Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har tenkt å legge fisk på grillen i dag, er litt lei av kjøtt akkurat nå... Er egentlig ikke så glad i hvit fisk, så det blir vel enten laks eller ørret tror jeg. Hadde tenkt å bake den i folie med sitron, dill og smør, det er så godt... Men har problemer med å finne på noe godt tilbehør, har ikke så lyst til å bare bruke kokte poteter og agurksalat til som vi pleier - vil gjerne ha noe mer "sommerlig" og spennende!

Er det noen som har noen gode forslag til meg så hadde jeg satt stor pris på det!

Har ikke begynt å spise fisk før nå det siste året så jeg er litt fantasiløs på det området enda :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne auberginesalaten er kjempegod til grillet laks. Og couscous-salat er også veldig godt til fisk. I tillegg synes jeg at aïoli (hvitløksmajones, hjemmelaget er best) er god "saus" til det meste av grillet fisk. Du lager den enkelt selv ved å vispe sammen 2 eggeplommer med et par pressede hvitløksfedd (så mye du orker), litt sennep, salt og pepper. Visp inn ca 2,5 dl olje (jeg bruker 50/50 blanding av god olivenolje og en nøytral olje). Avslutt med en skvett sitronsaft og evt mer salt og pepper. Holder seg lenge i kjøleskap.

Auberginesalat

3-4 auberginer

solsikkeolje

salt/pepper

100 g marinerte soltørkede tomater

100 g sorte oliven uten stein

½ dl bladpersille

saft av 2 sitroner

1 dl olivenolje

Skjær auberginene i ½ cm tykke skiver, pensle med olje og grill til de er myke. Krydre med salt og pepper. Anrett aubergineskivene på et fat med strimlede marinerte tomater, oliven og persille. Pisk oljen i sitronsaften, litt av gangen, og drypp over salaten.

Couscous-salat

500 g couscous

5 dl vann

1 ss olje

½ ts salt

½ - 1 slangeagurk

1 rød løk

200 g cherrytomater

3 vårløk

6 ss olivenolje

2-3 ss vineddik/sitronsaft

1-2 fedd hvitløk

1 ts sukker

½ ts salt

1/5 ts pepper

2 ss mynte

2 ss persille

Kok opp vann, olje og salt. Tilsett coucous og la svelle under lokke i 5 minutter. Rør rundt slik at de blir luftige. Skjær agurk og tomat i biter, finhakk løk og vårløk. Bland olje, eddik, presset hvitløk, sukker, salt, pepper, finhakket mynte og finhakket persille til en dressing. Bland couscous, grønnsaker og dressing og la trekke 1 time før servering. En boks hermetiske kikerter er også veldig godt å ha i salaten.

Skrevet

Takk for at du er på dette forumet, Arkana! :blomst:

Du er virkelig flink til å dele gode oppskrifter og tips med oss andre her... Har hatt god nytte av deg mer enn en gang :wink:

Skal jammen prøve den aïolien ja, den så kjempegod ut! *elsker hvitløk*

Klem

Gjest Valmue i.i.
Skrevet
Takk for at du er på dette forumet, Arkana! :blomst:

Du er virkelig flink til å dele gode oppskrifter og tips med oss andre her... Har hatt god nytte av deg mer enn en gang :wink:

Skal jammen prøve den aïolien ja, den så kjempegod ut! *elsker hvitløk*

Klem

:Nikke:

Skrevet

:Nikke:

Så koselig med ros, nå ble jeg kjempeglad! :D :bukke:

:blomst: til dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...