Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Mankiw
Skrevet

Overskriften taler vel for seg, snakk om hvordan en selv opplever nivået, ikke nødvendigvis hva en måtte ha av formell utdanning.

Legg gjerne på kjønn og alder.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja vi er på lik nivå intelektuelt. Han er 5 år eldre, men jeg har 6 års lengre utdannelse. Allikevel opplever jeg at vi er på samme nivå ved samtalene.

Anonymous poster hash: 3a95a...43a
Skrevet

Hvordan måles dette?

• Liker 3
Gjest black nailpolish
Skrevet

Ja, vi er begge dumme naut med noen kvasidype oppgulp innimellom ^^

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja vi er på lik nivå intelektuelt. Han er 5 år eldre, men jeg har 6 års lengre utdannelse. Allikevel opplever jeg at vi er på samme nivå ved samtalene.

Anonymous poster hash: 3a95a...43a

Fail.... håper det er 6 år med realfag :fnise:

Anonymous poster hash: a74cc...111

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror vi begge føler at vi er litt glupere enn den andre av og til :fnise: Men saken er vel den at han er smartere enn meg på noen områder og vice versa. Jevnt over så er vi nok på samme nivå :)

Noe annet ville vært vanskelig tror jeg. Kjipt både å føle at man er sammen med noen som er mindre intelligent og kjipt å være sammen med noen som oppfatter deg som mindre intelligent.

Anonymous poster hash: c4fbe...cfd
  • Liker 3
Gjest Thai clinch
Skrevet (endret)

Hvordan måles dette?

Ja, hvordan måles dette? Etter svært så objektive vurderinger selvsagt :laugh: Kjæresten min har 5 år høyere utdannelse, men jeg er selvsagt mye bedre stilt, rent intellektuelt selvsagt, selv om jeg er ufaglært :opplyser:

:ironi:

Endret av Thai clinch
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hun overgår meg i stor stil innenfor sitt felt, og holder følge med meg innenfor mitt. Men hun later som ingenting, vi har mange skikkelige gode samtaler.

Anonymous poster hash: 7978e...307
  • Liker 1
Gjest Mankiw
Skrevet

Hvordan måles dette?

Skrev jo i åpninginnlegget, det er hvordan en selv opplever nivået.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok en del hakk over, men hun er flink til å vaske klær og lage mat, så det går bra.

Anonymous poster hash: 9587d...035
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

vi holder definitivt tritt intellektuellt! Hade han ikke kunnet holde følge med meg så hadde vi ikke vært sammen. Jeg beundrer han for det han kan tilføre meg i en samtale og omvendt. Noe av det viktigste jeg ser etter i en partner er en sparrings-partner, en som kan berike meg i en diskusjon og som jeg kan få srøve min kunnskap mot. Jeg kunne aldri vært sammen med en seg ikke så opp til....

Anonymous poster hash: 25b43...e54
Gjest New_Girl
Skrevet

Er egentlig ikke noe jeg har tenkt over. Vi kan ha samtaler om alt mellom himmel og jord uten at noen føler seg smartere enn den andre.

Men selv om jeg har mye høyere utdanning enn han føler jeg at han er glupere enn meg. Det har nok noe med hvordan vi tilnærmer oss ting på og at han har bredere interesser enn meg.

Me som sagt, dette er ikke noe som merkes i hverdagen.

Gjest Trøffel
Skrevet (endret)

Det å være intellektuell og å være intelligent er ikke synonymer:

"Intellektuell kallar vi ein person som eignar mykje av tida si til tenking og analyse. Å vere intellektuell er å vere rasjonell og objektivt reflekterande til omverda si. Å vere intellektuell handlar altså ikkje nødvendigvis om å vere spesielt intelligent; det skal meir forståast som ein bestemt måte å bruke intelligensen sin på, i møtet med verda. Den intellektuelle tilnærminga står i motsetning til ein meir umiddelbar, følelsesdriven måte å oppfatte tinga på. Mange ser ein intellektuell som ein som held greie på og analyserer samfunnet omkring seg. Ein tredje definisjon kan innebere ein som er interessert i kunnskap og læring og ganske enkelt kan like å vite mykje om ulike teoretiske emne. "

Jeg er et veldig følelsesmenneske, mens mannen min er mer rasjonell. Han er impulsiv og elsker å sette seg inn i nye ting, han kan fort lese ut 2-3 bøker om et helt nytt emne bare fordi det fascinerer ham der og da. Jeg henfaller fortere til gamle vaner og gjentakende mønstre i hverdagen. Så han er nok den mest intellektuelle av oss :)

Endret av Trøffel
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er smartere enn henne. Men hun vet hvor klærne mine skal ligge når de har blitt vasket :)

Anonymous poster hash: d5e20...a51

Skrevet

Nei, jeg er langt under han. Godt veien til en manns hjerte går igjennom magen!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mye smartere enn han. Jeg har lang utdanning og jobber med et yrke som krever mye hjernekapsitet (om jeg kan si det på den måten...). Mannen kom seg så vidt igjennom en enkel utdanning og har et omsorgsyrke.

Jeg synes vi utfyller hverandre fint, men savner ofte de intellektuelle samtalene.

Anonymous poster hash: efc3c...5a3

AnonymBruker
Skrevet

Spør du meg finnes det mange forskjellige former for intelligens, men hvis vi snakker om den matematiske/logiske/analytiske intelligensen er nok jeg et par hakk over, hvis det er lov til å si det uten å høres ut som et arrogant rasshøl.

Anonymous poster hash: 03699...075
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg er mye smartere enn han. Jeg har lang utdanning og jobber med et yrke som krever mye hjernekapsitet (om jeg kan si det på den måten...). Mannen kom seg så vidt igjennom en enkel utdanning og har et omsorgsyrke.

Jeg synes vi utfyller hverandre fint, men savner ofte de intellektuelle samtalene.

Anonymous poster hash: efc3c...5a3

Hvor lenge har dere vært sammen? Blir du ikke frustrert når det er så stor intellektuell forskjell?

Gjør dette også at du blir "mannen i forholdet"?

Endret av Betasuppe
Skrevet

Vi løper om kapp med hverandre, metaforisk sagt. Det er befriende og downright sexy med smarte sterke kvinner!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det synes jeg. Men vi er intelligente på to helt forskjellige måter; han er bedre på venstre hjernehalvdel (som bla styrer matematiske evner) mens jeg er bedre på høyre (kreativitet, musikk).

Han studerer realfag, jeg studerer humanistiske fag - men selv om jeg noen ganger føler meg intellektuelt underlegen siden han er så god på det jeg ikke er god på, minner han meg på at jeg er bedre enn ham på så mye annet og at jeg besitter så mye kunnskap han bare kan drømme om.

Vi kan snakke sammen i timesvis om alt mellom himmel og jord - seriøst og useriøst. Så tror vi er en ekstremt god match på alle områder, også intellektuelt :)

Anonymous poster hash: d955b...dbb
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...