Gå til innhold

Ned så mye som mulig i vekt! Hjelp?

Anbefalte innlegg

Gjest Isabellag56
Skrevet

Hei!

Jeg lurte på hva deres tips er for å gå ned så mye som mulig i vekt på kortest mulig tid?

Je vil prøve å holde meg til maks 5-600 kalorier daglig inkl lett trening. Etterhvert (om ikke lenge) kan jeg gå opp til 8-900 med hardtrening! Det høres forferdelig ut ja, men jeg MÅ ned i vekt veldig fort.

Er 275 kalorier for mye til en frokost å være?

Hva er den sunneste maten dere vet om?

Er ikke ute etter negative kommentarer, så med mindre dere har noe positivt å komme med så la være.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er din hvileforbrenning? Hvor høy er du og hvor mye veier du nå? Og hva er målet ditt?

Anonymous poster hash: d776a...3b1
AnonymBruker
Skrevet

Når du stiller tåpelige spørsmål, må du rett og slett bare tåle å få kritikk. Ingen anbefaler å spise så lite, og jeg kan fortelle deg nøyaktig hva som kommer til å skje:

a) du mister muskelmasse

b) før du kommer til å gå på en smell

Anonymous poster hash: bd25d...e23
  • Liker 2
Gjest Isabellag56
Skrevet

Hva er din hvileforbrenning? Hvor høy er du og hvor mye veier du nå? Og hva er målet ditt?

Anonymous poster hash: d776a...3b1

Jeg aner ikke hva hvileforbrenningen min er, hvordan får man greie på det?

Jeg er 169 og sist gang jeg veide meg (2 mnd siden) veide jeg 90kg. Så det er sagt så ser det ut som jeg veier mindre enn det. Målet mitt er 70 i første omgang, men så lenge kroppen ser bra ut så har ikke vekten så mye å si..

Gjest Isabellag56
Skrevet

Når du stiller tåpelige spørsmål, må du rett og slett bare tåle å få kritikk. Ingen anbefaler å spise så lite, og jeg kan fortelle deg nøyaktig hva som kommer til å skje:

a) du mister muskelmasse

b) før du kommer til å gå på en smell

"Gå på en smell?" Hva mener du med det?

Hva anbefaler du da?

AnonymBruker
Skrevet

1200 kcal per dag er vel minimum av det man anbefaler tatt inn om man skal ha en sunn vektnedgang.

Vil anbefale deg å bruke shape ups app der du kan legge inn alt du spiser i løpet av en dag og den vil regne ut kaloriene for deg. så bør du også bruke en app f.eks run keeper når du trener som teller hvor mange kalorier du brenner, så kan du manuelt legge inn disse i mat-appen så de "trekkes fra" i regnestykket over hvor mye du tar inn ila dagen. registrer absolutt alt!

Jeg har gjort dette siden 1. januar. Går 5 km 5 dager i uka, trener 30 days på kveld (treningsvideo som du kan finne på nettet med styrke+cardio+ mageøvelser der du skal bli fit på 30 dager)+ litt annne trening i blant. Jeg har gått ned fra 68.3 til 63.9 siden nyttår, dvs omtrent 4.5 kg, og jeg merker at nå blir det lettere og lettere både å spise sunt og lite+ å trene, så ting glir bare bedre.

Hvor fort skal du ned, og hvor mye?

Anonymous poster hash: db342...83a
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"Gå på en smell?" Hva mener du med det?

Hva anbefaler du da?

Jeg anbefaler en sunn vektnedgang, med et moderat kaloriunderskudd. Med en såpass høy vekt som du har er sannsynligvis forbrenningen din også relativt høy. Med et daglig inntak på så lite som 500-600 kalorier, vil du oppleve å bli så sulten at du mest sannsynlig ikke klarer å holde deg over tid, det vil si at du spiser mye, mye mer. Og med inntak av så lite kalorier vil du også miste muskelmasse. Når man skal redusere vekten ønsker man at så mye som mulig av fettet skal forsvinne, og at man skal beholde muskelmassen. Aller mest sannsynlig vil man miste både muskler og fett, men med et altfor stort underskudd, vil kroppen ofte kvitte seg med muskler.

