AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #1 Skrevet 16. mars 2014 Jeg er snart 20 år, og har lenge vært undervektig. Har klart å gått opp ganske mange kg, men har nå veid det samme i et års tid. Jeg må fortsatt opp 3-5 kg for å være sunn og få mensen igjen. Men problemet mitt er at jeg rett og slett ikke klarer å gå opp de siste kiloene Jeg prøver så hardt jeg kan, kanskje klarer jeg å gå opp 1-2 kg, men så sluntrer jeg unna igjen og i verste fall går ned en kg igjen. Hvorfor er det slik, og er det noen andre som er/har vært i samme situasjon? Anonymous poster hash: 400ff...946
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #2 Skrevet 16. mars 2014 Ærlig talt, kiloene kommer av seg selv mellom 20 og 25... Anonymous poster hash: 055ed...c52
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #3 Skrevet 16. mars 2014 Ærlig talt, kiloene kommer av seg selv mellom 20 og 25... Anonymous poster hash: 055ed...c52 Det er mulig, men det er likevel viktig å gå opp i vekt slik at man blir innenfor normalen og får tilbake mensen. Er ikke sunt å gå å vente på å gå opp i vekt av seg selv. Anonymous poster hash: 400ff...946
Rapunzel_ Skrevet 16. mars 2014 #4 Skrevet 16. mars 2014 Ærlig talt, kiloene kommer av seg selv mellom 20 og 25... Anonymous poster hash: 055ed...c52 Hvorfor det?
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #5 Skrevet 16. mars 2014 Det er mulig, men det er likevel viktig å gå opp i vekt slik at man blir innenfor normalen og får tilbake mensen. Er ikke sunt å gå å vente på å gå opp i vekt av seg selv. Anonymous poster hash: 400ff...946 I det fall må du spørre en lege, ikke kvinneguiden! Anonymous poster hash: 055ed...c52 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #6 Skrevet 16. mars 2014 Hvorfor det? Hvorfor aner jeg ikke, men så og si alle gjør det. Har hatt diskusjonen en del ganger i forskjellige grupper og standarden er at alle over 25 sier "pass deg, kiloene kommer" mens de under 25 ikke har opplevd det enda. Kan ikke huske ett eneste unntak til denne regelen. Det har nok med flere faktorer å gjøre, blandt annet hormonforandringer som skjer rundt 25 men også at man ved en alder av 25 har rukket å være "voksen" lenge nok til at man har etablert en del uvaner mtp fast food og alkohol. Man er gjerne også aktiv i arbeidslivet, med alt det innebærer. Anonymous poster hash: 055ed...c52
Rapunzel_ Skrevet 16. mars 2014 #7 Skrevet 16. mars 2014 Hvorfor aner jeg ikke, men så og si alle gjør det. Har hatt diskusjonen en del ganger i forskjellige grupper og standarden er at alle over 25 sier "pass deg, kiloene kommer" mens de under 25 ikke har opplevd det enda. Kan ikke huske ett eneste unntak til denne regelen. Det har nok med flere faktorer å gjøre, blandt annet hormonforandringer som skjer rundt 25 men også at man ved en alder av 25 har rukket å være "voksen" lenge nok til at man har etablert en del uvaner mtp fast food og alkohol. Man er gjerne også aktiv i arbeidslivet, med alt det innebærer. Anonymous poster hash: 055ed...c52 Er selv 19 år, håper ikke jeg går veldig mye opp i vekt i tiden framover...
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #8 Skrevet 16. mars 2014 Jeg sliter også med å holde vekten. Har rett og slett liten matlyst. Jo mer jeg stresser med mat, jo vanskeligere er det. Jeg blir rett og slett sint av å tenke mat nå. Mitt råd som jeg fikk av legen min, er å ikke fokusere så mye på det. Gjøre små ting som å ta ekstra med pålegg på maten, mer smør, ingen lett produkter,og proteinshaker med mest mulig proteiner og kalorier. Jo mindre jeg ser på mat som problem, jo mer spiser jeg:) Må legge til at jeg ikke er farlig undervektig, bare naturlig slank. Og kunne godt tenkt meg ett par kilo ekstra. For de som har en diagnose er det profesjonell hjelp som må legge opp spiseplan. Anonymous poster hash: 59874...34f
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #9 Skrevet 16. mars 2014 Har du vært hos ernæringsfysiolog og fått råd? Det kan hjelpe, da får du god oversikt over hvilke matvarer som er både sunne og kaloririke. For øvrig kan du jo gjerne bedrive styrketrening for å bli litt større uten å være avhengig av fett. Da må du naturligvis fylle på med like mye kalorier som du forbrenner i treningsøkta, men min erfaring er at trening og fysisk aktivitet hjelper på appetitten. Anonymous poster hash: f641e...ee7 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #10 Skrevet 16. mars 2014 Har du vært hos ernæringsfysiolog og fått råd? Det kan hjelpe, da får du god oversikt over hvilke matvarer som er både sunne og kaloririke. For øvrig kan du jo gjerne bedrive styrketrening for å bli litt større uten å være avhengig av fett. Da må du naturligvis fylle på med like mye kalorier som du forbrenner i treningsøkta, men min erfaring er at trening og fysisk aktivitet hjelper på appetitten. Anonymous poster hash: f641e...ee7 Jeg har fått råd av ernæringsfysiolog ja, og jeg vet hva jeg skal spise osv. Men det er motivasjonen min det er noe galt med. Går opp et par kg ved å være skikkelig motivert, så føler jeg meg fæl siden jeg har gått opp i vekt, og dermed stanser jeg der eller går ned et kg igjen. Slik har det vært i lang tid nå. Det er liksom det mentale som ikke er helt på plass til enhver tid. Anonymous poster hash: 400ff...946
pusekatta Skrevet 17. mars 2014 #11 Skrevet 17. mars 2014 Kjøp deg gainer, og drikk et par shakes med det om dagen?
~white lady~ Skrevet 17. mars 2014 #12 Skrevet 17. mars 2014 Ærlig talt, kiloene kommer av seg selv mellom 20 og 25... Anonymous poster hash: 055ed...c52 Det gjelder ikke alle. Jeg er snart 30, og like slank (faktisk slankere) som da jeg var tenåring. Går veldig lett NED i vekt, men må anstrenge meg for å legge på meg ett kilo. TS, det kan være at du har nådd match vekta di. Bare fortsett å spis sunt (og når du er sulten) så regulerer det seg selv.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #13 Skrevet 17. mars 2014 Jeg er 26 og klarer ikke legge på meg. Etter fødsel og amming var jeg ganske undervektig, og har klart å få på meg to kilo, så jeg ser ikke syk ut lenger, men vil gjerne ha på to til så jeg bikker 50kg... For øvrig er jeg ikke umiddelbart enig i at ts kanskje har funnet idealvekten, for hun har ikke menstruasjon og det tyder på at kroppen hennes ikke har overskudd til å være fertil. Ts, snakk med lege/ernæringsfysiolog. Smør mat på morgenen, så er det lettere å ta seg en skive innimellom uten at det blir et ork med klargjøring. Ha avokado på skiven i tillegg til smør og pålegg, mye sunt fett. Lykke til! Det gjelder ikke alle. Jeg er snart 30, og like slank (faktisk slankere) som da jeg var tenåring. Går veldig lett NED i vekt, men må anstrenge meg for å legge på meg ett kilo. TS, det kan være at du har nådd match vekta di. Bare fortsett å spis sunt (og når du er sulten) så regulerer det seg selv. Anonymous poster hash: 7948d...c5a
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #14 Skrevet 17. mars 2014 Anonymous poster hash: 7948d...c5a Oi, svaret mitt havnet inni boksen! Sorry. Svaret mitt er de to øverste avsnittene!Anonymous poster hash: 7948d...c5a
Gjest Runforit Skrevet 17. mars 2014 #15 Skrevet 17. mars 2014 Hva er høyde, alder og vekt? Sliter du med spiseforstyrrelse siden du sier at du blir stresset og føler deg fæl når du legger på deg?
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #16 Skrevet 17. mars 2014 Jeg har fått råd av ernæringsfysiolog ja, og jeg vet hva jeg skal spise osv. Men det er motivasjonen min det er noe galt med. Går opp et par kg ved å være skikkelig motivert, så føler jeg meg fæl siden jeg har gått opp i vekt, og dermed stanser jeg der eller går ned et kg igjen. Slik har det vært i lang tid nå. Det er liksom det mentale som ikke er helt på plass til enhver tid. TS, det kan være at du har nådd match vekta di. Bare fortsett å spis sunt (og når du er sulten) så regulerer det seg selv. ...virkelig? Hun sier jo hun må gå opp flere kilo og at hun sliter med å spise nok i lengden, men føler seg fæl når hun går opp. Så nei. Hun har verken nådd matchvekten eller kan regulere seg selv. Selvregulering funker ikke på folk uten motivasjon som aktivt bremser seg selv. Anonymous poster hash: 46862...92b 1
~white lady~ Skrevet 18. mars 2014 #17 Skrevet 18. mars 2014 ...virkelig? Hun sier jo hun må gå opp flere kilo og at hun sliter med å spise nok i lengden, men føler seg fæl når hun går opp. Så nei. Hun har verken nådd matchvekten eller kan regulere seg selv. Selvregulering funker ikke på folk uten motivasjon som aktivt bremser seg selv. Anonymous poster hash: 46862...92b Noen har en naturlig tynn (eller undervektig om du vil) matchvekt. Da jeg traff mannen min var han skummelt undervektig, men spiste normalt. Slik var han i mange år. Dette kan endre seg ettersom man blir eldre. At TS føler seg fæl når hun går opp i vekt er selvfølgelig ikke bra. Men det har noe med hva speilbildet er vant til... Jeg tenker at hun må unngå å stresse med vektoppgang, da spising skal forbindes med noe positivt og ikke noe man tvinger seg til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå