AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #1 Skrevet 16. mars 2014 Jeg leste denne artikelen om Anine som ble mobbet http://www.side2.no/aktuelt/---jeg-flte-meg-unsket-og-lite-verdt/5176361.html. Her svarer hun hvordan mobbing har preget henne:- Mest av alt tror jeg det har gjort meg sterkere ...+ Dennne typen utsagn har jeg hørt tidligere, at "mobbing gjorde meg sterkere. Men la det bli sagt: Det kommer INGENTING godt ut av mobbing. INGENTING. Ja, mange personer kom sikkert greit ut av mobbingen fra bareneårene, og er sterke personer den dag i dag, men tenk på hvor sterke disse personene hadde vært om de heller ble løftet fram, heiet på og støttet av andre mennesker, enn å nedtrykt og mobbet. Dessuten er det ikke alle som har vært like sterke, og har fått livet ødelagt av mobbingen. Vet ikke helt om det er noe å diskutere, men jeg har bare tenkt en del på dette utsagnet, og har gjort meg litt opprørt, og tenker på hva som får noen til å si at det kom noe positivt ut av mobbing. (Jeg mener på ingen måte å kritisere Anine for svaret, jeg synes derimot hun er tøff som står frem med sin historie) Anonymous poster hash: 00659...f97 8
dillyduzit Skrevet 16. mars 2014 #2 Skrevet 16. mars 2014 Jeg mener på ingen måte at mobbing er positivt, men om personen kommer seg sterke ut av hele settingen og faktisk klarer seg bra; BRA. Men vi må huske at de som er blitt mobbet har fått livet ødelagt selv om det virker som de virker tøffere nå enn før, så tror jeg det hjelper dersom de føler de har kommet seg et sted i livet hvor de vil være. Jeg følger selv ordtaket og se hvor jeg er nå i forhold til de som mobbet meg; Jeg sitter i L.A og studerer noe jeg vil jobbe med, mens de sitter på en drit kjedelig kontor jobb med en dritt sjef (facebook er en fin ting). Jeg føler meg så sinnsykt mye bedre enn dem i forhold til hva jeg har klart, ja selv med utfordringer på veien og mange tunge tanker, men jeg tok meg selv i nakken og bare gjorde det jeg ville. .. Nå babler jeg, sorry om dette ble litt rart formulert.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #3 Skrevet 16. mars 2014 Jeg mener på ingen måte at mobbing er positivt, men om personen kommer seg sterke ut av hele settingen og faktisk klarer seg bra; BRA. Men vi må huske at de som er blitt mobbet har fått livet ødelagt selv om det virker som de virker tøffere nå enn før, så tror jeg det hjelper dersom de føler de har kommet seg et sted i livet hvor de vil være. Jeg følger selv ordtaket og se hvor jeg er nå i forhold til de som mobbet meg; Jeg sitter i L.A og studerer noe jeg vil jobbe med, mens de sitter på en drit kjedelig kontor jobb med en dritt sjef (facebook er en fin ting). Jeg føler meg så sinnsykt mye bedre enn dem i forhold til hva jeg har klart, ja selv med utfordringer på veien og mange tunge tanker, men jeg tok meg selv i nakken og bare gjorde det jeg ville. .. Nå babler jeg, sorry om dette ble litt rart formulert. nei, nei flott innlegg. Jeg tenker også at slike utsagn er en måte å heve seg over mobberne. Men det blir på en måte feil, for det er ikke mobbingen som har gjort at du har kommet så langt som du har, det er andre grunner til det . Mobbing derimot, har nok knust mange drømmer... Anonymous poster hash: a9fb2...414
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #4 Skrevet 16. mars 2014 Selve mobbingen har jo skjedd og kan ikke omgjøres, så er det vel opp til oss selv å avgjøre hva den har gjort med oss. Og si at den til slutt gjorde oss sterkere er vel bedre - og langt sunnere - enn motsatt. Anonymous poster hash: 709ec...e24 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #5 Skrevet 16. mars 2014 Jeg syntes utsagnet er bullshit, mobbing gjør deg ikke sterkere, positive erfaringer gjør det sterkere, følelsen av at du gjør det godt og at du er sterk nok til å klare ting du ikke trodde var mulig gjør det sterkere, komplimenter gjør deg sterkere. Må nesten og nevne at jeg selv ble mobbet MYE i barne og ungdomstiden, men jeg bærer faktisk ikke nag til de som mobbet meg, jeg ser på mobbing som normal atfærd og barn i barne og ungdomsalder vet ikke bedre. Du kan fortelle det til dem men det er ikke nok. Men de voksne som ikke gjorde noe, dem hater jeg, hadde ikke en gang giddet å ringe 113 hvis det kunne ha reddet livene deres etter en ulykke. Anonymous poster hash: 5b505...585 5
dillyduzit Skrevet 16. mars 2014 #6 Skrevet 16. mars 2014 nei, nei flott innlegg. Jeg tenker også at slike utsagn er en måte å heve seg over mobberne. Men det blir på en måte feil, for det er ikke mobbingen som har gjort at du har kommet så langt som du har, det er andre grunner til det . Mobbing derimot, har nok knust mange drømmer... Anonymous poster hash: a9fb2...414 Jeg tror det spørs helt på person til person, for meg ga mobbingen meg et mål om å bli hva jeg utdanner meg som i dag, og leve et liv de bare drømmer om men sannsynligvis aldri kommer til å oppnå, og det var jo hovedsakelig det som ga meg motivasjonen til å forsette. Men ja, mobbing knuser nok mange drømmer.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #7 Skrevet 16. mars 2014 Jeg har et kulere liv enn dem, om ikke annet, og tror nok jeg har et rikere indre liv også. De sitter der i hjembyen med mannen som var en like stor mobber som dem selv, har blitt småfeite, noen av mennene har begynt å holde på med yngre jenter, de har barn, og høydepunktet er harryturer og lørdagskaffe med de andre mobbejentene på den lokale kafeen, etterfulgt av en shoppingrunde på BikBok hvor de kjøper klær de håper skal holde dem evig unge. Fritiden brukes til å skrive komplimenter på hverandres facebookbilder, krangle med NAV eller ta deltidsutdanning på den lokale høyskolen. Jeg har reist veldig mye, kjenner folk over hele verden, har opplevd ufattelig mye, tatt veldig god utdanning og utviklet meg veldig mye. På mange måter veier det opp for alle sår de har påført meg. Anonymous poster hash: 3bc34...6bd
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #8 Skrevet 16. mars 2014 Vi reagerer ofte forskjellig på stimuli. Noen blir positivt påvirket av mobbing og blir herdet, mens andre bryter fullstendig sammen. Anonymous poster hash: c9429...895 6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #9 Skrevet 16. mars 2014 Jeg hadde helt klart vært en mye mer sprudlende jente uten mobbingen. Når man mobbes og holdes utenfor lukker man seg inn i seg selv og mister trua på menneskene og at noen vil være venn med deg. Det har tatt maange års kamp og oppsamling av positiv erfaring for å komme ut av det sjenerte skallet og tørre å vise humoren min og hevde mine egne meninger. Anonymous poster hash: ec6d2...4ed 5
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #10 Skrevet 16. mars 2014 Kanskje det utsagnet gjelder noen, men ikke på langt nær alle. Jeg sliter fremdeles, mange år senere, etter å ha blitt mobbet... Anonymous poster hash: 0e8d5...213 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #11 Skrevet 17. mars 2014 Jeg sliter også, men samtidig ser jeg nå andre ting jeg ikke gjorde før. Ting som har med gruppedynamikk å gjøre, mulighetene man har til å påvirke mennesker på tross av, osv. Jeg er på en måte glad alt det vonde har hendt, fordi uten det hadde jeg ikke vært meg sånn som jeg er i dag, og jeg liker meg selv. Det gjorde jeg faktisk ikke før jeg ble mobbet. Å kvitte seg med selvforakten var befriende.Anonymous poster hash: 291c6...aff 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #12 Skrevet 17. mars 2014 Jeg syns også at det utsagnet er en klisje, på linje med "utroskapen styrket forholdet" De som klarer seg godt etter mobbing, pga indre kvaliteter og ville nok klart seg enda bedre uten mobbingen. Da tenker jeg de som har blitt reelt mobbet ikke folk som hevder at de har bliitt mobbet for å gjøre seg mer interresante. (Typisk enkelte kjendiser) Min erfaring med mennesker som har blitt mobbet og klart seg bra senere i livet er at de ofte har et stort behov for bekreftelse fra venner og kolleger. Men har problemer med mer intime forbindelser. Det kan nok skyldes herdingen.Anonymous poster hash: 334e3...994 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #13 Skrevet 17. mars 2014 Noen blir nok sterkere. (De er sterke personer, som får en knekk. Som så reiser seg igjen) Jeg hadde vert et annet menneske uten mobbingen. Redd for å gjøre feil. Så mobbingen har gjort meg "engstelig/svak" Anonymous poster hash: 9cf91...ac2
cattleya Skrevet 17. mars 2014 #14 Skrevet 17. mars 2014 Jeg kan i hvert fall si, hånden på hjerte, at mobbingen gjorde meg mer usikker, at jeg fikk mindre selvtillitt, mer selvkritisk og generelt at jeg har brukt mange år på å få det bra med meg selv.... Den har ikke gjort meg sterkere. Jeg tror folk bare sier sånt for å få en "silver lining" på en trist historie. Litt som utsagnet "jeg angrer ikke på noe jeg har gjort" for "det har gjort meg sterkere/jeg har lært noe"- Virkelig??? Jeg har i hvert fall gjort masse dumme ting som jeg ikke lærte noe av og som jeg bare har dårlig sannvittighet for og skulle ønske jeg aldri hadde gjort... 2
