mayalah Skrevet 17. mars 2014 #1 Skrevet 17. mars 2014 mannen min bor i andre by og har byttet addressen uten å fortelle meg. jeg er på foreldrepermisjon. siden han bor ikke med meg, søkte jeg overføring av fedrekvote til meg. idag fikk jeg svar fra nav at jeg må registrere meg separert eller skilt ellers får jeg ikke. stemmer det? siden han bor ikke har med meg, må stakkars barn flytte til nordnorge. er det ikke helt urettferdig?
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #2 Skrevet 17. mars 2014 Når han allerede har flyttet ut er det vel ikke noe problem for deg å registrere dere separert? Anonymous poster hash: dd0b3...577 4
mayalah Skrevet 17. mars 2014 Forfatter #3 Skrevet 17. mars 2014 ja men jeg snart blir ferdig med min del av permisjon. jeg ser separasjon bevilling er en lang prosedyre. det tar tid. jeg kan se at jeg mister hans del av dagene. bare faller bort.(
Frisørdama Skrevet 17. mars 2014 #4 Skrevet 17. mars 2014 Du og barnefar må ha vært på meklingsmøte og få papirer på at dere ikke bor sammen, dette papiret må nav ha kopi av for at du skal få overført fedrekvoten og hvis du skal få overgangsstønad, ekstra barnetrygt osv osv... 1
Peter007 Skrevet 17. mars 2014 #5 Skrevet 17. mars 2014 mannen min bor i andre by og har byttet addressen uten å fortelle meg. jeg er på foreldrepermisjon. siden han bor ikke med meg, søkte jeg overføring av fedrekvote til meg. idag fikk jeg svar fra nav at jeg må registrere meg separert eller skilt ellers får jeg ikke. stemmer det? siden han bor ikke har med meg, må stakkars barn flytte til nordnorge. er det ikke helt urettferdig? Mener det er slik at hvis dere bodde sammen senere enn 10 uker før fødsel skal far ha sin permisjon. Hvis ikke faller den bort.
MockingJay Skrevet 17. mars 2014 #6 Skrevet 17. mars 2014 Mener det er slik at hvis dere bodde sammen senere enn 10 uker før fødsel skal far ha sin permisjon. Hvis ikke faller den bort. Det er i alle fall feil!! Du skal ikke sende sønnen din til nord Norge ts, og det håper jeg virkelig du forstår selv. Barnet kan jo ikke bli sendt til en random plutselig. Uansett om det er biologisk far. Dra til familievern kontoret idag. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #7 Skrevet 17. mars 2014 Det finnes jo mange måter å "organisere" forholdet sitt på, det er jo slettes ikke uvanlig at en av partene bort borte pga studier eller jobb. Så lenge dere er gift og far har rett på fedrekvote er den hans uavhengig av hvor han bor, for at du skal få fedrekvoten må du jo være aleneforsørger og det er du ikke i nav sine øyne.. Er forholdet over eller ikke blir jo hovedspørsmålet her - er det over er det jo bare å sette i gang separasjonsprosessen og levere dokumentasjon til nav om dette så vil sikkert det være nok.. Er det ikke over og dere bare er midlertidig adskilt så vil du ikke kunne få fedrekvoten.. Hadde jo vært litt for "enkelt" om far bare kunne bo litt hos mammaen/en kompis en periode og byttet adresse for at mor skulle få fedrekvoten, skjønner godt at nav stiller litt krav til dette.... Anonymous poster hash: e9f2e...844 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #8 Skrevet 17. mars 2014 Mener det er slik at hvis dere bodde sammen senere enn 10 uker før fødsel skal far ha sin permisjon. Hvis ikke faller den bort. Feil, så lenge mor har hovedomsorgen for barnet regnes hun som aleneforsørger selv om bruddet skjer i siste uka med permisjon for mor... Mor må da søke om å få fedrekvoten og levere dokumentasjon på at hun er blitt alene med barnet, far har ikke rett på fedrekvoten om mor er aleneforsørger... Her er jo saken at mor er gift med far og da vil hun ikke regnes som aleneforsørger selv om de bor fra hverandre uansett årsak til det... Anonymous poster hash: e9f2e...844
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #9 Skrevet 17. mars 2014 TS: Det er klart du skal ha fedrekvoten. Men Jan se ut som om mannen din bare har stukket av, stemmer det? Du må bestille time hos familievernkontoret. Still på mekling, din mann vil også få innkalling. Om han ikke møter får du likevel meklingsattest som må sendes til NAV og sammen med søknad om seperasjon til Fylkesmannen. Dette løser seg, men kan være at det tar litt tid. Det første du må gjøre er å bestille time hos familievernkontoret i din kommune, ring dem og forklar situasjonen. Si at det haster. Så bestiller du time hos saksbehandler hos NAV. Be om raskt time da det haster. Eller møt opp. NAV har tilgang til folkeregisteret, så de ser at din mann og du ikke har samme adresse. Forklar at han bare har stukket av og flyttet uten å gi deg beskjed. Håper du klarer å ta tak i situasjonen kjapt slik at det løser seg. Føler du at du trenger hjelp kan familievernkontoret eller helsesøster veilede deg videre og være en støtte. En del frivillighetssentralen har også personer som kan hjelpe til u sluke situasjoner. Lykke til og en stor klem :-)Anonymous poster hash: 0c174...734 1
mayalah Skrevet 18. mars 2014 Forfatter #10 Skrevet 18. mars 2014 tusen takk alle sammen. har bestilt timen hos familievernkontoret. håper at situasjon låser seg:))) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå