Gå til innhold

Hvem kan hjelpe meg med å sette opp en fornuftig kostliste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med mat og tanker rundt mat. Jeg har ingen spiseforstyrrelse, men et komplisert forhold. Jeg har problemer med å spise før middag, fordi jeg føler at det er bortkastet når jeg vet at jeg klarer meg fint uten mat fra jeg står opp til 17-18-tiden. Spiser jeg før føler jeg meg dårlig og blir urolig. Jeg vet ikke helt hva som er normale mengder mat. Når jeg skal bestemme selv hva jeg skal spise, klarer jeg ikke ta kloke valg. Enten blir det for mye, eller så blir det for lite og mat har egentlig blitt en situasjon som bringer med seg mye stress, uro og vonde følelser. Jeg tenker at det ville vært klokt å få en kostliste å forholde seg til, men jeg vet ikke hvem jeg skal ta kontakt med. Jeg har hørt fra venner og sånn som har spurt leger om tilsvarende at de har kommet hjem med en svært dårlig liste med mye mangler. Noen som har råd?

Anonymous poster hash: 4aea3...7f7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett utenifra, så har du et svært komplisert forhold til mat. Jeg føler du vil ha en kostliste for å kontrollere dette ytterligere. Det er det siste du trenger! Hvis du vil ta problemet med roten, må du jobbe mye med hodet ditt. Du må lære deg hvorfor man spiser mat, hva det gjør med kroppen din, og hva slags mat som er bra for deg.

Ta kontakt med legen din, og be om en henvisning til noen du kan prate med om dette problemet. Eventuelt synes jeg du skal ta kontakt med en ernæringsfysiolog som kan lære deg om kosthold, matvarer og næringsinnhold. Kroppen din trenger mye og næringsrik mat for å fungere skikkelig. Dette gjelder også i forhold til hodet ditt. Om du skulle få noen liste, så burde det være en ja-liste med en hel haug av matvarer som er bra for kroppen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...