Finn ut sånn ca hva forbrenningen din er og legg deg på ca 500-600 i underskudd. Som en tommelfingerregel er det greit å legge seg på 1500 kalorier pr. dag, justert litt opp dersom det er dager der man trener masse.

• Liker 2
Gjest Isabellag56
Skrevet

1200 kcal per dag er vel minimum av det man anbefaler tatt inn om man skal ha en sunn vektnedgang.

Vil anbefale deg å bruke shape ups app der du kan legge inn alt du spiser i løpet av en dag og den vil regne ut kaloriene for deg. så bør du også bruke en app f.eks run keeper når du trener som teller hvor mange kalorier du brenner, så kan du manuelt legge inn disse i mat-appen så de "trekkes fra" i regnestykket over hvor mye du tar inn ila dagen. registrer absolutt alt!

Jeg har gjort dette siden 1. januar. Går 5 km 5 dager i uka, trener 30 days på kveld (treningsvideo som du kan finne på nettet med styrke+cardio+ mageøvelser der du skal bli fit på 30 dager)+ litt annne trening i blant. Jeg har gått ned fra 68.3 til 63.9 siden nyttår, dvs omtrent 4.5 kg, og jeg merker at nå blir det lettere og lettere både å spise sunt og lite+ å trene, så ting glir bare bedre.

Hvor fort skal du ned, og hvor mye?

Ja, jeg har lastet med MyFitnessPal, og jeg synes den funker veldig bra! Jeg vil gå ned 9 kg på 5 uker. Jeg vet det er usunt og at det høres helt urealistisk ut, men det er hva jeg vil. Og etter det vil jeg gå ned 9 kg til på 5 nye uker.

Jeg er veldig sikker på at jeg har en del muskler, selv om jeg ikke anser meg selv som noe spesielt sterk, fordi jeg er ikke "feit" og har heller ikke fått noen kommentarer eller hint om at jeg er det.

Skrevet

Det er ikke mulig å gå ned fra 90 til 72 kilo på ti uker og beholde helsa, og du vil derfor ikke kunne få noen brukbare råd for å kunne gjøre det. Hvis noen sier til det at det lar seg gjøre, så lyver de, og de vil sannsynligvis selge deg humbugprodukter. Du kan regne med en nedgang på en halv til en kilo i uka om du spiser og trener riktig, og det er bra resultat det også.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ingen ekspert innen dette området, men etter å ha lest mye rundt om nett om dette i flere måneder nå, er dette tipsene jeg har å komme med.

Først, for å svare på ditt spørsmål om frokost. Jeg vil si at 200 - 400 kalorier for en frokost er normalt. Du kan lese litt mer på denne undersøkelsen.

Kaloriunderskudd

Er veldig dumt å spørre på kvinneguiden om å ha så mye kaloriunderskudd, for her er de veldig i mot det. Selvfølgelig, anbefalingen er å gå ned 0.5 - 1kg i uka, dvs. at man burde ligge på 500 - 1000 kalorier i underskudd hver dag.

Uansett, om det er det du vil, og du vet du klarer det, så gjør det. Men som de andre sier her:

- Det tærer på kroppen å få i seg så lite næring over lengre periode

- Du vil mest sannsynlig miste mye muskler

- Kroppen går i ekstremt sparemodus, så når du begynner å spise normalt igjen, vil du fort legge på deg

En venn av meg går på ekstremdiett for å gå ned i vekt så fort som mulig. Her er det minst 8timer hardtrening i uka, 5-2 dietten og kaloriunderskudd resten av uka. Han går gjerne ned noen kg i uka, men de gangene han blir syk og ikke får trent eller gått på 5-2dietten øker vekta drastisk opp igjen.

Om du tror du klarer det, så sier jeg bare kjør på, og vært stolt av deg selv hvis du klarer det!

Mat

Som en annen nevner her, last ned en app der du kan skrive inn det du får i deg i løpet av dagen. Du vil mest sannsynlig få en oppvekker.

Bare for å ta noen eksempler. Taco tenker mange av oss er ganske sunt, det består jo av mye salat. Men så har du tacolefsene... de store inneholder 250 kalorier! Så hvis du da spiser to tacolefser, vil kun de to bestå av 500 kalorier, så har du alt annet ved siden av, som da består av 500 kalorier (hvis du bruker karbonadedeig). 1000 kalorier er en ganske stor middag.

Jeg har alltid vært litt i mot lavkarbo, men etter å ha sjekke hva karbomat inneholder av kalorier, så skjønner jeg at folk går ned i vekt av denne dietten. Ta pasta som et eksempel, 350 kalorier pr. 100 gram. Jeg er veldig glad i pasta, så det blir garantert over 100 gram når jeg spiser spagetti og kjøttsaus.

Det jeg vil frem til er at man trenger ikke nødvendigvis å gå på en diett, men å endre matvarene man bruker. F.eks:

- Lag tacosalat, dropp lefsene, eventuelt kun bruk et par tacoskjell.

- Spis mer av kjøttsausen istedenfor pastaen

- Bytt ut kjøttdeigen med karbonadedeig

- Bytt ut rømma med kesam (smaker nesten det samme)

- Bytt ut syltetøyet, osten, leverposteinen osv med sunnere versjoner

Osv

Andre tips:

- Lag små porsjoner når du lager middag, slik at du ikke overspiser

- Unn deg noe godt innimellom, men begrens hva du får i deg

- Kalorier er ikke bare kalorier, 100 kalorier lys sjokolade er ikke det samme som 100 kalorier mørk sjokolade. Eller 100 kalorier sjokolade vs. 100 kalorier gullrøtter. Kroppen bruker mer kalorier til å forbrenne gullrøttene enn sjokoladen.

- Google mer på forskjellige retter. Det er mange gode retter som inneholder lite kalorier.

Trening

Vet ikke hvor mye du planlegger å trene, men jeg anbefaler å trene mye. Start gjerne med gruppetimer, de fleste blir mer motivert av dette. Spinning f.eks er kjempe bra, for det er en time man ikke kan sammenligne seg med andre. Dessuten er det ikke så belastende for kroppen som f.eks hvis man jogger for mye.

Det du må være obs på, er at om du trener mye, kan du øke muskelmassen. Så vekta kan stå stille. Leste om ei fitnessjente som var smålubben før, og hun veier det samme idag som hun gjorde da hun var overvektig... dette pga musklene.

En annen motivering er å kjøpe pulsklokke. Litt rart at en pulsklokke skal ha så mye å si, men etter at jeg gikk til anskaffelse av det har jeg blitt mye mer motivert til å trene, også hørt med flere at de blir det.

Om du satser veldig på trening, så anbefaler jeg deg å sjekke innom gymgrossisten.no eller proteinfabrikken.no. For å gå ned i vekt med trening er det to produkter jeg anbefaler:

- Preworkout. Linker til et produkt jeg har brukt. Det inneholder koffein, grønn te ++. Man blir mye mer våken og får mye mer energi, slik at man presterer bedre og hardere på trening. Det finnes maangee slike produkter og alle produktene virker forskjellig fra person til person. Flere jeg kjenner som føler de ikke får noe igjen for det produktet jeg linket til.

- BCAA (stor pakke). Denne gjør slik at man ikke mister muskelmasse når man går ned i vekt. Den jeg linker til syntes jeg smaker veldig godt og jeg føler at jeg presterer bedre på trening når jeg har denne i vannflaska.

