Gå til innhold

Hvordan har vekten din vært gjennom livet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har levd noen år? Ca. 30 år eller mer hvordan har vekten deres vært gjennom livet i forhold til idealet deres.

Når jeg var barn fram til jeg var 20 var jeg veldig tynn. (bmi 18-20). Var mye ut og var med på mange fritidsaktiviteter i min ungdom.

Fra 20 og fram til 27 var jeg omtrent på idealet. (Bmi 22-24). I 20 årene trente jeg mye på helsestudio og ble mer muskuløs

Fra jeg var 27 og fram til 30 er jeg 10 kg overvektig (Bmi 26-27). Etter studitida ble jeg veldig inaktiv og har stabilistert meg på 10 kg overvekt en god stund nå. Stillestittende jobb.

Likte meg best på en bmi rundt 23 og ønsker å gå ned ca. 10 kg

(BMI= vekt(kg)*vekt(kg)/høyde(cm)*høyde(cm)

Hvordan har deres kroppmasse vært gjennom livet og hvordan er det i forholdet det idealet dere har?

Anonymous poster hash: 24ebe...386
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så jeg er ikke 30 ennå, men kan jo svare fordet.

Da jeg var rundt 11 år husker jeg at jeg var litt lubben. Pleide å se på magen min lenge i speilet.

Så fikk jeg en sykdom og gikk ned 12 kilo på veldig kort tid og ble veldig slank. Denne vekten holdt seg gjennom ungdomstden min og jeg var egentlig ganske fornøyd. (Skulle gjerne hatt større pupper, men men)

Da jeg var 20 år begynte jeg å legge på meg. Spiste alltid usunt, men etter puberteten begynte jeg altså å legge på meg av dette. Det fine er at jeg fikk former, hofter, pupper og rumpe. Så jeg har gått sakte opp i vekt de siste 5 årene, og er nå på bmi 25.

Jeg syntes jeg hadde finest kropp da jeg var 20 år. Flat mage, fine armer og bein. Vet jeg ikke får akkurat den kroppen tilbake, men prøver å komme meg til bmi 22 igjen.

Gjest Runforit
Skrevet

Er 32. Var syltynn frem til midten av ungdomsskolen. Da kom valpefettet. På slutten av ungdomsskolen var jeg tynn som en flis igjen. Var ganske tynn frem til midten av 20 årene og da kom det litt fett tilbake. Typisk alkohol og junkfood periode :P Men var aldri tykk. Nærmere 27 startet jeg opp igjen med trening og la om til sunnere kosthold og har hatt lavfettprosent siden da.

Gjest Belle âme
Skrevet

Baby-2 år: lubben.

2 år -5.klasse: syltynn.

5-6.klasse: blei ganske stor. Kunne spise 400 gram melkesjokolade nesten daglig.

7.klasse: var på aktiviteter nesten kver dag og ble slank.

8-9.klasse: stor.

Skrevet (endret)

Syltynn til jeg begynte på folkehøyskolen, da ble jeg rundere. Så la jeg av meg noen kg igjen. Nå er jeg kanskje det noen anser som normalvektig, men jeg synes jeg fortsatt er for rund.

Edit: Er nå 22, blir 23 i år.

Endret av Libertas
Gjest Crazycatlady
Skrevet

Frem til jeg var ca. 21-22:Syltynn,og tenkte lite på hva jeg puttet i meg.

22-24:Hadde en periode hvor jeg spiste mye,og usunt så da ble jeg ganske lubben.La på meg ca 20-25 kg i forhold til da jeg var syltynn.

24-31:La om kostholdet,og ble mer bevisst på hva og hvor mye jeg puttet i meg.Gikk ned 20 kg ca. Har holdt meg der sånn ca,men har gått litt opp i perioder.Er normalvektig med et ok kosthold,men kunne vært mer aktiv enn jeg er nå. Har heldigvis en aktiv jobb,men burde vel begynne å bevege litt mer på meg siden jeg mest sannsynlig kommer til å få en stillesittende jobb i fremtiden.

Skrevet

Jeg er 21, snart 22 år.

Jeg har aldri vært spesielt tynn, husker ikke hva jeg veide på barneskolen, men var aldri feit eller overvektig, men jeg var større enn mange av jentene i klassen min, jeg var nok en av de som var tidlligst utviklet.

Var ferdig utvokst i 8. klasse (170 cm), og husker at jeg da veide rundt 55 kg, etter det begynte jeg å legge på meg, og i 10. klasse veide jeg rundt 65 kg, holdt meg på 60-68 kg gjennom videregående, men da 2011 kom la jeg på meg 25 kg på ca. et halvt år, og lå på 85-90 kg fram til høsten 2012, da tok jeg tak, og i begynnelsen av 2013 var jeg nede på 65 kg igjen. Var oppe i 75 kg i fjor høst en gang, men nå for tiden ligger jeg stabilt på rundt 65-68 kg, noe jeg antar er vekta kroppen min trivest best med, må virkelig slite for å komme under 64 kg.

Skrevet

Født i 1970. Jeg var temmelig tynn da jeg var liten. Men kom tidlig i puberteten og ble litt lubben, dog ikke tjukk. Var den tjukkeste jenta i klassen(?) på videregående, men de andre var virkelig tynne, BMIen min var på 22 og jeg var helt normalvektig. Så steg vekta gradvis som ung voksen, til jeg lå på BMI 28 i 2006; gikk ned 20 kilo til samme vekt som på videregående. Det holdt ikke, jeg gikk opp noen kilo, så ned det meste igjen i løpet av 2007. Så gradvis oppover igjen til BMI 30 (+?) nå i høst. Fra september har jeg gått ned og ligger nå på 25,5.

Skrevet

Var helt normal som barn, kan ikke huske at vekta svingte noe særlig.
Som voksen har jeg veid mellom 48 og 55 kg, men har for det meste ligget på rundt 50 kg. Er 160 høy.
Var på mitt "største" i russetida. Var inaktiv og spiste dårlig, følte meg slapp og uopplagt. Gikk ned etter dette ved å være mer aktiv og kutte ned på junk og alkohol.

Er nå i midten av 20-årene.
Det siste året har jeg trent mye styrketrening. Veier ca 52 kg i dag, og trives veldig godt med det :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 23, men svarer alikevel:

Jeg hadde booty og hofter allerede som baby. Jeg var helt normalvektig som barn, men hadde altså en ordentlig sprettrumpe.

Da jeg var 7-8 år så hadde jeg en veldig fin kropp, her var jeg normalvektig og jeg ser bilder av meg selv og tenker at jeg så både glad og sunn ut. Jeg brydde meg naturligvis ikke så mye om vekt i denne alderen, men alikevel så kan jeg se at jeg var aktiv og mamma ga meg alltid veldig balansert og sunn mat.

10- 13 år var en dårlig periode i livet mitt. Jeg hadde mye problemer hjemme, var på vei inn i puberteten, og jeg ser på bilder at dette refelkteres. Jeg har som sagt alltid hatt litt rumpe, og jeg var ikke komfortabel med dette på dette stadiet i mitt liv. Jeg la på meg endel vekt, og husker at jeg følte meg veldig tjukk. Jeg var normalvektig, men ulykkelig og med veldig drålig selvtillit.

15 - 18 her skjedde det mye. Jeg hadde en periode hvor jeg var veldig fin i kroppen, men slet forsatt med komplekser og her startet jeg vel så smått å gå endel opp i vekt fordi jeg trøstespiste endel fordi jeg følte meg tjukk og ikke var fornøyd med formene mine. Mye opp og ned i vekt.

19- 23 Jeg har vært på grensen mot tynn i perioder, også gått opp det dobbelte. I en alder av 22/23 bestemte jeg meg nå for at nok er nok. Jeg vil være hun sunne aktive, pene jenta jeg var da jeg var 7-8, uten komplekser. Så jeg jobber både på innsiden og utsiden. trener, spiser balansert og sundt. har gått ned 10 kg, og har akkseptert de flotte, feminine formene mine, og det faktum at jeg har en velproposjonert kropp. Har en bmi som sier jeg er normalvektig. Vil enda noen kg ned, men det er mest som "bonuskilo" for å se enda litt flottere ut.

Anonymous poster hash: 58faa...df6
AnonymBruker
Skrevet

Slank og aktiv som unge.

Som tenåring og alle årene fram til jeg rundet 40 hadde jeg en bmi på17-18. Pga sykdom så gikk den opp til 21. Nå har det stabilisert seg med 5 kg ekstra som gir meg en bmi rett under 19.

Vekta har ikke endret seg nevneverdig i forhold til aktive og inaktive perioder.

Anonymous poster hash: bac9b...e3b

AnonymBruker
Skrevet

0-19 år: slank/normalvektig

20-22 år: normalvektig, men BMI på 24-25 og ikke helt fornøyd

23-25 år: to tette svangerskap, livsstil-endring og travel hverdag, gikk ned flere kg

25 år til nå: BMI på mellom 17 og 18. Pga. mye sykdom og følgeskader av behandling er det vanskelig å gå opp i vekt.

Anonymous poster hash: dab3b...f80

Skrevet

Var tynn som en flis fram til jeg ble 19, så "smalt" det når jeg tjenestegjorde på båt, potetgull og cola omtrent hver dag, lite fysisk aktivitet og startet med festing og levde livet i alt for mange år når jeg kom hjem fra militæret! :P

Vekten gikk oppover, 116 kg på det meste når jeg var 27 år.

Er nå 28 år, vekten ligger på 96 kg, men skal ned til 85!

AnonymBruker
Skrevet

jeg var visst nok er veldig libben baby, mamma kunne ikke finne sparkebukser som passet over lårene mine :fnise:

var helt vanlig tynn fra barn til ca 16, spiste mye junk men hadde høy forbrenning. Så begynnte jeg å drikke alkohol og flyttet hjemmefra og ble tykk (størrelse 38) så fikk jeg lungebetennelse og gikk ned 7 kilo på to uker og nå er jeg 29 og 52 kilo og str. 34-36...

Anonymous poster hash: dc2b0...a7d
Skrevet

Er godt over 40.

0-1 år: etter sigende "en tynn unge". Husker naturlig nok ikke selv hvordan jeg var.

2-5: lubben

5-12: småtykk (ikke feit, men definitivt tykkere enn de aller fleste i klassen).

12-20: stor... Jeg følte meg tykk, men når jeg i dag ser tilbake på bilder så skjønner jeg det ikke. Jeg var på ingen måte slank, men jeg følte meg mye tykkere enn jeg faktisk var.

20-40: overvektig, men fremdeles ikke feit

40-41: litt overvektig men slankere enn noen gang før i mitt voksne liv.

41- nesten nå: overvektig - BMI vippet over 30 i fjor høst, da startet jeg prosjekt slanking

Nå: BMI litt over 26. Har enda noen kg igjen, men er omtrent der jeg vil være vektmessig når jeg bedømmer ut fra speilet og følelsen av å være i grei form.

• Liker 1
Skrevet

Blir 30 neste år.

0-3 smålubben med bollekinn.

4-14- slank, på grensen til tynn

15-21- fikk mer former, var på "mitt største" da jeg var 19-20. (Her snakker vi helt normalvektig, men mye til meg å være)

22-nå- har vekslet mellom å være for tynn (etter amming) til normalt slank. Valpefettet er borte for godt så nå blir det spennende å se om alderen innhenter meg etterhvert ;)

(Har en bmi på rundt 18.5 så er på grensen til undervektig men det er normalt for meg)

AnonymBruker
Skrevet

Blir 30 om ett år, har vært en eneste stor yo-yo vektmessig. Er under 160 cm.

Frem til puberteten (15 år) - spiktynn, så tynn at jeg ble utredet for hormonforstyrrelser og jeg ble stadig spurt om jeg hadde en spiseforstyrrelse.

16-18 år - Det typiske valpefettet, men fremdeles slank.

18-22 år - Rundt 15-20 kilo overvektig (veide rundt 80 kg)

22-24 - Raste ned 20-30 kilo uten grunn (veide 49,8 kg på det tynneste)

24- nå (29) - Normalvektig, men med former (rumpe, pupper, lår, smal midje). Prøver å gå ned 7 kilo, tror jeg veier ca 62 kilo.

Med andre ord; jeg har vært alt. Men det jeg bet meg merke i er at selv da jeg veide under 50 kilo ønsket jeg å stramme opp. Er i bedre form nå enn da, trener tøffere styrketrening, og det er rart å tenke på at jeg ikke var fornøyd da. Nå ønsker jeg å gå ned til ca 55 kilo, men jeg veier meg ikke (bare måler). Har timeglassfasong så har gitt opp tanken på å bli kvitt den store rumpa mi og jura mine :fnise:

Anonymous poster hash: 2667c...036
AnonymBruker
Skrevet

Som barn var jeg litt lubben og gladtjukk :)

Da jeg fikk mer kontroll over eget kosthold (egne penger til snoping i skjul) la jeg på meg. Veide nok rundt 70-75 kg fra jeg var 12-15 år

Så slanka jeg meg og gikk drastisk ned i vekt. Veide rundt 50 kg da jeg var 15-16. Trente ingenting, men sulta meg og gikk mye tur.

Så sleit jeg med jojo-vekt gjennom resten av tenårene fra jeg var 17-21. Slanka meg og gikk mye tur i perioder, men slet veldig med fråtsing og overspising. Denne perioden var jeg enormt deprimert. Toppvekten min var ca 75 kg.

Så gikk jeg saaaakte ned i vekt og har aldri vært så stabil i vekt noen gang før som jeg er nå. Jeg har tatt det sakte og har fått mer jevnlig trening inn i livsstilen min. Styrke, sirkeltrening, mye tur og litt jogging i blant. Nå sulter jeg meg ikke, sliter fortsatt litt med overspising men det har aldri vært så bra som det er nå. Ligger og vipper rett under og over 60 kg og er fornøyd her! Er 25 år nå.

Vekten min har vært en slitsom kamp, men det er så deilig når ting løser seg til slutt :)

Anonymous poster hash: c4893...f4d
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært stabil fra jeg var 17-18. Var en periode på 5 år der jeg ikke trente noe særlig, og da la jeg på meg et par kilo, men fettprosenten økte ganske mye. Nå har jeg trent sammenhengende i 5 år og er på vekten jeg hadde som 18-åring, og med mye lavere fettprosent enn for 5 år siden.

Anonymous poster hash: 9440f...ad0
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var normalt slank gjennom barne- og ungdomsskolen, men la på meg på videregående og veide 70 kg da jeg var 16 ( er 175 cm høy). Gikk ned til 63 kg da jeg var 17, og veide ca 68 kg fra jeg var 18-20. Ble syk i India og gikk ned til 58 kg, deretter stabilisere vekten min seg på 75 kg i noen år. Da jeg var 25 hadde jeg så heftig kjærlighetssorg at jeg raste ned 16-17 kg, spiste knapt på mange måneder og var undervektig i over et år. Da jeg begynte å spise igjen gikk jeg opp til 80 kg på det meste. Nå veier jeg 75 kg, men trener hver dag, så jeg ser stram og relativt slank ut. Jeg har pupper og rumpe, men slanke, muskuløse bein og nesten flat mage. Har tenkt å gå ned til 69-70 kg, da trives jeg aller best.

Anonymous poster hash: 8e017...284

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...