Gå til innhold

Graviditet - trening, muskelmasse og vekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Postet denne inne på graviditet, men prøver her også.

Hei jenter

Jeg lurer litt på noe om dette med trening og vektnedgang når man er gravid.

Er nå 12 uker, og har det første trimesteret vært i elendig form. Utgangspunktet mitt før jeg ble gravid var veldig godt, var i god form, trente regelmessig og hadde en fin vekt og godt kosthold.

Når morgenkvalmen og følelsen av å ha løpt maraton hele natten meldte seg gikk alt over styr og jeg klarte ikke annet enn å ligge på sofaen og spise alt mulig rart for å holde kvalmen i sjakk. Ble rett og slett deprimert av å ikke være i fysisk aktivitet, det hjelper heller ikke på formen.

Nå er jeg som sagt 12 uker, og formen har begynt å komme seg. Føler meg nesten normal igjen! :) Dessverre har jeg gått opp 5 kilo på denne tiden, og jeg føler muskelmassen er gått ned. Føler meg rett og slett slapp og ekkel, og trives ikke i kroppen min slik den er nå.

Det jeg lurer på er om det er mulig å bygge opp igjen muskelstyrken når man er gravid? Man skal jo ikke kjøre like harde økter som når man ikke er gravid, men noe må det vel være mulig å få tilbake?

Også lurer jeg på om jeg kan gå ned etpar av kiloene jeg har lagt på meg, uten at det er farlig for fosteret. Det er jo ikke mye selve fosteret og morkaken og alt det der veier enda, så mye er fettvekt og kanskje litt vann.

Eventuelt kan jeg vel bremse vektoppgangen, slik at babyen tar det som trengs av fettreservene som allerede er der og jeg samlet sett ikke går opp så mye de neste ukene?

Anonymous poster hash: 3fd74...43c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Også lurer jeg på om jeg kan gå ned etpar av kiloene jeg har lagt på meg, uten at det er farlig for fosteret. Det er jo ikke mye selve fosteret og morkaken og alt det der veier enda, så mye er fettvekt og kanskje litt vann.

Eventuelt kan jeg vel bremse vektoppgangen, slik at babyen tar det som trengs av fettreservene som allerede er der og jeg samlet sett ikke går opp så mye de neste ukene?

Stakkars unge. Sikker på du ikke burde velge abort?

Anonymous poster hash: 50d2a...973

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor graviditet har utvikla seg til å bli en konkurranse mellom kvinner om å legge på seg minst mulig.

Graviditet er en unntakstilstand for kroppen, der den er programmert til å få i seg så mye næring som mulig for å ha reserver til den påfølgende ammingen.

Det er vist at kvinner som får i seg for lite næring i svangerskapet har mye større risiko for å få barn med syns- eller hørselshemming og/eller lærevansker, samt en mengde andre ting. Dette er særlig utbredt i muslimske land. Hvorfor? Ramadan. Selv om de spiser omtrent like mye, er det ikke naturlig for kroppen å gå hele dagen uten å få i seg mat. Det blir jo også mer ekstremt desto lenger bort fra ekvator man kommer, i år er den fra 28. juni til 27. juli, det kan jo bli hardt å være muslim i Nord-Norge da. Hvert år ser man i muslimske land en overrepresentasjon av ovenfor nevnte problemer blant barn som blir født 7-8 måneder etter Ramadan, særlig i de tilfellene der mor var i første måned i svangerskapet under Ramadan.

Du bør glemme å gå ned i vekt når du er gravid. Hvis du kjenner deg pigg nok til å trene så tren for all del, men ikke spis mindre enn det kroppen ber om.

AnonymBruker
Skrevet

Men hva da når kroppen ber om for mye, selv når det er meningen man skal legge på seg?

Dersom jeg fortsetter slik vil jeg jo være svært overvektig i løpet av kort tid, er det bra for babyen da?

Jeg blir litt oppgitt når jeg plutselig oppfattes som nevrotisk opptatt av å være tynn, det er langt fra virkeligheten. Alt jeg vil er å være i god form og sterk til en fødsel, samt unngå å legge på meg mer enn det som er nødvendig for amming. Jeg har allerede gått opp ammekiloene i fettvekt.

Jeg kan ikke skjønne at det skal være negativt å ytre et ønske om å holde seg i form og være sterk.

Er det ingen som vet om det er mulig å bygge styrke mens man er gravid?

Skrevet

Selvsagt er det mulig å bygge styrke når man er gravid. Det fordrer imidlertid som ellers at du i hvert fall ikke ligger i minus på matinntaket.

Du gikk opp 5 kg i perioden du hadde morgenkvalme. Nå som du er kvitt den og kan bevege deg igjen er det liten fare for at du skal gå like fort opp i vekt resten av svangerskapet. Det er selvsagt ikke bra for barnet (og mora) om mor legger på seg for mye i svangerskapet, men da snakker vi om 20 kg og mer.

Jeg tok et kjapt søk og fant denne artikkelen: http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article491284.ece

Som du ser anbefales det at normalvektige legger på seg minst 11,5 kg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...