Gjest Absolutt Skrevet 17. mars 2014 #1 Skrevet 17. mars 2014 Jeg er 25 år, høyde 161 og vekt 63 kg. Siden i høst har jeg gått ned 12 kilo, men nå har vekta stått stille i 3-4 uker. Jeg trener 3-4 dager i uken med en kombo av 1-2 styrekøkter og 2 kardioøkter. Kaloriinntaket mitt ligger på 12-1300 kcl (som anbefalt av vektklubb). Jeg har også siden starten hatt en dag i uka hvor jeg kan spise som jeg vil, burger eller pizza og godteri. Siste tiden har apetitten bare økt, jeg har mer lyst på drittmat og godteri enn før (har dog holdt meg til den ene dagen) og vekten rikker seg ikke. Må jeg trene mer/ flere dager i uka for å komme noen vei nå? Det som virkelig irriterer er at jeg har ikke mange kiloene igjen til målet mitt, som er 60 kg til påske. Noen som har erfaringer, tips å komme med? Vurderer å ta denne uken som kun "kardio-uke" for å gi kroppen litt variasjon og pushe litt ekstra med 4 kardio dager. Vil det hjelpe? Trenger en liten boost til kroppen nå, merker at motivasjonen daler.
Gjest Runforit Skrevet 17. mars 2014 #2 Skrevet 17. mars 2014 12-1400 kalorier inkludert trening? Det er alt for lite mat. Ikke rart du er sulten. Med så lite næring så gir du ikke kroppen noe å bygge på så alt styrketreningen gjør er å bryte ned kroppen uten å ha byggeklosser til å bygge seg opp igjen. Du driver rovdrift av kroppen din og jeg tviler på at du vil klare å holde på den nye vekten over tid uten å konstant gå og tenke på mat. Å få en fit, trent, sterk og sunn kropp handler om å endre livsstil. En livsstil du kan leve med resten av livet der du skal slippe å tenke på mat hvert sekund. Du skal være passe mett og tilfredsstilt hver dag, måned etter måned år etter år. Spis mer mat. Mer proteiner og fett. Legg deg på minst 1500 kcal de dagene du ikke trener og pluss på 500 kcal de dagene du trener. Da får du bygget opp muskelmassen og med det vil fettprosenten minske og du vil blir mer fit. 2
Gjest Absolutt Skrevet 17. mars 2014 #3 Skrevet 17. mars 2014 12-1400 kalorier inkludert trening? Det er alt for lite mat. Ikke rart du er sulten. Med så lite næring så gir du ikke kroppen noe å bygge på så alt styrketreningen gjør er å bryte ned kroppen uten å ha byggeklosser til å bygge seg opp igjen. Du driver rovdrift av kroppen din og jeg tviler på at du vil klare å holde på den nye vekten over tid uten å konstant gå og tenke på mat. Å få en fit, trent, sterk og sunn kropp handler om å endre livsstil. En livsstil du kan leve med resten av livet der du skal slippe å tenke på mat hvert sekund. Du skal være passe mett og tilfredsstilt hver dag, måned etter måned år etter år. Spis mer mat. Mer proteiner og fett. Legg deg på minst 1500 kcal de dagene du ikke trener og pluss på 500 kcal de dagene du trener. Da får du bygget opp muskelmassen og med det vil fettprosenten minske og du vil blir mer fit. Takk for svar. Men jeg har ikke som mål å bygge så mye muskler, primært vil jeg ned i vekt. Vil du da si at samme råd gjelder? Vektnedgang er vel hovedsaklig kalorier inn minus kalorier ut. Vil da økt matinntak ha en positiv effekt på vektnedgang?
Gjest Runforit Skrevet 17. mars 2014 #4 Skrevet 17. mars 2014 Takk for svar. Men jeg har ikke som mål å bygge så mye muskler, primært vil jeg ned i vekt. Vil du da si at samme råd gjelder? Vektnedgang er vel hovedsaklig kalorier inn minus kalorier ut. Vil da økt matinntak ha en positiv effekt på vektnedgang? Poenget er at om du sulter kroppen så vil du bare bli en magrer og like slapp versjon av deg selv. Vekta betyr ikke en dritt om du går ned i fettprosent og blir smalere og mer definert vil jeg tro? Muskler brenner fett 24/7. Med mindre muskler så senker du forbrenningen. Med mer muskler så mener jeg ikke at du skal bli en bodybuilder, med mer muskler så mener jeg at du skal se fit og stram ut. Og når du får mer muskler så går automatisk fettprosenten ned og du vil ha en høyere forbrenning. Jeg spiser mer enn deg og har balanse mellom muskler og fett. Jeg jogger mye, men gir kroppen nok næring til å beholde muskler og heller fokusere på å tære på fettet. Hadde jeg spist like lite som deg så hadde jeg sett anorektisk ut. Og jeg har ikke noe magisk forbrenning. Har hatt høyere fettprosent enn jeg har nå. 2
Gjest Absolutt Skrevet 17. mars 2014 #5 Skrevet 17. mars 2014 Poenget er at om du sulter kroppen så vil du bare bli en magrer og like slapp versjon av deg selv. Vekta betyr ikke en dritt om du går ned i fettprosent og blir smalere og mer definert vil jeg tro? Muskler brenner fett 24/7. Med mindre muskler så senker du forbrenningen. Med mer muskler så mener jeg ikke at du skal bli en bodybuilder, med mer muskler så mener jeg at du skal se fit og stram ut. Og når du får mer muskler så går automatisk fettprosenten ned og du vil ha en høyere forbrenning. Jeg spiser mer enn deg og har balanse mellom muskler og fett. Jeg jogger mye, men gir kroppen nok næring til å beholde muskler og heller fokusere på å tære på fettet. Hadde jeg spist like lite som deg så hadde jeg sett anorektisk ut. Og jeg har ikke noe magisk forbrenning. Har hatt høyere fettprosent enn jeg har nå. Ok, takk for utfyllende og gode råd. Men hvis det stemmer, at jeg må opp i matinntak for å beholde muskler og gå ned i fettprosent, hvorfor har vektklubb en anbefaling på 1300 kcal om dagen? Høres ut som du har endel erfaring på området, er du utdannet innen det her?
Gjest Runforit Skrevet 17. mars 2014 #6 Skrevet 17. mars 2014 Ok, takk for utfyllende og gode råd. Men hvis det stemmer, at jeg må opp i matinntak for å beholde muskler og gå ned i fettprosent, hvorfor har vektklubb en anbefaling på 1300 kcal om dagen? Høres ut som du har endel erfaring på området, er du utdannet innen det her? Har ikke snøring på hvorfor de har satt så lavt underskudd. Det er helt på trynet i mine øyne å anbefale at folk skal ligge på det kroppen trenger kun for å overleve når den er helt stillesittende uten noen form for aktivtet. Jeg er ikke utdannet, men har en del kunnskap gjennom egne erfaringer, kjenner mange folk som driver med seriøs idrett og jeg er gift med en toppidrettsutøver som trener 7 dager i uka opp til 2 ganger om dagen og har gjort det de siste 10 årene. Det er så mange som går i slankefellen der målet er minst mulig kalorier kombinert med mest mulig trening og når man setter det i perspektiv så sier jo sunn fornuft at masse trening + lite mat ikke er optimalt for en sunn og sterk kropp. Ikke bare for kroppen, men for psyken er det også skadelig å gå konstant sulten og tro at det er normalt fordi en skal ned i vekt. De "naturlig" slanke menneskene er jo nettopp det fordi de har et avslappet forhold til mat og alltid spiser seg passe mett og spiser når de er sultne. De som er overvektige eller har for mye har et annerledes syn og forhold til mat. De spiser mer enn de trenger av forskjellige årsaker. Det er derfor det er så viktig å finne den rette balansen og innarbeide et sunt forhold til mat og trening slik at det blir en livsstil du kan leve med resten av livet slik at du holder slank og sunn. Ved å endre de små tingene som mer proteiner og fett og mer fokus på trege og grove karbohydrater, mer frukt fremfor godteri, mer hverdagsaktivitet og trening uten å bli fanatisk verken den ene eller andre veien så har en oppskriften på en fremtid uten sulting og overtrening, sprekker og jojoslanking. 3
Jade Skrevet 17. mars 2014 #7 Skrevet 17. mars 2014 Hvor mye tror du at du spiser på spisedagen din? 12-1300 på treningsdager hørtes utrolig lite ut :O
Gjest Absolutt Skrevet 18. mars 2014 #8 Skrevet 18. mars 2014 Hvor mye tror du at du spiser på spisedagen din? 12-1300 på treningsdager hørtes utrolig lite ut :O 1800-2000 vil jeg tro. Det mulig det er for lite, men synes det er rart da at vekten ikke fortsetter nedover.
Kira-delta Skrevet 18. mars 2014 #9 Skrevet 18. mars 2014 Jeg er enig med runforit her, og det høres ut som du får i deg veldig lite kcal for at kroppen din skal få noe mer utvikling. Nå må folk huske at kalkulatorer på nett bare skal være en bitteliten pekepinn, og ikke noe man bør ta gravende alvorlig. Høres det ikke mer fornuftig ut å la kroppen ta fra fettlagetet, ikke musklene? med et balansert kosthold og ikke for stort kcal-underskudd lar det seg gjøre.
Gjest Absolutt Skrevet 18. mars 2014 #10 Skrevet 18. mars 2014 Jeg er enig med runforit her, og det høres ut som du får i deg veldig lite kcal for at kroppen din skal få noe mer utvikling. Nå må folk huske at kalkulatorer på nett bare skal være en bitteliten pekepinn, og ikke noe man bør ta gravende alvorlig. Høres det ikke mer fornuftig ut å la kroppen ta fra fettlagetet, ikke musklene? med et balansert kosthold og ikke for stort kcal-underskudd lar det seg gjøre. Jo, såklart, jeg har ikke så mye kunnskap om hvordan kroppen forholder seg til kosthold og trening. Skal legge meg på 1500 kcl og se hvordan kroppen reagerer på det Takk for tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå