Gjest koid19 Skrevet 16. mars 2014 #1 Skrevet 16. mars 2014 Hei! Jeg har utrolig lyst til å reise en ukes tid til et fattig land hvor jeg kan oppleve livene til de som bor i slum eller hvertfall under standaren. Tror dette hadde vært en helt fantastisk opplevelse. Noen som vet om en organisasjon eller side jeg kan kontakte? Takk på forhånd.
Pysa Skrevet 16. mars 2014 #2 Skrevet 16. mars 2014 Himmel... Hvor starter man? 1. Afrika er ikke et land. 2. En fantastisk opplevelse?? 21
Fuglen Skrevet 16. mars 2014 #3 Skrevet 16. mars 2014 Jeg tror goxplore.no og kilroy.no driver med frivillighetsarbeid i utlandet, du kan jo sjekke ut sidene deres.
Gjest koid19 Skrevet 16. mars 2014 #4 Skrevet 16. mars 2014 Himmel... Hvor starter man? 1. Afrika er ikke et land. 2. En fantastisk opplevelse?? Hvis du bare skal kommentere negativt og nedlatende, så kan du holde deg langt unna. Når jeg skriver Afrika mener jeg at jeg kunne tenke meg å dra til en land i Afrika, et voksent, oppegeående menneske burde holde seg for god for sånt. 3
Gjest koid19 Skrevet 16. mars 2014 #5 Skrevet 16. mars 2014 Jeg tror goxplore.no og kilroy.no driver med frivillighetsarbeid i utlandet, du kan jo sjekke ut sidene deres. Tusen takk!
Binta Ba Skrevet 16. mars 2014 #6 Skrevet 16. mars 2014 Har vel litt med holdninga di til det å gjøre som får frem reaksjonen her lengere opp. "Tenk så spennende å se hvordan fattige lever, oioioi!" 16
Gjest koid19 Skrevet 16. mars 2014 #7 Skrevet 16. mars 2014 Har vel litt med holdninga di til det å gjøre som får frem reaksjonen her lengere opp. "Tenk så spennende å se hvordan fattige lever, oioioi!" Du fremstiller det jeg sier på en utrolig stygg måte. Det er ikke fantastisk å SE fattigdom, men det er en fantastisk opplevelse å kunne oppleve hvordan verden egentlig er, kulturer (fattig eller ikke fattig) og se hvor forksjellige levevilkår man faktisk har. Tror de fleste skjønner at jeg ikke hadde reist til et fattig land fordi det var fantastisk å se andre leve i nød, jeg har lyst til å reise for å gjøre en forskjell- jobbe frivillig i et barnehjem eller på en skole. Burde bare være glad for at noen engasjerer seg for litt annet enn å kommentere dritt på kvinneguiden. 2
Gjest Thai clinch Skrevet 16. mars 2014 #8 Skrevet 16. mars 2014 Jeg vil også reise for å se på de fattige. Har hørt at man setter sånn pris på det man har hjemme. 3
Binta Ba Skrevet 16. mars 2014 #9 Skrevet 16. mars 2014 (endret) Du fremstiller det jeg sier på en utrolig stygg måte. Det er ikke fantastisk å SE fattigdom, men det er en fantastisk opplevelse å kunne oppleve hvordan verden egentlig er, kulturer (fattig eller ikke fattig) og se hvor forksjellige levevilkår man faktisk har. Tror de fleste skjønner at jeg ikke hadde reist til et fattig land fordi det var fantastisk å se andre leve i nød, jeg har lyst til å reise for å gjøre en forskjell- jobbe frivillig i et barnehjem eller på en skole. Burde bare være glad for at noen engasjerer seg for litt annet enn å kommentere dritt på kvinneguiden. Lol. Jeg engasjerer meg, jeg, men ikke på den "ut og redde verden"-måten mange innbiller seg er den beste. Les denne, og se om du ennå mener du har noe å bidra med: http://pippabiddle.com/2014/02/18/the-problem-with-little-white-girls-and-boys/ Og denne kan også åpne øynene litt: http://mumsemamma.blogg.no/1394137985_hvor_fordomsfull_er_d.html Ikke dra med mindre du virkelig har noe å bidra med. Da er det bedre å sende penger til organisasjoner, om man virkelig vil hjelpe. Endret 16. mars 2014 av Binta Ba 5
