Gå til innhold

Øke styrken i kroppen uten å ha tilgang på apparater etc?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Estrela

Hvordan øker man styrken i ben, armer, mage, rygg... hele kroppen, uten å ha tilgang på treningssenter? Lar det seg gjøre? (Vil ikke bruke penger på treningssenter om jeg kan oppnå styrket kropp gratis med bare viljestyrke, kontuinitet og gode kunnskaper... Les: Har ikke råd...)

Er ikke interessert i store muskler ala fitness, vil bare bli sterkere. Kunne løfte mer; ha mer kraft i kroppen, rett og slett.

Jeg har tilgang på ubegrensede mengder skog og mark omtrent utenfor døra, samt gode løpesko, støttende sports-bh og mp3-spiller... Det er bedre forutsetninger for jogging enn for styrketrening i følge mitt hode.

Noen med tips? Konkrete ting jeg kan gjøre, og hvor ofte?....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved å gå i skog og mark bruker du store muskelgrupper i beina og trener dermed disse.

For å trene armene, biceps og triceps, kan du f.eks. fylle flasker med vann, sand eller lignende, så har du frivekter.

Knebøy er en bra øvelse, denne kan du ta uten vekter, men for å få litt mer motstand kan du finne deg noe tungt å legge på skuldrene.

Situps kan du ta uten vekter.

Du sier at du ikke vil bruke penger, men tror kanskje at det å investere i en treningsstrikk vil være lurt, da kan du fint trene de fleste muskelgrupper. Tror en slik strikk koster rundt 200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

postet denne linken til ei tidligere som ønsket å stramme opp rompe og lår.

her er det flere øvelser som du kan gjøre hjemme uten vekter. Det er også bilder her av hvordan de forskjellige øvelsene skal gjøres, slik at det er lettere å gjøre dem riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fraggel

Stemmer for armhevinger.

Det fine er at det tar på ulike muskelgrupper (som Lady-M skriver), og at du kan variere til tyngre belastning etter som du blir sterkere.

Ellers er dette en mageøvelse som tar godt:

ligg på ryggen, med bena 90 grader opp fra gulvet.

Senk bena (rette ben) sakte ned mot gulvet, til de er noen centimeter fra gulvflaten. Ikke legg dem på gulvet, men hev dem igjen til øverste posisjon. Gjenta til det brenner så mye i magen at du ikke makter en millimeter mer.

Men - pass på ryggen. Gi deg heller litt tidligere, enn å løfte til ryggen svikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Armhevinger er supre, i tillegg kan du kjøre planken, som er en statisk øvelse som styrker både mage og rygg (søk på forumet, den er beskrevet tidligere). Ellers kan du for eksempel gå til innkjøp av et treningsstrikk; det kan du bruke til ulike øvelser, og du kan tilpasse styrken etterhvert som du blir sterkere. Ca 300 kroner på sportsbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Estrela

Tusen takk for svar! :)

Nå har jeg fått samlet meg en del nyttig info. Må begynne å sette den ut i livet... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fraggel

Jeg har forøvrig gått til innkjøp av en treningsstrikk, etter tips fra Etheral, og tror den skal hjelpe meg godt på vei videre.

Anbefales, selv om jeg ikke har tatt noen skikkelige økter med den enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Estrela

Treningsstrikk, altså?

Ser for meg at jeg kommer til å kjøre på ganske hardt hvis jeg anskaffer meg en sånn (bruker trening bl.a til å klarne hodet, få ut aggresjon (drømte lenge om boksesekk og hansker) og føle meg bedre) men det er kanskje meningen?

Eller skal man ikke rive og slite, er det mer "konstant strekking"?

:grønn: (Ikke le)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fraggel

:wink:

Det er en strikk som hjelper til, så musklene får motstand - det er ikke til stretching (hvis det var det du mente?).

Det fungerer jo dermed nesten som vekter, bare at det er en strikk i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Estrela

Mm, nei, mente ikke stretching, det klarer jeg helt fint med min egen kroppsvekt og diverse positurer.

Så man skal, om man vil trene biceps; feks; trene på samme måte som med manual: Oooopp, neeeeeeed, oooopp, neeeeeed.... Mens man holder strikken under foten og i hånden, og strekker den så man får motstand? I så fall skjønner jeg. Ser det for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fraggel

Jepp!

Strikken finnes i tre ulike styrker, den svarte gir mest motstand.

Fyren i butikken sa at jenter flest begynner med den med middels styrke, men jeg tror sikkert du kan begynne med den svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Estrela

Altså: Svart treningsstrikk, armhevinger, mageøvelser og powerwalking/jogging (som jeg allerede driver med ca. annenhver dag)

Blir vel bra, det? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fraggel
Altså: Svart treningsstrikk, armhevinger, mageøvelser og powerwalking/jogging (som jeg allerede driver med ca. annenhver dag)

Blir vel bra, det?  :wink:

Det kommer helt an på HVORDAN du utfører treningen, men om du gjør det riktig: ja, det vil jeg absolutt tro.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for armhevinger.

Det fine er at det tar på ulike muskelgrupper (som Lady-M skriver), og at du kan variere til tyngre belastning etter som du blir sterkere.

Ellers er dette en mageøvelse som tar godt:

ligg på ryggen, med bena 90 grader opp fra gulvet.

Senk bena (rette ben) sakte ned mot gulvet, til de er noen centimeter fra gulvflaten. Ikke legg dem på gulvet, men hev dem igjen til øverste posisjon. Gjenta til det brenner så mye i magen at du ikke makter en millimeter mer.

Men - pass på ryggen. Gi deg heller litt tidligere, enn å løfte til ryggen svikter.

Denne øvelsen funker bra ja :)

Men det er viktig å hele tiden ha korsryggen i gulvet.

(drømte lenge om boksesekk og hansker) :grønn:  (Ikke le)

Jeg har boksepute og boksehansker! :-) Ønsket meg det til jul, men fikk ikke hengt den opp før for noen uker siden.

Skal si det gjør susen gitt!

Jeg er litt hissig av meg, så den er helt ypperlig for meg.

HAr nettopp slått ihjel sensoren fra gårsdagens eksamen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fraggel

Ok!

Skal ønske meg til bursdag.

Og NÅ har jeg testa strikken ordentlig - DAMN!

Det funker som juling.

:skjelver: (i musklene altså - :ler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Pilates eller andre ting du kan trene hjemme på stuegulvet. Jeg trener pilates og det er vedlig effektivt for lange, slanke muskler...

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Estrela

Har hørt at boksing er noe som er veldig viktig å gjøre med riktige teknikker, ellers er man garantert skader.

Har du lært av noen Fisken, eller bare denger du løs? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...