Gå til innhold

Klippe busker nå??

Snuppelure

Anbefalte innlegg

Som nybegynner i hage og grønne ting på rot var jeg nok litt vel forsiktig da jeg beskar hagebusker og hekk i fjorhøst.

Nå har alt i hagen vokst til gedigende planter. De er nå blitt så store at det nesten er ekelt...

De tar i allefall alt formye plass.

Kan jeg klippe syrinbusker nå? Eller vil de da "blø" ihjel?

Hva med andre busker og planter?

Må jeg leve med dette kaoset helt til høsten, eller finnes det smarte ting å gjøre nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Du kan beskjære syrinen når du vil egentlig, men det er jo greit å vente til etter blomstringen slik at du får fullt utbytte av den... :) Det som er viktig å huske på når man skal beskjære syrin, er at man ikke skal klippe alle grenene til samme lengde. Da får man en busk som ikke ser naturlig ut, man får bare stammer nederst og masse skudd midt på busken. Skjær de eldste grenene helt ned til bakken, slik at nye skudd bryter ut så nær bakken som mulig. Da får du en tett og fin busk. Du trenger ikke la alle de nye skuddene vokse opp, klipp gjerne av så det ikke står igjen mer enn et par- tre nye skudd for hver gamle gren. I tillegg kan du kutte de lengste grenene til den lengden som passer. Dette prinsippet gjelder for de fleste busker, vent til blomstringen er over, så kan du klippe i vei. Det er som regel bedre å ta for mye enn for lite - de aller fleste tåler hard beskjæring, faktisk ned til 20-30 cm! En del busker, som f.eks spirea og potentilla, har faktisk godt av å bli skåret helt ned iblant. Trær/busker som "blør", som f.eks steinfrukt-trær (kirsebær, plomme osv), bjørk og lønn må beskjæres sen høst/vinter eller tidlig vår, altså i treet/buskens "hvileperiode".

Håper dette gjorde deg litt klokere :wink:

Bare å spørre hvis det er noe mer du lurer på, det er mye å sette seg inn i når man er ny med hage!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Da puster jeg lettet ut. Om noen uker fjerner jeg litt av syrinbuskene.

badt opp noen planter (store blomster) i går, og det ser alt veldig mye bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...