Sylvari Skrevet 16. mars 2014 #10 Skrevet 16. mars 2014 Du fremstiller det jeg sier på en utrolig stygg måte. Det er ikke fantastisk å SE fattigdom, men det er en fantastisk opplevelse å kunne oppleve hvordan verden egentlig er, kulturer (fattig eller ikke fattig) og se hvor forksjellige levevilkår man faktisk har. Tror de fleste skjønner at jeg ikke hadde reist til et fattig land fordi det var fantastisk å se andre leve i nød, jeg har lyst til å reise for å gjøre en forskjell- jobbe frivillig i et barnehjem eller på en skole. Burde bare være glad for at noen engasjerer seg for litt annet enn å kommentere dritt på kvinneguiden. Du må nesten nevne den biten, for du får det til å høres ut som du vil reise til afrika for å oppleve fattigdom som det var en turistattraksjon, og det er jo helt forkastelig. Og å kunne bidra, så må du ha noe spesifikt å bidra med. Har du legeutdanning? Ingeniør? 8
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #11 Skrevet 16. mars 2014 Et vennepar dro til Sør-Afrika på ferie. Som en del av ferieopplevelsen dro de på en guidet tur i slummen. Det var ikke anbefalt at man dro alene pga sikkerheten, så derfor ble det arrangert slike dagsturer for turister som vil se hvordan de fattige lever. Så tilbudet finnes, om det er en slik opplevelse du er ute etter. For min del synes jeg det er ganske usmakelig når vestlige/rike turister gjør dette - det blir litt som de som stimler sammen for å se på en trafikkulykke etc, sikkert en minneverdig opplevelse for den skuelystne, men uverdig for den som er i nød. Anonymous poster hash: b6fb3...7bd 10
Gjest koid19 Skrevet 16. mars 2014 #12 Skrevet 16. mars 2014 Lol. Jeg engasjerer meg, jeg, men ikke på den "ut og redde verden"-måten mange innbiller seg er den beste. Les denne, og se om du ennå mener du har noe å bidra med: http://pippabiddle.com/2014/02/18/the-problem-with-little-white-girls-and-boys/ Og denne kan også åpne øynene litt: http://mumsemamma.blogg.no/1394137985_hvor_fordomsfull_er_d.html Ikke dra med mindre du virkelig har noe å bidra med. Da er det bedre å sende penger til organisasjoner, om man virkelig vil hjelpe. Volounteer abrod har et tilbud hvor man betaler 14000 for 3 uker til India. Flyreisen må man betale selv. 30% går til barnehjemmet og prisen inkluderer også 3 måltider dagtid. i det minste får barnehjemmet noe godt ut av det. det er ikke "jeg vil redde verden", jeg har lyst til å oppleve og få en oppvekker. Tror mange hadde hatt godt av å vært der nede og faktisk sett hvordan andre har det, for å sette mere pris på hvavi har her. (ja, inkludert megselv)
Pysa Skrevet 16. mars 2014 #13 Skrevet 16. mars 2014 Har du lyst til å hjelpe, gi penger til f.eks. Leger uten grenser. Vil du ha en fantastisk opplevelse eller føle deg bedre med deg selv, så gjør gjerne det, men det hjelper ingen om du som nysgjerrig turist skal glo på de fattige. Sindre F. Tollefsen, seksjonsleder i Kirkens nødhjelp har poengtert at frivillig arbeid kan bidra til å smuldre bort eierskapet i lokale organisasjoner. Det har også blitt nevnt at frivillig arbeid okkuperer lokale arbeidsplasser – stillinger som egentlig skulle vært forbeholdt lokalbefolkningen. Men jøss, dette handler jo om DEG. 5
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #14 Skrevet 16. mars 2014 Et vennepar dro til Sør-Afrika på ferie. Som en del av ferieopplevelsen dro de på en guidet tur i slummen. Det var ikke anbefalt at man dro alene pga sikkerheten, så derfor ble det arrangert slike dagsturer for turister som vil se hvordan de fattige lever. Så tilbudet finnes, om det er en slik opplevelse du er ute etter. For min del synes jeg det er ganske usmakelig når vestlige/rike turister gjør dette - det blir litt som de som stimler sammen for å se på en trafikkulykke etc, sikkert en minneverdig opplevelse for den skuelystne, men uverdig for den som er i nød. Anonymous poster hash: b6fb3...7bd Det er mye nød og fattigdom ute i verden. Det som er synd er at mange "korrekte" reisende dekker seg bak sin nysgjerrighet på fattigdom ved å si typiske fraser som "å se andre kulturer" Anonymous poster hash: b75d1...089 4
