AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #1 Skrevet 17. mars 2014 Hadde jentekveld forrige uke sammen med to venninner. Jeg kaller dem Heidi og Marit. Vi er alle tre 25. Vi gikk på ungdomsskole og vgs sammen alle tre. Heidi og jeg er studenter og har samboere. Marit har også samboer, men er ferdigutdannet hjelpepleier. Heidi og jeg bor nærme hverandre og har derfor holdt god kontakt, Marit har vært opptatt med sitt og bor lenger unna. Heidi og jeg hadde ikke sett Marit på 3 år, og da hun dukket opp hos meg i forrige uke, viste det seg at hun var gravid i 7 måned. Heidi og jeg syntes at det var veldig koselig, men Marit gjorde ikke annet den kvelden enn å snakke om seg selv og graviditeten. Jeg trodde at jeg skulle bli gal! Etter så mange år fra hverandre, skulle man forvente at hun ønsket å vite mer om meg og mitt, samt Heidi og sitt. Jeg prøvde flere ganger å vinkle samtaletemaet på noe annet enn graviditet, fødsel og hennes jobb, men hun rodde seg alltid tilbake igjen til at det skulle handle om henne. Jeg ble sliten den kvelden av å høre så mye om henne på en gang, det virket nesten som at hun bare dukket opp på jentekvelden for å få snakket om seg selv og ikke noe annet. Jeg syntes det var trist, for både Heidi og jeg har også mye spennende på gang i livene våre, men som vi ikke fikk delt. Samtidig virket det nesten som at Marit ga uttrykk for at hun følte seg bedre enn meg og Heidi, bare fordi hun var gravid? Jeg følte at jeg ikke gjorde annet den kvelden enn å sitte høflig å høre på Marit sin graviditet, hvilke plager hun har hatt under graviditeten og hvordan hun har planlagt fødselen sin. Jeg syntes ikke noe om den jentekvelden, Marit vet at jeg ikke ønsker barn, samtidig fikk hun vinklet det til som at jeg hadde et fattig liv siden jeg ikke skulle ha barn nå. Det samme gjorde hun mot heidi. Jeg tar en lang utdannelse og vil ha alt på plass før jeg setter barn til denne verden, og følte meg rakket ned på den kvelden. Jeg har faktisk ikke lyst til å besøke Marit når hun har fått barnet sitt, noe jeg syntes er synd. Hvordan skal man forholde seg til en slik venninne? Anonymous poster hash: cd97b...6e4
Ike Skrevet 17. mars 2014 #2 Skrevet 17. mars 2014 Synes det høres ut som dere har vokst fra hverandre, og derav også prioriterer annerledes i livet. Slik er det ofte, og er vel ikke så mye man får gjort noe med. Kanskje vil situasjonen endre seg igjen om noen år, men det er jo vanskelig å vite.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #3 Skrevet 17. mars 2014 Har inntrykk av at mange førstegangsgravide lever i en egen boble der ALT dreier seg om graviditet og barnet de bærer frem...ikke noe annet er verdt å snakke om. Skjønner det er stor stas å få barn, men det er jo lov å ta litt hensyn til andre også. Som denne venninnen din burde gjort. Hun tenkte neppe over hvordan hun fremstilte seg selv, hun var vel i en egen graviditetsrus...det du eller den andre venninnen din kunne gjort var jo å si på en fin måte at dere ønsker å prate om annet enn graviditet. Dere er glad på hennes vegne, men er på et annet sted i livet og graviditet er ikke det eneste som står i fokus for dere. Blir hun sur er det hennes problem. Helt greit å dele gleder med andre, men da må en også ta i mot gleder andre har å dele...selv om en kanskje ikke syns de er like spennende som f.eks. en graviditet... Alt i alt, en kommer lenger med å være ærlig å si det som det er, men selvfølgelig på en måte som verken er støtende eller frekk. Anonymous poster hash: cf903...4a0
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #4 Skrevet 17. mars 2014 Vi er så absolutt på forskjellige plattformer i livet, men jeg lurer på hvordan jeg skal forholde meg til henne i fremtiden? Jeg kan jo ikke la være å møte opp i dåp, eller unnlate å besøke henne når hun har fått barnet? Er redd for å såre henne om jeg ikke viser noe interesse, men samtidig er det greit å si ifra at man ønsker å snakke om andre ting enn bare henne og graviditet/barn. Det som var sårende, var den konstante underliggende indikasjonen på at siden jeg prioriterte utdannelse, fremfor familiestiftelse, så var det noe galt med meg.. Jeg kunne fint fått barn nå, men da måtte jeg lagt studier på vent, noe et barn ikke er verdt for øyeblikket. ts Anonymous poster hash: cd97b...6e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå