Gå til innhold

17 kvadrat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal kjøpe min første leilighet snart. Har nå funnet en på 17 kvadratmeter som jeg overraskende nok har forelsket meg litt i. Det følger også med en vinterhage på 7 kvadratmeter. Er 17 kvadratmeter overkommelig? Bor alene og er i begynnelsen av tyveårene.

Anonymous poster hash: 130ac...7db
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt.

Jeg bodde på 18 kvadrat i flere år (studenthybel med eget lite bad og kjøkken).

Stortrivdes der :)

Klarte å ha det ryddig også, men det krevde litt planlegging og organisering (blir fort rotete på så lite kvadrat).

Hadde bare en 2-seter til sofa, og en kjempeliten TV og TV-benk. Så hadde jeg pult og kontorstol, og noen lamper. Hadde jo ikke soverom, så når jeg skulle sove, dro jeg vekk sofabordet, og la en madrass der om kvelden som jeg sov på.

På badet hadde jeg ikke vaskemaskin, brukte eget vaskeri som jeg delte med andre beboere. Men hadde plass til et slags hyllestativ fra IKEA. Så hadde jeg et klesskap i gangen som måtte romme alt fra klær, undertøy, håndklær, sengetøy osv (veldig trangt).

Hadde en bod i fellesen også da, så den var rimelig full.

Jeg hadde ikke vinterhage, men bodde høyt opp, så hadde fin utsikt over byen :)

Inngår vinterhagen på 7 kvadratmeter i alt, slik at du inne kun har 10 kvadratmeter?

Anonymous poster hash: 57c55...adb
  • Liker 1
Skrevet

Det er fryktelig lite...som en campingvogn.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjøkkenet var også kjempelite, benkplassen var nesten ikke der, særlig når jeg satte opp en micro. Men hadde mye skapplass da, og ei bokhylle. To kokeplater hadde jeg vel, og en gammaldags ovn.

Men absolutt, trivdes veldig der :)

Flyttet når jeg fikk kjæreste, blir for trangt med to stk der, og også med barn etterhvert. Heller ikke særlig plass til dyrehold.

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt.

Jeg bodde på 18 kvadrat i flere år (studenthybel med eget lite bad og kjøkken).

Stortrivdes der :)

Klarte å ha det ryddig også, men det krevde litt planlegging og organisering (blir fort rotete på så lite kvadrat).

Hadde bare en 2-seter til sofa, og en kjempeliten TV og TV-benk. Så hadde jeg pult og kontorstol, og noen lamper. Hadde jo ikke soverom, så når jeg skulle sove, dro jeg vekk sofabordet, og la en madrass der om kvelden som jeg sov på.

På badet hadde jeg ikke vaskemaskin, brukte eget vaskeri som jeg delte med andre beboere. Men hadde plass til et slags hyllestativ fra IKEA. Så hadde jeg et klesskap i gangen som måtte romme alt fra klær, undertøy, håndklær, sengetøy osv (veldig trangt).

Hadde en bod i fellesen også da, så den var rimelig full.

Jeg hadde ikke vinterhage, men bodde høyt opp, så hadde fin utsikt over byen :)

Inngår vinterhagen på 7 kvadratmeter i alt, slik at du inne kun har 10 kvadratmeter?

Nei, vinterhagen kommer i tillegg. De som har bodd der før har brukt den som soverom :)

Skrevet

Det sier seg selv at 17 kvadrat er lite. Min er på 52 kvadrat og i tillegg har jeg en balkong på 13 kvadrat. Aldri i verden om jeg kunne tenke meg å bo på mindre plass. Du skal ha plass til ting også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøkkenet var også kjempelite, benkplassen var nesten ikke der, særlig når jeg satte opp en micro. Men hadde mye skapplass da, og ei bokhylle. To kokeplater hadde jeg vel, og en gammaldags ovn.

Men absolutt, trivdes veldig der :)

Flyttet når jeg fikk kjæreste, blir for trangt med to stk der, og også med barn etterhvert. Heller ikke særlig plass til dyrehold.

Tusen takk for svar :) Jeg kommer mest sannsynlig til å sette opp nytt kjøkken, så har mulighet til å "forme" det litt som jeg vil.

• Liker 1
Skrevet

Skal kjøpe min første leilighet snart. Har nå funnet en på 17 kvadratmeter som jeg overraskende nok har forelsket meg litt i. Det følger også med en vinterhage på 7 kvadratmeter. Er 17 kvadratmeter overkommelig? Bor alene og er i begynnelsen av tyveårene.

ville heller valgt å leie og spare til noe større.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

17 kvm er sjølvsagt veldig lite, men om du trur du kan trives med det, så er det vel fint å kome seg inn på boligmarkedet først best!

Leige er gjerne like dyrt som å eige, bedre å betale ned på noko ein eig, sjølv om det er lite, tenker eg iallfall :)

Anonymous poster hash: 47afb...695
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

17 kvadrat for seg selv, med god planlegging og riktige møbler er langt bedre enn hva de fleste studenter bor på.

Men det er alltid en risiko for seriøse verdifall på så små boliger.

Anonymous poster hash: 89d95...41f
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

17 kvm + 7 kvm vinterhage høres veldig greit ut. Det er jo 26 kvm totalt.

Anonymous poster hash: ebc7f...06c
  • Liker 7
Skrevet

17 kvm er sjølvsagt veldig lite, men om du trur du kan trives med det, så er det vel fint å kome seg inn på boligmarkedet først best!

Leige er gjerne like dyrt som å eige, bedre å betale ned på noko ein eig, sjølv om det er lite, tenker eg iallfall :)

hva om boligen din faller i verdi da? Da tjener du ingenting på det

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Leie er ikke et alternativ for meg. Denne leiligheten koster 600.000 og det frister veldig med så lite lån. Med et lån på 600.000 betaler jeg 3000 i mnd. Leieprisene på noe større ligger på 7000 og oppover. Siden jeg har en liten hund er det også ganske umulig å leie. Misforstå meg rett, jeg har mulighet til å kjøpe noe større, får lån på 1.7 om jeg ønsker, men jeg ønsker ikke å blakke meg helt for en leilighet.

Det at boligen faller i verdi er noe jeg ikke bekymrer meg for i det hele tatt da boligmarkedet her strengt tatt ikke har gått ned de siste 20 årene. Jeg er heller ikke ute etter å tjene penger på boligen (om det skulle skje er det selvsagt et pluss) men å betale leie til meg selv, fremfor noen andre. Forstår ikke hvorfor noen ønsker å leie fremfor å eige.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det jeg også tenker :)

AnonymBruker
Skrevet

17 kvm + 7 kvm vinterhage høres veldig greit ut. Det er jo 26 kvm totalt.

Anonymous poster hash: ebc7f...06c

Hehe, god på hoderegning, du ;) 24 kvm totalt..

Anonymous poster hash: 037fc...cef

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke plass til mye på 17 kvm. Siden du har mulighet til et større lån ville jeg vurdert en leilighet du kan tenke deg å bo i noen år, kanskje en tiårsperiode. Er det selveier kan du jo leie den ut da. Jeg bor på 32 kvm og har en veranda på 8 kvm. Synes det er smått om plassen, men markedet ga meg ikke mulighet til noe større. Jeg er singel og 40-50 kvm ville passet bedre når jeg tenker at jeg skal bo her i over ti år fremover.

Anonymous poster hash: e9154...78f
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan se fin ut på prospekter. regn ut hvor mye plass du har igjen når møbler er plassert. Du skal bo alene, men blir det såpass plass igjen at du kan ta imot besøk? Du skal ha seng, pult komfyr,kjøleskp, kanskje en kommode. Hvor mye plass har du igjen da? Er det værd prisen? De er ikke så lettsolgte i den str. tror du vil ha mer igjen ved å kjøpe større med tanke på salg senere

Anonymous poster hash: 49d62...c03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal du ha med deg møbler, eller skal du kjøpe nytt? Hvis sistnevnte kan du jo bygge/kjøpe skapseng og diverse andre plassbesparende møbler, men hvis du skal ha med deg møbler kan det fort bli trangt.

Det er jo en grunn til at leiligheten er råbillig. Jeg ville nok vurdert å kjøpe en som er bitte,itt større.

Anonymous poster hash: c1824...242

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare. Skal på visning senere i uken, så ingenting er bestemt enda. Veldig vanskelig å dømme noe ut etter bildene, siden de ofte viser ting litt bedre enn de er. Er heller ingen plantegning med. Sengen kommer til å stå på terrassen, så de 17 kvadratene blir fordelt på stue, bad og kjøkken.

Skrevet

Tviler på at jeg hadde taklet det.. Jeg bor alene (med tre puser) i en leilighet på 70 kvadrat og det er passe for meg :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...