Gå til innhold

Han biter!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har en sønn på 18 mnd. I det siste har han begynnt å bite! Han er kommet skikkelig i trass-alderen, og er det noe han ikke får lov til, kan han finne på å bite til. Han har også en storesøster på 4 år som også får "gjennomgå" hvis det går ei kule varmt.....Hvordan skal man takle dette? Er redd han skal bite andre barn også (han skal begynne i park). Er dette noe man vokser av seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er noe de fleste ungene på den alderen gjør. Da får de liksom markert seg litt, de også.

Men de gjør jo så skrekkelig vondt, tennene deres er skarpe som synåler. Sønnen min bet og bet. Skikkelig vondt. Straks jeg løftet han opp, hogg han tak i nakken min, eller hvor han nå måtte treffe. Jeg brukte å knipse han lett på munnen og si NEI! med streng stemme og morske øyne... :ler::ler: Men det nyttet ikke, overhodet. En stund holdt jeg han, bokstavelig talt, på en armlengdes avstand hver gang jeg løftet han.

Helt til jeg en dag.... bet han tilbake. På armen. Ikke vondt eller hardt. Men allikavel slik at han kjente det. Ble nok temmelig overrasket over hva mamma gjorde. Han gråt, og da gjorde jeg også det, og følte meg som verdens verste mamma. MEN, han sluttet å bite. Endelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det samme problemet, han har hatt en lei tendes til å slå, og før også bite. Bitinga ga seg sa han begynte å kunne forklare seg verbalt (mer eller mindre..) sånn rett før han ble to. Slåinga har han også nesten slutta med. Han vet at konsekvesen hvis han slår, biter eller lignende er å måtte på rommet sitt. Så når han får lyst til å slå nå (og det ser vi på han) så ber vi han tenke på hva konsekvensen er, da stopper han opp og tenker på om det er hvert det. Det er det faktisk til tider, men vi er nede i ca en tur opp på rommet i uka, hvor det før var 2-3 om dagen. Når han ikke vil slå oss så hender det at han slår seg selv, da er det i hvertfall ingen straff.

Mannen snakket forleden om hvor trass vi syntes at guttungen var da han var 18 mnd., det er ingeting i mot hva han er i dag, men helledussan å herlig allikevel :ler:

Du har masse morsomme stunder i vente, bare å glede seg! De gode stundene veier stortsett opp de vonde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlilg med biting i den alderen, og det går over. Sjelden man hører konfirmanter som biter andre :sjarmor:

Min pjokk beit mye, jeg beit tilslutt (forsiktig) tilbake. Det hjalp :-) Unger kan ikke forventes å forstå sammenhengen mellom "vond for meg/vondt for deg" - men jeg har erfart at overraskelsesmomentet ved at mamma biter setter igang den forståelsen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mia maria
Dette er noe de fleste ungene på den alderen gjør. Da får de liksom markert seg litt, de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest 7

Min datter på 20 mnd sparker biter og slår om hun ikke får detsom hun vil. Føler jeg har prøvd alt, gå på rommet bite tilbake etc, men hun bare ler meg oppi trynet lille rampungen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...