Gjest lillelarve Skrevet 17. mars 2014 #15 Skrevet 17. mars 2014 Det er jo ikke sånn folk flest tolker det da; at mobbing er positivt fordi det gjorde personen sterkere. Jeg føler at det er positivt ut i fra situasjonen hun/han har vært i. Altså, at det er bedre at personen fikk noe "bra" ut i fra det, enn å bli helt knust og ødelagt. Men mobbing bør ikke oppstå uansett!! Min mor ble mobbet i flere år, og hun er definitivt en sterk person nå. Men det betyr ikke at mobbingen noen gang burde ha oppstått. Jeg skulle ønske det aldri skjedde, fordi uansett vil det være arr igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #16 Skrevet 17. mars 2014 Det er jo ikke sånn folk flest tolker det da; at mobbing er positivt fordi det gjorde personen sterkere. Jeg føler at det er positivt ut i fra situasjonen hun/han har vært i. Altså, at det er bedre at personen fikk noe "bra" ut i fra det, enn å bli helt knust og ødelagt. Men mobbing bør ikke oppstå uansett!! Min mor ble mobbet i flere år, og hun er definitivt en sterk person nå. Men det betyr ikke at mobbingen noen gang burde ha oppstått. Jeg skulle ønske det aldri skjedde, fordi uansett vil det være arr igjen. Men er det ikke et visst "press" om å si at mobbingen har gjort meg til en sterkere person? Litt som at det er et "press" om at folk med kreft skal si at "det går sikkert bra"? Folk forventer liksom en viss optimisme? Anonymous poster hash: 71471...c0f 1
Millimani Skrevet 17. mars 2014 #17 Skrevet 17. mars 2014 Det jeg klarte mens mobbinga var på sitt verste, var å se lyset i tunnellen. Jeg ble mobba hovedsaklig på ungdomsskolen, men også deler av barneskolen. Jeg klarte å tenke at det ikke var resten av livet mitt, men at det kommer noe etterpå. Som følge av mobbinga har jeg blitt veldig usikker, slik at hver gang jeg havner i en ny situasjon med nye mennesker trenger jeg ofte veldig lang tid på å bli trygg, og kan være sjenert og stille. Men når jeg er trygg på situasjonen er jeg ei "frampå-dame", som tør å ha egne meninger. De tingene som stjeler all ens styrke er de samme tingene som gjør en sterk!
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #18 Skrevet 17. mars 2014 Men er det ikke et visst "press" om å si at mobbingen har gjort meg til en sterkere person? Litt som at det er et "press" om at folk med kreft skal si at "det går sikkert bra"? Folk forventer liksom en viss optimisme? Anonymous poster hash: 71471...c0f Det har du veldig rett i, kan nesten virke som at de som mobbet nesten forlanger det av ofrene sine. Slik at de skal slipper å ha dårlig samvittighet, men føle de har formet et sterkt menneske.Anonymous poster hash: 334e3...994 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #19 Skrevet 17. mars 2014 Jeg tror at det utsagnet er mest for å si "se, det endte bra". Det at flere av de som har blitt mobbet er sterkere idag enn da har med veien videre å gjøre. Flere har nok fått et puff som følge av det, tenkt det at nei, jeg vil ikke være på denne plassen resten av mitt liv og på den måten fått bedre motivasjon til å gå etter det man ønsker. Men er mange som får ødelagt så mye av livet sitt at det ikke blir helt bra igjen, får ødelagt den sosialen biten. Jeg føler selv at jeg er nødt til å lære meg mye av det sosiale på nytt pga det ble så forvrengt under alle årene med mobbing. Anonymous poster hash: b636b...759 2
Gjest lillelarve Skrevet 17. mars 2014 #20 Skrevet 17. mars 2014 Men er det ikke et visst "press" om å si at mobbingen har gjort meg til en sterkere person? Litt som at det er et "press" om at folk med kreft skal si at "det går sikkert bra"? Folk forventer liksom en viss optimisme? Anonymous poster hash: 71471...c0f Kanskje fra noen.. Jeg vet ikke. Kommer vel kanskje litt an på situasjonen. Min mor for eksempel har ikke en gang nevnt at hun er blitt en sterkere person. Jeg kan se og merke det på henne Jeg har trossalt vokst opp med henne. Hun ser det positive i ting, hun jobber hardt og hun tenker på fremtiden. Måten hun oppfører seg på, holdningene hennes... Alt tyder på at hun er blitt sterk av det. Også måten hun snakker om mobberne på, tyder på at hun har gått videre og ikke bryr seg like mye. Hun synes synd på dem i stedet for å gå rundt med hat. Men selvfølgelig, man kan ikke si at det gjelder alle mobbeofre. Noen føler kanskje press for å si det, som du sa, noen er veldig ærlige og sier akkurat som de føler det, noen klarer seg ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå