AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #1 Skrevet 16. mars 2014 Jeg har veldig lyst på hund etter jeg er ferdig med å studere. Da blir jeg å bo i leilighet i Oslo sentrum med en vanlig 8-16 jobb. Hunden blir jo alene mens jeg er på jobb da. Helst ikke en veeldig aktiv hund som krever for mye mosjon. Er det noen hunder som passer meg? Anonymous poster hash: 91ca5...691
Gjest Skrevet 16. mars 2014 #2 Skrevet 16. mars 2014 Trenger da mye mer info enn det der! Hva mener du med ikke for mye mosjon? En times tur - to timers tur- hva med i helger? Hvilken størrelse, hva slags pels? Skal den brukes til noe eller kun være en "familiehund"?
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #3 Skrevet 16. mars 2014 Tenker å gå vanlige turer i hverdagen. Kanskje litt ekstra i helgene for litt lek også. Jeg vet ikke. Jeg har ikke hatt hund før, så jeg vet ikke hva som er vanlig og hvor lang tid det tar. Liten til medium størrelse. Sånn i størrelse synes jeg f.eks schäfere blir for store. Er ikke så kjent med hvilke hunder som krever mye tid angående pelsstell, men jeg kan fint klare litt pelsstell, så lenge det ikke er timesvis med arbeid det heller. En komondor er ikke aktuelt, for å si det sånn. Har ikke tenkt til å bruke den til noe spesielt. Mest som selskap egentlig. Jeg trenger ingen familiehund, men jeg vil jo at den skal tåle barn. Er foreløpig singel, men plutselig en dag har jeg fått kjæreste og blitt gravid. Da kan jeg ikke ha en hund som ikke er barnevennelig. Anonymous poster hash: 91ca5...691
Gjest Skrevet 16. mars 2014 #4 Skrevet 16. mars 2014 Ved familiehund mener folk flest en hund som ikke skal bli brukt til noe. Altså en som bare bor med eier og ikke blir brukt aktivit i noe.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #5 Skrevet 16. mars 2014 Ok, da ønsker jeg en familiehund da. Litt trist og ensomt å bo alene, og virker som en hund er en glede for veldig mange. Så det er egentlig bare for å ha selskap. Anonymous poster hash: 91ca5...691
Gjest Skrevet 16. mars 2014 #6 Skrevet 16. mars 2014 Men er det ingen hunder som du kunne tenkt deg og ha? Og hvis ikke, har du vurdert katt? Du må jo huske på ting som at har du hund, og du er 8 timer på jobb kan du f.eks ikke dra på kino på kvelden, dra ut med venner o.s.v. med mindre du har noen til å passe den.
lighters Skrevet 16. mars 2014 #7 Skrevet 16. mars 2014 Mops! Godt selskap og trenger ikke kjempe mye mosjon og pelsstell
Gjest pærecider Skrevet 16. mars 2014 #8 Skrevet 16. mars 2014 Ville anbefalt deg å kanskje låne ulike hunder av venner/familie så du får kjent på kroppen åssen det er å ha ansvar for hund, og kanskje en ide om hva du ønsker/og hva du faktisk kan tilby en hund før du begynner å vurdere spesifikke raser. Selv insisterte jeg på at jeg skulle ha stor hund, som jeg var mest vant med tidligeree før jeg passet to chihuahuaer og fant ut at små hunder absolutt var tingen! Nå har jeg en engelsk toy terrier og en italiensk mynde. Greie og lettstelte raser, generelt friske og kvikke hunder og de krever heller ikke allverdens med mosjon. To tisseturer om dagen, samt en lenger tur, ca 1 time på ettermiddag. Men kan nevne chihuahua og prazsky krysarik som kjekke, greie raser. De kan gneldre, men det trenes fint av hvis man er konsekvent. Av litt større raser kan man jo se på manchester terrier og engelsk toy terrier. De er blant de mildeste av terrierrasene og lette å trene. Mops, boston terrier og petit brabancon er og fine, men vær obs på at de kan få pusteproblemer pga kort snute, så vær nøye med valg av oppdretter. Italiensk mynde og whippet er fine førstegangshunder, de krever mindre mosjon enn det man skulle tro, de elsker å ligge i sofaen og kose og er fornøyd så lenge de får et par turer om dagen og mulighet for å løpe skikkelig innimellom. Med så generelle krav som du har, så er mulighetene mange. Derfor, lån noen hunder for en periode og se hva som passer deg.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 16. mars 2014 #9 Skrevet 16. mars 2014 Alle hunder krever mye tid. Om det er tid til mosjon og aktivisering, eller rett og slett bare tid til å være sammen. Mange hunder synes 9 timer alene er mer en nok og vil derfor ha din oppmerksomhet 100 % utover dette. Om det så bare er å sitte i sofaen sammen. Så å ha hund forplikter. Dette betyr at all den tid du ikke jobber, vil du ha hunden ved din side. Vil dine venner synes det er OK at du alltid har med hunden når du kommer på besøk? Har du folk rundt deg, som kan passe hunden om du vil ut å spise en dag? Hunder er ikke selskapsdyr. De har vært bruksdyr i generasjoner og en god del av dagens urbaniserte hunder, har derfor like stort behov for å gjøre en jobb, slik at de føler seg nyttige. Om du ønsker deg selskapsdyr, så anbefaler jeg deg heller å skaffe to kaniner eller to marsvin. De kan godt være alene en kveld om du heller vil dra på byen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå