordi det ikke på noen måte er rutine for han! Dessuten hadde han ett STERKT ønske om at det skulle bli bra, noe det så absolutt ble! Det er selvfølgelig en sjangs å ta å satse på en hobbyfotograf, men det kan så absolutt bli full klaff! Vi ble mye mer fornøyd med bildene våre, enn hva søsteren min ble med deres. (De hadde profesjonell fotograf, men syns bildene ble litt for kjedelige og upersonlige)Anonymous poster hash: b9b43...ac4 Det kan bli superbra (som hos dere), og det kan bli forferdelig. Da svigerinnen min giftet seg fikk de tak i en hobbyfotograf som er venn av familien. Han var ikke akkurat inkognito (løp rundt, dyttet kameraet opp i fjeset på folk, brøt inn i situasjoner, ropte SMIIIIL). Av de 2000 bildene de fikk, var det kanskje 50 som var "helt OK, men utrolig kjedelig". Det er ikke alltid mulig med hobbyfotografer, men om man spør om å få se noe de har gjort før, så sikrer man seg mot de verste katastrofene ihvertfall.Anonymous poster hash: 2d74c...56f
våren14 Skrevet 18. mars 2014 #15 Skrevet 18. mars 2014 Anbefaler å bruke fotograf ja, ikke venner, familie eller andre "entusiaster". De vil jo gjerne delta i bryllupet! En innleid kan få med seg mye mer detaljer og bruke tiden sin på det han skal. Men - må fotografen koster 30.000? På ingen måte. Vi brukte freelancefotograf med bryllupserfaring. Likte bildene hans, og så han brukte skikkelig utstyr. Det var viktig for oss å få alle originalfilene, ikke "ihjelredigerte" bilder slik jeg synes mange av eksemplene hos de dyreste fotografene er. Vi liker naturlige bilder i god kvalitet, og å bruke lyset på rett måte, så blir det magisk! Vi hadde ikke fotograf hele dagen, men fom vielse til litt uti middagen. Det holdt for oss. Resten ble dokumentert av familie og venner. Betalte litt under 7000 for alt og er strålende fornøyd med flotte bilder!! Om vi hadde vært mer fornøyd om det var 4 ganger så dyrt? Jeg tviler. Så man bør se an behovet. Det eneste jeg kunne ønsket meg var mer tid den dagen til fotoshoot, skulle gjerne tatt enda flere nydelige bilder! Men så var jeg liksom litt opptatt med å gifte meg og å få gjester osv, hehe. Kunne ikke bare ha fotoshoot
Brud2014 Skrevet 4. april 2014 #16 Skrevet 4. april 2014 Vi bruker 20.000 kr på heldags fotografering. De er to fotografer som jobber sammen så da kan vi få bilder fra forskjellige vinkler. De er kjempehyggelige og virker oppriktig opptatt av å ta bra bilder. MEN: Vi har ikke giftet oss enda, så jeg kan strengt talt ikke si noe om sluttproduktet enda De kaller seg "Avdeling 4" eller "Avdeling IV". Husker ikke i farta.
Jade Skrevet 5. april 2014 #17 Skrevet 5. april 2014 Uansett hvilken fotograf dere velger; pass på at dere får høyoppløselige bilder på DVD (ellers kan dere risikere å måtte betale mangfoldige tusen kr for hver bidige forstørrelse dere bestiller i etterkant). Og sjekk bilder han/hun har tatt før (be gjerne en venn om hjelp om dere er usikker på hva som er bra), slik at dere ser om det er en stil dere liker, og om han/hun er flink. Kanskje hvis fotografen er godt etablert, at det finnes noe omtale på nett? Ei venninne av meg betalte ei hobbyfotograf 1000,- for fotografering, redigering og bilder på DVD. Hun burde ha sjekket portfolioen hennes... Bruden selv var jo flinkere til å ta bilder enn fotografen! Og alle gjestene også! Mørke kornete bilder! Dårlige vinkler, komposisjoner, uklare og ute av fokus. Rett og slett pinlig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå