AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #1 Skrevet 17. mars 2014 Vi skal pusse opp kjøkkenet. Har tidligere hatt laminat benkeplate som jeg omentrent har kunnet skjæe i uten at den har blitt stygg. Jeg ønsker en så slitesterk benkeplate, men syntes laminat er litt stygt. Tre utgår da jeg ikke kan sette varme kjeler rett på platen (noe som jeg er vandt med). Jeg tenker litt på granitt, men er det like slitesterkt? Tåler den å sette varme gryter på f.eks? Anonymous poster hash: 3afca...0b1
Gjest Maman Skrevet 17. mars 2014 #2 Skrevet 17. mars 2014 Vi har steinbenkeplate fra Ikea. Den tåler vann og søl, og er mørk så den blir ikke misfarget. Men varme tåler den ikke. Varme kjeler avgir merker og kan få benkeplaten til å knekke, det siste regner jeg med gjelder granitt også.
Gjest Badabing Skrevet 17. mars 2014 #3 Skrevet 17. mars 2014 Jeg har sett at Norema har sånt underlag (med metallknotter) som freses inn i trebenkeplaten, men fant ikke noen bilder av det. Kanskje noe sånt kunne vært noe?
charactouy Skrevet 17. mars 2014 #4 Skrevet 17. mars 2014 Vi har marmor benk, tåler det aller meste :-)
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #5 Skrevet 17. mars 2014 Vi har marmor benk, tåler det aller meste :-) Ja det var en ide, takk for tipsAnonymous poster hash: 3afca...0b1
AnonymBruker 42 Skrevet 17. mars 2014 #6 Skrevet 17. mars 2014 Siden du sa slitesterk. Granitt!! Marmor får lettere missfarging og flekker....
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #7 Skrevet 17. mars 2014 Har du sjekket ut corian? Anonymous poster hash: 84f77...b33
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #10 Skrevet 20. mars 2014 vi har impregnert betong! Det tåler varme kjeler etc.? Anonymous poster hash: 3afca...0b1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #12 Skrevet 20. mars 2014 Foreløpig ser det sånn ut ja. Takk for svar, det hørtes stilig, flott og praktisk ut :D Anonymous poster hash: 3afca...0b1
Alvina Skrevet 20. mars 2014 #13 Skrevet 20. mars 2014 (endret) En godt oljet treplate av furu tåler det meste hvis man ikke vil gå for mahogny. Tresorter som er antibakterielle og blir rengjort kun vha kaldt vann. Noen arr er sjarmerende på et velbrukt kjøkken. Jeg ville valgt treplate av furu. Endret 20. mars 2014 av Alvina
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2014 #14 Skrevet 20. mars 2014 En godt oljet treplate av furu tåler det meste hvis man ikke vil gå for mahogny. Tresorter som er antibakterielle og blir rengjort kun vha kaldt vann. Noen arr er sjarmerende på et velbrukt kjøkken. Jeg ville valgt treplate av furu. hvis man setter en supervarm stekepanne rett på benkeplaten vil det ikke bli svidd svart merke på treet da? selv om det er oljet? jeg gikk tiksom ut fra at tre var uaktuelt, men jeg er åpen for det om det er aktuelt... Anonymous poster hash: 3afca...0b1
Alvina Skrevet 21. mars 2014 #15 Skrevet 21. mars 2014 hvis man setter en supervarm stekepanne rett på benkeplaten vil det ikke bli svidd svart merke på treet da? selv om det er oljet? jeg gikk tiksom ut fra at tre var uaktuelt, men jeg er åpen for det om det er aktuelt... Anonymous poster hash: 3afca...0b1 Treverket skal tåle det, men klart om du forsøker å svi ned huset, da vet jeg ikke. Men på en treplate er det sjarmerende med arr etter årelang matlaging.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #16 Skrevet 21. mars 2014 Styr unna tre. Kjenner flere kokker og alle anbefaler corian eller kompositt, nemlig pga treet holder ikke like lenger, krever vedlikehold og du får merker mye lettere Anonymous poster hash: fbd7f...658 1
Ciara Skrevet 22. mars 2014 #17 Skrevet 22. mars 2014 Vi har sort granitt, og jeg elsker det. Jeg setter for sikkerhets skyld ikke kjeler rett på benken, men ellers tåler det jo alt. Og ser smashing ut! 1
Mafalda Skrevet 22. mars 2014 #18 Skrevet 22. mars 2014 Vi har corian, og det er omtrent uslitelig ja- knivhakk, vannsøl og varme er null problem. Men som flere her setter jeg ikke varme gryter eller panner rett på benken, det er nok bare en inngrodd vane
Gjest Mary Quant Skrevet 23. mars 2014 #19 Skrevet 23. mars 2014 Jeg har også corian på kjøkken og det er både flott og slitesterkt. MEN jeg setter aldri varme kjeler direkte på platen - det bør man ikke gjøre på noen overflater. Må huske at det kan være fett under kjelene og jeg fikk i hvert fall opplyst fra leverandør at granitt trekker fett til seg. Hadde granittplate i min forrige bolig.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #20 Skrevet 23. mars 2014 Jeg har også corian på kjøkken og det er både flott og slitesterkt. MEN jeg setter aldri varme kjeler direkte på platen - det bør man ikke gjøre på noen overflater. Må huske at det kan være fett under kjelene og jeg fikk i hvert fall opplyst fra leverandør at granitt trekker fett til seg. Hadde granittplate i min forrige bolig. Ja det er sikkert hovedregelen at man ikke skal gjøre det., men på vår laminat-benk så har jeg altså gjort dette i 5 år uten problemer, og da er jeg jo vant med det... Anonymous poster hash: 3afca...0b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå