Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å flytte med småbarna til Ski. Hvor bør man bo på på ski ? Og hvordan er det for barne å vokse opp på Ski ? noen spesielle områder rundt ski som er bedre enn andre? hebekk, finstad ?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvokst i Ski, og ville aldri ha flyttet tilbake... Jeg opplevde mye mobbing og tafatte skoler, både på barne- og ungdomstrinnet, der ingen ville erkjenne problemene og det aldri ble tatt affære. I tillegg vet jeg at det var mye narkotika i omløp der, hovedsakelig hasj tror jeg, men dette var jeg aldri innblandet i selv, siden jeg ikke akkurat var blant "de kule".

Skulle jeg ha bodd der ville jeg i hvert fall ha forsøkt å finne noe i selve Ski (altså enten Idrettsveien og veiene rundt eller Kråkstadveien og veiene rundt), og ikke på Hebekk eller Finstad. Både fordi Hebekk og Finstad er mer usentralt, og langt unna toget og fordi jeg vet (kjenner flere som har flyttet tilbake nå i voksen alder) at de områdene er noe mer belastet, med blant annet tøft miljø for barn/unge enn Ski-delen. Det bor blant annet en del flere sosialtilfeller der, med alt det innebærer.

Anonymous poster hash: 9ddcd...886

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer å flytte med småbarna til Ski. Hvor bør man bo på på ski ? Og hvordan er det for barne å vokse opp på Ski ? noen spesielle områder rundt ski som er bedre enn andre? hebekk, finstad ?

Ski har veldig god forbindelse til Oslo med toget. Om noen år når Follotunnelen er ferdig kan du ta toget til Oslo på 11 minutter. Det er også et gigantisk kjøpesenter der midt i sentrum.

Men Ski består av flere steder:

Finstad og Hebekk er litt kjedelig og usentralt.

Drømtorp og området rundt der er det bedre og mer sentralt. Mange fine hus i området der.

Lanhgus er også ok og nært toget.

Vevelstad er kjedelig.

Ski sentrum er det mest blokkleiligheter og mye trafikk pga storsenteret og pendlerparkering.

Men Ski er litt som Lillestrøm/Drammen/Sandvika primært en søvning stasjonsby som lever i skyggen av Oslo. Det skjer ikke mye der.

Anonymous poster hash: c6a67...fcc

AnonymBruker
Skrevet

Har nylig flyttet til Skotbu utenfor Ski, VELDIG landlig og man må kjøre til alt. Trives supergodt, skogen rett ut døra, hyggelige mennesker, toget 10 minutter unna. Personlig ville jeg ikke bodd i Ski selv om det er langt mer sentralt, ikke noe pent sted...

Anonymous poster hash: 878c6...fec
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor her (langhus) og stortrives!

Mulig det er et dårlig miljø enkelte steder/områder, men det har man overalt.

Vi ser ikke noe til dette, og lar gjerne barna våre gå på skole her.

Sjekket dette grundig før vi flyttet hit, og det er absolutt ikke verre her enn andre steder. Mulig det var verre før.

Anonymous poster hash: bda8a...b0c

AnonymBruker
Skrevet

Har bodd i Ski tidligere. Greit med toget så lenge det fungerer, men i den siste perioden jeg bodde der var det et helvete med daglige kanselleringer og forsinkelser noe som gjorde pendling til/fra jobb svært utfordrende. Skulle jeg i et viktig møte eller det var noe annet superviktig på jobb måtte jeg ta toget en avgang før jeg trengte det - minst, og det var flere ganger jeg dro 1-2 timer før jeg måtte bare for å ta høyde for forsinkelse og selv da hendte det at jeg ble forsinket. Slikt blir det selvfølgelig lite fritid av når man kombinerer det med at man kommer hjem fra jobb konstant etter kl. 19-20. Hadde heldigvis en forståelsesfull arbeidsgiver da det stod på som verst, og følte ikke at jobben var i fare på grunn av det heldigvis. I Oslo er det mange som klager på Ruter (eller Sporveien i gamle dager), men tro meg - antall forsinkelser og kanselleringer var ikke i nærheten av det jeg opplevde med NSB på Østfoldbanen.

Så nei, med mindre det har skjedd noe mirakuløst med kollektivtransporten der kommer jeg nok ikke til å ønske å flytte tilbake med det første. Kjenner jeg politikere og forståsegpåere rett så kommer det til å ta 20 år før Follobanen blir en realitet.

Når det gjelder stedet i seg selv er det helt greit, hverken negativt eller positivt. Om man jobber i Ski så kan det være greit å bo der, det er mye bedre å sykle til jobb utenfor Oslo. Minuset er at Ski sentrum har blitt mer eller mindre et stort kjøpesenter. Det er få kulturelle tilbud (som utesteder, kafeer, restauranter) å velge mellom, etter at kjøpesenteret utvidet har det blitt nærmest ikke-eksisterende. Det er en typisk forstad som passer greit for familier, men om man er single så har en nok like mye ut av å flytte nærmere Oslo. Prisene på boliger i Ski er nesten like dyre uansett.

Anonymous poster hash: 3b881...82d
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet til Ski fordi jeg fikk meg jobb her. Så mht jobben er det greit å være i nærheten (bor 5 min unna) MEN. Ski i seg selv har ingen god atmosfære.. Det er et sted man handler eller reiser igjennom. Det kjennes flatt, firkanta og sjel-løst her. Jeg kommer nok til å flytte med en gang jeg finner meg en annen jobb. Jeg trives definitivt ikke i Ski. Mye rart her og.. Belastet miljø.. Masse narkomane..

Anonymous poster hash: 8a307...54d
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet til Ski fordi jeg fikk meg jobb her. Så mht jobben er det greit å være i nærheten (bor 5 min unna) MEN. Ski i seg selv har ingen god atmosfære.. Det er et sted man handler eller reiser igjennom. Det kjennes flatt, firkanta og sjel-løst her. Jeg kommer nok til å flytte med en gang jeg finner meg en annen jobb. Jeg trives definitivt ikke i Ski. Mye rart her og.. Belastet miljø.. Masse narkomane..

Skjønner ikke hvor alle de narkomane er?

Tydeligvis ikke i typiske boligfelt, som familiefolk flest bor. Verken vi eller venner ser noe annet enn en og annen utenfor senteret el.l.

Og du som kommenterer toget, - det gjelder vel alle steder med toglinje. Lillestrøm og Drammen feks.

AnonymBruker
Skrevet

Men du bor kanskje mer i sentrum og leilighet siden du skriver jeg?

Isåfall kan jeg tro på at man møter diverse folk. En grunn til at jeg aldri vil bo i blokk, da det ofte er sosialboliger osv der.

Vi opplevde flere raringer når vi bodde i Asker.

AnonymBruker
Skrevet

Men du bor kanskje mer i sentrum og leilighet siden du skriver jeg?

Isåfall kan jeg tro på at man møter diverse folk. En grunn til at jeg aldri vil bo i blokk, da det ofte er sosialboliger osv der.

Vi opplevde flere raringer når vi bodde i Asker.

Og hvis du er singel (?) så skjønner jeg at ski ikke er stedet. Da er nok Oslo bedre ja..

Vi flyttet hit pga barn, og var ute etter et godt bomiljø og gode skoler. Sålangt Full klaff.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født og oppvokst i Ski, og har nå barn. Jeg kunne ikke tenke meg å flytte noe annet sted! Å bo midt i sentrum av Oslo med småbarn er ikke for oss. Det er en passelig stor by med alt vi trenger, godt miljø og sentralt nok i forhold til hovedstaden.

Hvor i Ski du skal bo, kommer jo litt an på både økonomi og hvor sentrumsnært du vil. Men både sentralt i Ski og mot Finstad er bra områder.

Men dere som kommenterer narkomane og belastede områder; hvor i alle dager har dere vært? Jeg vil gjerne ha et spesifikt område! Det er ingen spesielt belastede områder i Ski, men som alle andre byer finner man all slags mennesker. Narkotika kan du få tak i hvor som helst hvis du prøver, men det går jo på hva du oppsøker selv også. Jeg er helt uenig i disse påstandene om lugubre og belastede områder.

Anonymous poster hash: 9ab39...7e2

AnonymBruker
Skrevet

Og hvis du er singel (?) så skjønner jeg at ski ikke er stedet. Da er nok Oslo bedre ja..

Vi flyttet hit pga barn, og var ute etter et godt bomiljø og gode skoler. Sålangt Full klaff.

Jeg er ikke singel nei.

AnonymBruker
Skrevet

Om man ikke har bodd andre steder (eller kanskje værre) og har evne til å sammenligne kan man jo sikkert syntes Ski er en okei plass å bo. Selv syntes jeg det er en kjedelig plass, med en sjel-løs atmosfære, rett og slett..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om man ikke har bodd andre steder (eller kanskje værre) og har evne til å sammenligne kan man jo sikkert syntes Ski er en okei plass å bo. Selv syntes jeg det er en kjedelig plass, med en sjel-løs atmosfære, rett og slett..

Det virker vel heller som om du er uheldig med bolig, folk du omgås/som bor i området.

Som en annen også kommenterer; hvor finner du det dårlige området osv?

AnonymBruker
Skrevet

Det virker vel heller som om du er uheldig med bolig, folk du omgås/som bor i området.

Som en annen også kommenterer; hvor finner du det dårlige området osv?

men kjedelig? Det kan så være om du ikke har barn osv. Ikke partysted heldigvis.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste med en gang når jeg gikk inn på denne tråden hva det ville stå her selvom jeg selv aldri har vært på ski. Hvor er det man egentlig skal bo hen?

Anonymous poster hash: 54b9e...d37
AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste med en gang når jeg gikk inn på denne tråden hva det ville stå her selvom jeg selv aldri har vært på ski. Hvor er det man egentlig skal bo hen?

Anonymous poster hash: 54b9e...d37

Mulig jeg er dum, men hva mener du? :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Fortell meg konkret hvor disse tunge miljøene er? Dette har jeg aldri opplevd.

AnonymBruker
Skrevet

Fortell meg konkret hvor disse tunge miljøene er? Dette har jeg aldri opplevd.

Enig. Men det har vel kanskje med hvem man selv velger å omgås osv?

Verken vi eller våre venner er av den typen, og nabolaget er hyggelig.

Hadde vi villet, så kunne vi sikkert funnet oss noe dodgy...

Drittmiljøer er det også på beste vest (om ikke verre), så det skal godt gjøres å finne et sted uten noen narkomane el.l.

Men hvor det belastede området er, skjønner jeg virkelig ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Om man ikke har bodd andre steder (eller kanskje værre) og har evne til å sammenligne kan man jo sikkert syntes Ski er en okei plass å bo. Selv syntes jeg det er en kjedelig plass, med en sjel-løs atmosfære, rett og slett.. Anonymous poster hash: 8a307...54d

Bare fordi man har bodd samme plass hele livet, så har man allikevel opplevd andre steder. Hva er kjedelig her? Hvis du ikke klarer å finne noe å gjøre, så forstår jeg virkelig ikke hva slags interesser du har. Toget til Oslo tar 15min, så hvis man er lei av utestedene her så er ikke veien lang dit. Men alt annet finner du i umiddelbar nærhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...