Til slutt

Må bare nevne. Dere har sikkert fått med dere vinneren av "The biggest looser"?

Rachel som vant, gikk ned 71kg på 4 måneder! Dvs. litt over 4kg i uka i gjennomsnitt. Leste at de 6 første ukene gikk hun ned 8kg i uka... helt sinnsykt.

Rachel fikk i seg 1500 kalorier hver dag de første 6 ukene mens hun var på campen, men samtidig trente de flere timer om dagen.

Nevnte dette bare for å si at det er mulig... men hvor sunt det er, ja...

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg ble vegetarianer gikk jeg ned ca. 10 kg, uten at det var noen plan å slanke meg, just sayin' ^^

Anonymous poster hash: 72e93...a06
Gjest Absolutt
Skrevet

For guds skyld, gå for den sunne normale måten. Ca 1300 kcl om dagen, spis sunn mat, tren. Det er sunt, det funker, det er ikke helseskadelig, sjansen for at du klarer å holde vekten nede er veldig mye større. Fort ned bør ikke være et mål i seg selv, hvis du ikke vil skade kroppen din - og hvis du har en idé om å holde vekten nede.

Det er en livsstilsendring du vil ha, ikke en quickfix - for det funker ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mulig å gå ned fra 90 til 72 kilo på ti uker og beholde helsa, og du vil derfor ikke kunne få noen brukbare råd for å kunne gjøre det. Hvis noen sier til det at det lar seg gjøre, så lyver de, og de vil sannsynligvis selge deg humbugprodukter. Du kan regne med en nedgang på en halv til en kilo i uka om du spiser og trener riktig, og det er bra resultat det også.

Bare en digresjon; det er nok fysisk mulig, men da skal man nærmest faste. DA jeg tok mandlene klarte jeg nesten ikke spise noe og jeg gikk ned 11 kg på 14 dager, og jeg var slank til å begynne med. Helsa beholdt jeg også, men det er klart jeg var slapp og sliten. skal sies at jeg knapt inntok noe fast føde på denne tide da, litt is og gele, revet eple. Ingen diett å anbefale altså, men det går an ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare en digresjon; det er nok fysisk mulig, men da skal man nærmest faste. DA jeg tok mandlene klarte jeg nesten ikke spise noe og jeg gikk ned 11 kg på 14 dager, og jeg var slank til å begynne med. Helsa beholdt jeg også, men det er klart jeg var slapp og sliten. skal sies at jeg knapt inntok noe fast føde på denne tide da, litt is og gele, revet eple. Ingen diett å anbefale altså, men det går an ;)

Poenget er at det ikke er fysisk mulig å kvitte seg med 11 kg fett på 14 dager, spesielt ikke når man har operert vekk mandler. Og det er fett ts vil kvitte seg med, derfor anbefaler vi et annet opplegg. ;)

Gjest lillelarve
Skrevet

Du har nok hørt det før, men det der er alt for lite mat, spesielt når du skal trene i tillegg. Man bør ta slanking rolig, ellers er det lettere å falle tilbake, og så er det ikke særlig sunt heller.

Den beste måten å slanke seg på er å spise SUNT og ikke minst RENT. Så lite behandlet mat som mulig; mye grønnsaker, frukt (folk sier at frukt ikke er så sunt som det sies det skal være, men det er faktisk det i moderate mengder) bær, rent kjøtt, fisk og kylling og grooovt brød/knekkebrød/spaghetti/osv. Det er mye bedre for kroppen om du spiser sunt og rent, regelmessig og ikke altfor mye eller altfor lite.

Det er mitt råd; du trenger såklart ikke gjøre dette, men jeg vil si at den beste måten å slanke seg på er rett og slett å spise normalt (kanskje litt mindre enn vanlig om du skal slanke deg), men mye renere og grovere.

Magefett tar lang tid å få bort, rett og slett fordi det er rundt magen det vanligvis samles mest fett. Du har vel hørt at man ikke kan punkttrene f.eks. Når man trener, fjerner man fett rundt på hele kroppen, inkludert magen. Siden det ofte er mest fett rundt magen, vil det være den siste plassen man ser forandringer. Som regel, ikke alltid. Noen har mer fett rundt hofter f.eks.

I tillegg bør du trene eller i det minste være aktiv i hverdagen.

Håper du fikk noen hjelpsomme tips! Det er såklart ikke noe du trenger å gjøre, men det er definitivt sunnere, vil jeg si. :)

Lykke til! :D

Skrevet (endret)

Som mange andre her så henger jeg meg på om at du bør spise masse grønt! Jeg gikk for en quick fix i fjor og holder fremdeles vekten nede. Jeg spiste f.eks to-tre egg og et glass syrnet melk med chiafrø og linfør til frokost, knekkebrød med avokado til lunsj og en haug med brokkoli med smør og salt på til middag og banan etter trening.

Mitt beste triks for vektnedgang er uten tvil å løpe. Jeg løp mellom 5 - 12 km hver dag og jeg gikk ned mange mange kilo til tross for at jeg ikke hadde så mye å tære på (58kg). En dag i uken trente jeg moderat til tung styrke for å opprettholde et visst nivå av muskler - noe som selvfølgelig er vanskelig hvis man løper mye. På denne måten får du raske resultater men kan vel ikke kalles for den sunneste metoden.

Et annet triks er å kjøpe deg en juicemaskin og lage grønnsaksjuice i forskjellige varianter - på denne måten kan du få i deg store mengder med næringsstoffer som går rett ut i kroppen og trenger ikke å fordøyes på samme måte som fast føde. Kan anbefale filmen som heter Fat Sick and nearly dead - veldig inspirerende!

Lykke til!

Endret av Proppen
Skrevet

Hei!

Jeg lurte på hva deres tips er for å gå ned så mye som mulig i vekt på kortest mulig tid?

Je vil prøve å holde meg til maks 5-600 kalorier daglig inkl lett trening. Etterhvert (om ikke lenge) kan jeg gå opp til 8-900 med hardtrening! Det høres forferdelig ut ja, men jeg MÅ ned i vekt veldig fort.

Er 275 kalorier for mye til en frokost å være?

Hva er den sunneste maten dere vet om?

Er ikke ute etter negative kommentarer, så med mindre dere har noe positivt å komme med så la være.

Det er mer effektive måter å gå ned i vekt enn det sinnsvake opplegget ditt der. Det som avgjør om du går opp eller ned i vekt er kalorier inn og kalorier ut. Det er vanskeligere å øke kalorier ut enn å kutte ned på kalorier inn.

Med andre ord, det er lettere å moderere matinntaket for å bli slank enn å trene seg slank.

Du går like mye ved å spise kun 600 kcalorier daglig uten å trene som ved å spise 1100 kcalorier daglig og trene vekk 500 kcalorier. Når man spiser såpass lite så er gevinsten med å trene veldig liten fordi kroppen ikke har nok energi til å forbedre systemene særlig mye(du får kanskje litt bedre kondis og minimalt økt styrke, men du når et platå veldig raskt). Tilnærmet er det eneste du får ut av trening på lavt kaloriinntak er et økt kaloriforbruk.

Så da kan du like godt bare gi blaffen i å trene og heller spise mindre.

Legg deg på 400-500 kcalorier daglig. Spis næringsfattig mat som metter og drikk vann eller funlight saft.

-Mager fisk er bra(tunfisk, torsk o.l)

-Skalldyr

- Grønnsaker(brokoli, tomat og salat)

- kyllig

Det viktigste er at du vender deg til å drikke deg mett når du blir sulten og er i fare for å overskride dagens kaloriinntak. Du blir fort lei av å drikke deg mett på vann, så funlight er å foretrekke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...