Gjest Offensive Pie Skrevet 16. mars 2014 #15 Skrevet 16. mars 2014 Jeg synes denne typen turisme er usmakelig. Fattigdom er ikke en fornøyelsespark eller noe man trenger å reise bort for å få et bedre innblikk i. Les en bok, se en film, snakk med noen som har opplevd fattigdom eller stadig gjør det - du finner dem helt sikkert i nærheten av der du er. Du blir ikke mer opplyst av å reist for å se på de fattige, bare en smule mer pretensiøs. 10
Binta Ba Skrevet 16. mars 2014 #16 Skrevet 16. mars 2014 Volounteer abrod har et tilbud hvor man betaler 14000 for 3 uker til India. Flyreisen må man betale selv. 30% går til barnehjemmet og prisen inkluderer også 3 måltider dagtid. i det minste får barnehjemmet noe godt ut av det. det er ikke "jeg vil redde verden", jeg har lyst til å oppleve og få en oppvekker. Tror mange hadde hatt godt av å vært der nede og faktisk sett hvordan andre har det, for å sette mere pris på hvavi har her. (ja, inkludert megselv) Og hadde man gitt pengene direkte, hvor mange prosent ville da gådd til barnehjemmet? Og DER ligger poenget. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #17 Skrevet 16. mars 2014 Og hadde man gitt pengene direkte, hvor mange prosent ville da gådd til barnehjemmet? Og DER ligger poenget. Du vet at du nå nesten bikker over til Frp-meninger angående bistandspenger og hjelp til asylsøkere. Dvs, hjelpe mennesker, flykninger og asylsøkere i hjemlandet, eller omkringliggende land? Anonymous poster hash: b75d1...089
The Kitten Skrevet 16. mars 2014 #18 Skrevet 16. mars 2014 Du fremstiller det jeg sier på en utrolig stygg måte. Det er ikke fantastisk å SE fattigdom, men det er en fantastisk opplevelse å kunne oppleve hvordan verden egentlig er, kulturer (fattig eller ikke fattig) og se hvor forksjellige levevilkår man faktisk har. Tror de fleste skjønner at jeg ikke hadde reist til et fattig land fordi det var fantastisk å se andre leve i nød, jeg har lyst til å reise for å gjøre en forskjell- jobbe frivillig i et barnehjem eller på en skole. Burde bare være glad for at noen engasjerer seg for litt annet enn å kommentere dritt på kvinneguiden. Så si nå det da. Ikke "Jeg vil reise til Afrika og se fattige. Det blir en fantastisk opplevelse." De er ikke en turistattraksjon. 5
Binta Ba Skrevet 16. mars 2014 #19 Skrevet 16. mars 2014 Du vet at du nå nesten bikker over til Frp-meninger angående bistandspenger og hjelp til asylsøkere. Dvs, hjelpe mennesker, flykninger og asylsøkere i hjemlandet, eller omkringliggende land? Anonymous poster hash: b75d1...089 På hvilken måte da?? Jeg mener at man ikke bør dra ned og gjøre såkalt "veldedighetsarbeid" for moro skyld, men kun om man har relevant utdannelse til det. Om man ikke har det, er det faktisk bedre å sende penger direkte til organisasjoner. Hvorfor skal en nittenåring dra til en skole for å "se hvordan de har det" og betale for det, og dermed gi 30%, når man heller kan være her hjemme og la 90% av det gå til saken?? 3
Betasuppe Skrevet 16. mars 2014 #20 Skrevet 16. mars 2014 På hvilken måte da?? Jeg mener at man ikke bør dra ned og gjøre såkalt "veldedighetsarbeid" for moro skyld, men kun om man har relevant utdannelse til det. Om man ikke har det, er det faktisk bedre å sende penger direkte til organisasjoner. Hvorfor skal en nittenåring dra til en skole for å "se hvordan de har det" og betale for det, og dermed gi 30%, når man heller kan være her hjemme og la 90% av det gå til saken?? Enig! Og det er sløsing av ressurser ja 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå