Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror Satanister egentlig på Satan? Er ikke Satan heller et symbol? Jeg leste om de 9 satanske syndene, og sammenlignet det med de ti bud... de satanske syndende gir mye mer mening.

På nettsiden til Church of Satan, står det:

To us, Satan is the symbol that best suits the nature of we who are carnal by birth—people who feel no battles raging between our thoughts and feelings, we who do not embrace the concept of a soul imprisoned in a body. He represents pride, liberty, and individualism—qualities often defined as Evil by those who worship external deities, who feel there is a war between their minds and emotions.
As Anton LaVey explained in his classic work The Satanic Bible, Man—using his brain—invented all the Gods, doing so because many of our species cannot accept or control their personal egos, feeling compelled to conjure up one or a multiplicity of characters who can act without hindrance or guilt upon whims and desires. All Gods are thus externalized forms, magnified projections of the true nature of their creators, personifying aspects of the universe or personal temperaments which many of their followers find to be troubling. Worshipping any God is thus worshipping by proxy those who invented that God. Since the Satanist understands that all Gods are fiction, instead of bending a knee in worship to—or seeking friendship or unity with—such mythical entities, he places himself at the center of his own subjective universe as his own highest value.

Så hvis Gud er fiksjon så må da Satan også være det? Jeg har alltid trodd at satanister faktisk trodde på Satan.

Anonymous poster hash: b402e...81e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

LaVey satanismen er mer en filosofisk retning enn religion. Den setter mennesket selv i sentrum og ser mer på satan som et symbol for kvaliteter ved mennesket eller naturen. Personlig synes jeg Church of Satan og LaVey som uinteressant, det er mer spennende og lærerikt å fordype seg i Crowley og Thelema.

AnonymBruker
Skrevet

LaVey satanismen er mer en filosofisk retning enn religion. Den setter mennesket selv i sentrum og ser mer på satan som et symbol for kvaliteter ved mennesket eller naturen. Personlig synes jeg Church of Satan og LaVey som uinteressant, det er mer spennende og lærerikt å fordype seg i Crowley og Thelema.

Jeg har aldri hørt om de. Jeg visste ikke at de fantes flere typer. Jeg alltid lat være å lese om Satanisme før... man er jo egentlig opplært til å tro at satanister er "onde" mennesker. Men nå som jeg har lest litt, så kunne jeg godt tenke meg å lese mer. Personlig så er jeg ateist og det kommer jeg fortsatt til å være, men jeg liker å finne ut om ulike livssyn.

Skrevet

Synes at satanisme på mange måter er mer «fornuftig» enn andre religioner. De fleste vet imidlertid ikke hva satanisme er, men forbinder det kun med for eksempel black metal og kirkebrenning.

AnonymBruker
Skrevet

Da har humanismen og satanismen en del til felles, med tanke på at de begge setter mennesket i sentrum?

Anonymous poster hash: 4194c...b5e

Skrevet (endret)

.

Endret av Foxe
Skrevet
Satanismen tar faktisk konkret stilling til en del temaer hvor andre religioner kan fremstå litt sketchy. Med unntak av noen få passasjer (hevn, magi og ødeleggelse), vil jeg si at satanismens elleve jordiske regler er fornuftige regler som mange allerede lever etter. De ni sataniske dødssyndene er også noe jeg på mange måter kan stille meg bak, selv om jeg ikke er satanist (eller religiøs på noen annen måte).
Satanismens elleve jordiske regler
1. Ikke gi råd eller veiledning med mindre du blir spurt.
2. Fortell ikke om dine plager eller bekymringer til andre uten at du er sikker på at de vil høre dem.
3. Når du er på andres eiendom, vis respekt eller la være å gå der.
4. Hvis en gjest på din eiendom irriterer deg, behandle han ondskapsfullt og vis ingen nåde.
5. Ikke tilnærm noen seksuelt uten at du har fått riktige signaler.
6. Ikke ta ting som ikke hører deg til, med mindre det er en byrde for den andre personen, og han ber deg om å bli reddet.
7. Anerkjenn magiens makt hvis du har brukt den til å oppfylle dine ønsker med hell. Hvis du fornekter magiens makt etter å ha påkalt den med suksess, vil du miste alt du har oppnådd.
8. Ikke klag over noen ting så lenge du ikke trenger og se på deg selv som et subjekt.
9. Skad ikke små barn.
10. Drep ikke umenneskelige dyr med mindre du blir angrepet eller trenger mat.
11. Når du går på åpent territorium, ikke plag noen. Hvis noen plager deg, be ham slutte. Hvis han ikke slutter, ødelegg ham.
De ni sataniske dødssynder
1. Dumhet
2. Overdrevne forventninger
3. Ensporet innstilling
4. Selvbedrag
5. Flokkmentalitet
6. Manglende perspektiv
7. Glemsomhet – når en er fastlåst i fortidens forestillinger
8. Stolthet – når det fører til at en ikke er produktiv
9. Manglende estetisk sans
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Da har humanismen og satanismen en del til felles, med tanke på at de begge setter mennesket i sentrum?

Anonymous poster hash: 4194c...b5e

Ja. I denne episoden av Trygdekontoret kan man få bittelitt info om Church of Satan i Norge :)

http://tv.nrk.no/serie/trygdekontoret-tv/muhh32000212/sesong-6/episode-2

Jeg har aldri hørt om de. Jeg visste ikke at de fantes flere typer. Jeg alltid lat være å lese om Satanisme før... man er jo egentlig opplært til å tro at satanister er "onde" mennesker. Men nå som jeg har lest litt, så kunne jeg godt tenke meg å lese mer. Personlig så er jeg ateist og det kommer jeg fortsatt til å være, men jeg liker å finne ut om ulike livssyn.

Folk er ofte redd for det ukjente, mye vranglære ute å går. Om du er interessert i div livssyn, filosofier og mystikk anbefaler jeg å lese litt om Thelema, Teosofi, Sufisme og Kabbalah. Mye kult og interessant.

Endret av Agape

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...