Gå til innhold

Menn: Hva savner dere fra tiden før barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter noen år med små barn må jeg innrømme at årene til nå ikke har vært slik jeg ønsket som pappa. Det er egentlig mye værre enn jeg trodde og jeg skjønner at folk uten barn er mest lykkelig (ifra undersøkelser)

Det jeg savner mest er:

1. Egen tid: Jeg har ikke hatt tid til å gjøre noe for meg selv på mange år. Alt jeg gjør er for arbeidsgiver eller barn/kone. F.eks har jeg ikke trent eller spilt dataspill på 3 år grunnet jeg aldri har tid.

2. Gå¨på do i fred. Går jeg på do nå så står ungene og banker eller gråter utenfor.

3. Ha mulighet å jobbe når arbeidsgiver trenger det. Jeg har konstant dårlig samvittiget for jobb siden jeg kommer sent og drar tidlig.

4. Sex: Jeg og kona har ikke hatt sex på nesten 3 år.

5. Spise i fred. Kan ikke huske at jeg har spist et måltid ferdig som jeg ønsket de siste årene. Det er en evig kamp å følge med ungene og når du endelig setter deg så er ungene ferdig og spise og de drar deg ut for å leke

6. Sove lenge.

7. Lage enkel middag. Før kunne jeg lage meg en burger på kvelden etter jobb. Nå må jo alt være fornuftig og sunt....

8. Se film. Jeg har ikke sett en film på evigheter. Orker ikke for hvis man setter seg ned så våkner sikkert ungene midt inni og da er det bare et ork å sette å vente på at de våkner.

9. Være alene hjemme. Jeg tror ikke jeg har vært alene i hjemmet på flere år. Bare det å kunne sitte i et stille hjem og bare helt slappe av.

Hva savner dere?

Anonymous poster hash: 978d8...03a

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg mann, men jeg kan skrive under på hele lista di fordet!

Det å ha barn er mye mer slitsomt enn jeg noen gan kunne klare å forestille meg før jeg fikk dem...

Det er en ting til jeg savner, og det er besøk.

Før vi fikk barn hadde vi besøk stadig vekk, nesten litt for mye, nå er det ingen som gidder å komme lenger:(

Anonymous poster hash: d23ae...25f
  • Liker 2
Skrevet

Synes det høres ut som om ungene dine mangler oppdragelse, jeg.

På do i fred? Opp til deg. Spise et helt måltid? Opp til deg.

• Liker 28
Skrevet

Jeg kjenner meg nesten ikke igjen i noe av det du skriver. Klart det kan være travle perioder, og en må gjerne ofre en del, men så ille som du beskriver har det aldri vært for meg.

Finner ikke mor og ungen(e) av og til på noe uten deg? Legger ikke ungen(e) seg mange timer før du selv må finne køyen? Går det ikke an å få tak i barnevakt av og til om dere vil finne på noe uten unger? Og spiser ikke en 3åring rimelig greit for egen maskin (nå vet ikke ikke om du har flere/yngre barn, da)? Kan ikke du og moren til ungene stå opp med dem annen hver dag så en av dere i hvert fall får sovet litt?

Livet mitt var nok en god del annerledes før, men jeg kommer ikke på noe jeg savner så veldig. Kanskje det å gå på fest sammen med damen. Det blir veldig sjeldent nå. Vi går nå lite på fest, og stort sett hver for oss. Når vi har barnevakt prioriterer vi gjerne heller en tur på en finere restaurant fremfor fest (særlig siden vi gjerne må tidlig opp neste morgen).

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Huff, dette hørtes jo trasig ut. Men dere må jo dele dere litt opp?

Vi står opp annenhver dag i helga så den andre får sovet frampå.

Vi ser film på kvelden.

Det hender vi lager "voksenmiddag" bare for oss på kvelden.

Trene gjør vi da, den ene er hjemme og den andre trener. Oftest etter ungene er lagt.

Jeg låser døra når jeg går på do.

Eller reiser vi en og en med ungene til våre respektive foreldre på langweekend innimellom. Vi reiser også hver for oss på jente/guttetur med venner mens den andre er hjemme med barna. Jeg er på minst to turer i året.

Det jeg savner er å ha badet for meg selv om morgenen, kunne sikkert stått opp litt før, men den sitter langt inne.

Anonymous poster hash: 67d24...a0c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi en del regler; en sover lenge en dag i helgen og dem andre tar barna med seg ut slik at det blir ro i huset og den andre kan få noen timer i fred. Så tar en av oss også med oss ungene på besøk til noen i helga(evnt lekeland, bading, bibliotek) slik at en får litt ro i løpet av helgen. Dette bytter vi litt på. Husarbeid tas som kattevask og i skippertak og det blir :kke gjort etter at ungene er i seng stort sett.

Lettvinte middager har vi og noen ganger etter barna har lagt seg (særlig fredag og lørdag) så da spiser vi i fred og ro og koser oss.

Vi har mer besøk etter at vi fikk barn, både før og etter barnas leggetid. Ser gode serier hver kveld før vi legger oss, filmer ses og men ikke så ofte lenger (serier er lettere å følge med på syntes jeg).

Ja, det er MYE mer slit enn jeg også trodde. Lekeplass i regn kl 09 om morgenen er ikke akkurat en drøm.

Så nå er barna i seng, jeg skal spise hamburger og se et par episoder av mad man før jeg legger meg.

Anonymous poster hash: 7aba1...062

• Liker 1
Gjest Trøffel
Skrevet (endret)

Jeg er kvinne, men svarer likevel.

1. Jeg savner å kunne spille WoW i 4-6 timer hver kveld etter jobb (mannen spilte CoD).

2. En sexy kropp. Var en stram str 36 før graviditetene, nå sliter jeg med å skvise den dvaske magen inn i str 38. Dette selv om jeg trener MYE mer enn noen gang (på kveldene hjemme når ungene er i seng).

3. Å ha god råd. Etter at barna kom ble det hus og to fornuftige familiebiler. Og en jobb med barnevennlige arbeidstider. Farvel for alltid til ekstravagante restaurants- og shoppingturer til New York :sur:

4. Å kunne kose oss med kafèer, kino og shopping i helgene. Nå er det tidlig opp og å tilbringe helgene på lekeplasser, badeland, med talkumpudder i hendene og klissete havregrøtfingre i håret.

5. MER SEX.

... Barna våre er ganske små da, vi har en baby og en 2-åring. Blir vel bedre etter hvert, selv om barnevakter og interesserte besteforeldre dessverre er mangelvare her.

Endret av Trøffel
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Maximillian Cohen, on 16 Mar 2014 - 18:13, said:

Finner ikke mor og ungen(e) av og til på noe uten deg? Legger ikke ungen(e) seg mange timer før du selv må finne køyen? Går det ikke an å få tak i barnevakt av og til om dere vil finne på noe uten unger? Og spiser ikke en 3åring rimelig greit for egen maskin (nå vet ikke ikke om du har flere/yngre barn, da)? Kan ikke du og moren til ungene stå opp med dem annen hver dag så en av dere i hvert fall får sovet litt?

Hun finner aldri noe på sammen med ungene alene. Hun forventer jeg alltid er med.(selv om jeg ofte tar barne ut alene og hinter "kom så kan vi gå ut så mamma for slappet av litt".

Barnevakt har vi aldri hatt. Ungene har aldri vært alene hjemme. Den yngste er litt over 2. Spiser forsåvidt greit, men som regel vil den ikke ha maten sin og vil heller sitte på mitt fang og spise min mat. Anonymous poster hash: 978d8...03a

AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes jo helt merkelig ut? Vi har små tvillinger og spiser da middag både med og uten barna uten voldsomme problemer, går på do helt alene, sover ut annenhver dag i helgene, trener på kveldene eller i helgen. Dere er da to?

Anonymous poster hash: 2058b...a45
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi en del regler; en sover lenge en dag i helgen og dem andre tar barna med seg ut slik at det blir ro i huset og den andre kan få noen timer i fred. Så tar en av oss også med oss ungene på besøk til noen i helga(evnt lekeland, bading, bibliotek) slik at en får litt ro i løpet av helgen. Dette bytter vi litt på. Husarbeid tas som kattevask og i skippertak og det blir :kke gjort etter at ungene er i seng stort sett.

Lettvinte middager har vi og noen ganger etter barna har lagt seg (særlig fredag og lørdag) så da spiser vi i fred og ro og koser oss.

Vi har mer besøk etter at vi fikk barn, både før og etter barnas leggetid. Ser gode serier hver kveld før vi legger oss, filmer ses og men ikke så ofte lenger (serier er lettere å følge med på syntes jeg).

Ja, det er MYE mer slit enn jeg også trodde. Lekeplass i regn kl 09 om morgenen er ikke akkurat en drøm.

Så nå er barna i seng, jeg skal spise hamburger og se et par episoder av mad man før jeg legger meg.

Anonymous poster hash: 7aba1...062

Høres ut som en bra ordning. Får nok desverre aldri moren til å dra å leke med barne alene en helg. (det virker generelt som det er veldig få mødre som er på lekeplasser alene med barna, som regel er de der sammen med andre voksne)

Skrevet (endret)

Hvis det virkelig er slik så burde dere sette dere ned og ta en diskusjon på det; lage en plan. Når det kommer til spisingen og hamring på dodører så tror jeg rett og slett dere må være litt strengere.

Endret av Maximillian Cohen
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes jo helt merkelig ut? Vi har små tvillinger og spiser da middag både med og uten barna uten voldsomme problemer, går på do helt alene, sover ut annenhver dag i helgene, trener på kveldene eller i helgen. Dere er da to?

Anonymous poster hash: 2058b...a45

Funker desverre ikke her i gården. Jeg blir ALLTID forstyrret under middagen og som regel spiser jeg aldri opp.Går jeg på do så star de utenfor å roper PAPPA PÅ DOOOOO.

Pga at at jeg kommer så sent/drar så tidlig på jobb, må jeg jobbet et par timer på kvelden. Da blir det ikke mulig med trening.

Gjest Trøffel
Skrevet (endret)

Funker desverre ikke her i gården. Jeg blir ALLTID forstyrret under middagen og som regel spiser jeg aldri opp.Går jeg på do så star de utenfor å roper PAPPA PÅ DOOOOO.

Pga at at jeg kommer så sent/drar så tidlig på jobb, må jeg jobbet et par timer på kvelden. Da blir det ikke mulig med trening.

Høres ut som om mor er rimelig tafatt? Takler hun virkelig ikke å være alene med barna, ikke engang når yngste er over to år? Dette har jo sklidd helt ut, hvorfor i huleste lar hun barna hamre på dodøra mens du bommelommer? Hvorfor må du både starte sent OG slutte tidlig? Her i huset så har vi også en sovemorgen hver, og senest i dag så var jeg alene på lekeplassen i nesten to timer med barna. Jeg har en på 10 mnd og en på 2 1/2.

Endret av Trøffel
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Dere burde jo virkelig legge en plan, alle trenger tid for seg selv. Ungene må jo lære seg å respektere grenser. Hva sier din kone, trives hun?

Kjøp deg mølle hjemme om du liker løping, det har jeg. For meg høres det du sier ut som oppskriften på skilsmisse....

Endret av Wesla
AnonymBruker
Skrevet

Tiden før barn.

Er veldig glad i dem, er en god far og bruker mye tid på barna. Men langtur i fjellet med barn blir ikke det samme som langtur i fjellet uten, sykkeltur med barn blir ikke det samme som sykkeltur uten, fisking med barn blir ikke det samme som fisking uten. Det er rett og slett mindre tid til å være meg, jeg er ikke meg selv lengre jeg er "pappa", jeg fyller konstant en rolle i stedet for å bare være meg selv og gjøre det jeg trives med.

Det er en hyggelig rolle som gir meg mye glede i livet, men om du spør meg om det gir mer glede enn å gjøre de samme tingene uten barn så gjør det ikke det nei. Konstant noe stress, noen som tråkker på en fiskekrok eller blir sur og lei fordi været skifter eller myggen biter.

Men jeg angrer ikke, kvinnen jeg elsker ville ha barn og da skulle hun jaggu i meg få det og. Det var enten henne + barn eller ikke henne i det hele tatt, og valget var enkelt.

Anonymous poster hash: 75d60...f29
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om mor er rimelig tafatt? Takler hun virkelig ikke å være alene med barna, ikke engang når yngste er over to år? Dette har jo sklidd helt ut, hvorfor i huleste lar hun barna hamre på dodøra mens du bommelommer? Hvorfor må du både starte sent OG slutte tidlig? Her i huset så har vi også en sovemorgen hver, og senest i dag så var jeg alene på lekeplassen i nesten to timer med barna. Jeg har en på 10 mnd og en på 2 1/2.

At hun er tafatt er sikkert og vist, men hun er alene med barna fra hun henter i barnehagen til jeg er hjemme. Typisk 1.5-2 timer (jeg leverer hver morgen).

Jeg starter sent grunnet jeg leverer, og jeg slutter tidlig slik at jeg får et par timer med ungene før de skal sove. Har det relativt fleksibelt på jobb, men oppgavene må gjøres og da brukes kveldstimene.

Har selv tilbringt mestparten av dagen ute alene med ungene, mens mora har laget cupcakes og sett såpeserier.

Gjest Trøffel
Skrevet (endret)

Her må du faktisk bli mye strengere. Men jeg kjenner igjen dette kaoset, med å ha 2-åringer spisende på fanget og så videre. Det er noe far kan finne på. Og det er fordi det i hovedsak er jeg som har satt meg inn i barnepsykologi og lest om barneoppdragelse. Far i huset her gjør ikke slike ting, men følger villig opp det jeg viser ham av artikler osv. Så om kona di ikke har fordypet seg i oppdragelse så er det opp til deg å stramme inn tøylene. En 2-åring klarer veldig fint å sitte på sin egen stol og spise maten sin. Om 2-åringen er sliten etter bhg og vil ha kos, så kan dere kose etter middag. Forklar at "jeg skjønner du er trøtt og sliten og vil ha kos nå etter en lang dag, men først så spiser vi mat og SÅ koser vi og leker sammen". Ang dobesøk så får du bare sette foten ned ovenfor konemor. Hun må da klare å aktivisere så store barn mens du er borte i 15-20 minutter!

Endret av Trøffel
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tiden før barn.

Er veldig glad i dem, er en god far og bruker mye tid på barna. Men langtur i fjellet med barn blir ikke det samme som langtur i fjellet uten, sykkeltur med barn blir ikke det samme som sykkeltur uten, fisking med barn blir ikke det samme som fisking uten. Det er rett og slett mindre tid til å være meg, jeg er ikke meg selv lengre jeg er "pappa", jeg fyller konstant en rolle i stedet for å bare være meg selv og gjøre det jeg trives med.

Det er en hyggelig rolle som gir meg mye glede i livet, men om du spør meg om det gir mer glede enn å gjøre de samme tingene uten barn så gjør det ikke det nei. Konstant noe stress, noen som tråkker på en fiskekrok eller blir sur og lei fordi været skifter eller myggen biter.

Men jeg angrer ikke, kvinnen jeg elsker ville ha barn og da skulle hun jaggu i meg få det og. Det var enten henne + barn eller ikke henne i det hele tatt, og valget var enkelt.

Anonymous poster hash: 75d60...f29

Hver dag når jeg kommer hjem kommer det to små og roper PAPPA og gir meg klem og kyss. Jeg har aldri tidligere hatt noen som har vist slik glede over meg så ja, det er verdt det, men jeg skulle lell ønsket meg noen få timer fritid i mnd.

Gjest Trøffel
Skrevet

At hun er tafatt er sikkert og vist, men hun er alene med barna fra hun henter i barnehagen til jeg er hjemme. Typisk 1.5-2 timer (jeg leverer hver morgen).

Jeg starter sent grunnet jeg leverer, og jeg slutter tidlig slik at jeg får et par timer med ungene før de skal sove. Har det relativt fleksibelt på jobb, men oppgavene må gjøres og da brukes kveldstimene.

Har selv tilbringt mestparten av dagen ute alene med ungene, mens mora har laget cupcakes og sett såpeserier.

Sett deg ned med kona og forklar at dere kan få hver deres sovemorgen og tid til egenpleie i helgene. At hun har ansvar for barna frem til kl 12 på lørdager, mens du har ansvaret frem til kl 12 på søndager. Og at etter det så er det familietid.

Du skriver at du leverer på morgenene, har du da 1,5-2 t alenetid med dem? Da går jo det opp i opp med de alenetimene hun har med dem på ettermiddagene. Resten av tiden bør jo "fordeles" 50/50, slik at dere begge får vært mye sammen med barna.

AnonymBruker
Skrevet

Sett deg ned med kona og forklar at dere kan få hver deres sovemorgen og tid til egenpleie i helgene. At hun har ansvar for barna frem til kl 12 på lørdager, mens du har ansvaret frem til kl 12 på søndager. Og at etter det så er det familietid.

Du skriver at du leverer på morgenene, har du da 1,5-2 t alenetid med dem? Da går jo det opp i opp med de alenetimene hun har med dem på ettermiddagene. Resten av tiden bør jo "fordeles" 50/50, slik at dere begge får vært mye sammen med barna.

Vi bor i en leilighet og det ville ikke vært mulig å praktisere at noen skulle sovet eller vært for seg selv uten at den andre drar ut. var selv ute med ungene fra 08:30, men jeg får aldri mora til å gjøre det samme hvis jeg skulle vært inne.

Har vel typisk 1- 1.5 timer med dem om morgenen selv om 2 timer har forekommet. Barna syns jeg er morsomst å leke med slik at hvis jeg setter meg ned litt foran pc f.eks så kommer de tvert å drar i meg. Mora leker aldri. (kan damer leke?, ser ikke slik ut på de som er i parker, de står som regel og ser på eller snakker med venniner på telefon)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...