Gå til innhold

Norsk flyttet til sverige, kan en søke om billån/boliglån osv i Sverige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann.

Har en en stund siden flyttet til Sverige hvor jeg nå bor og jobber.

Har enda ikke mottatt Svensk stats-borgerskap, jeg må vel bo her en stund før jeg kan få dette.

Hvordan er det for en Norske og søke om boliglån/billån eller uansett slikt i Sverige?

Jeg har Svensk bankkonto og fast inntekt, men har jo ikke noe Svensk personnummer ennå, så banken vil jo ikke kunne kreditt-vurdere meg såvit jeg kan tenke meg til?

Dette vil jo kansje bli et problem?

Eller vil de kunne sjekke meg opp i Norge?

Mener og ha lest at sist-nevnte kan ikke utenlandske banker gjøre, men er usikker på dette.

Takker for svar av de kloke hoder der ute :)

Anonymous poster hash: dad3b...119
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Er det svensk statsborgerskap du trenger da? Hvis det hadde vært en utlending som flyttet til Norge er det norsk personnummer man trenger. Det får man når man får skattekort. Har du det, kan du også kredittsjekkes, men du må oppgi at du ikke er norsk. Jeg vil tippe at det er det samme i Sverige.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Nei statsborgerskap trenger jeg visstnok ikke, jeg må kunne identifisere meg med Svensk førerkort, Norsk pass eller lignende etter jeg har lest litt om nå.

Det er klart de vil kredittsjekke meg i Sverige, men må jeg ha noen papirer med meg fra Norge som viser at jeg ikke har noe uoppgjort eller økonomiske anmerkninger i Norge?

Ikke at jeg ikke har det, men høres jo litt lett ut om en Norske med masse gjeld, kan flytte til Sverige og ta opp nye lån der?

Kom forøvrig over denne siden:

http://www.norden.org/no/norden-for-deg/at-bo-og-opholde-sig-i-norden/bo-og-opphold-i-sverige/bank-i-sverige

Hvor det står:

Långiveren din krever kredittverdighet for å ta opp lån. Du må kunne bekrefte inntekt og fast ansettelse for å kunne få lån. Bankene kan ikke foreta kredittsjekk på tvers av de nordiske grensene. Bankene i Sverige kan kun få frem informasjon om hendelser i Sverige.

Syntes dette høres kansje litt for lett ut egentlig, men har ikke funnet noen nettsider som forteller at jeg må dokumentere at jeg ikke har gjeld i Norge..

Kan de virkelig ikke kredittsjekke over grensene? En skulle jo nesten tro det da men ser da ikke slik ut.

Anonymous poster hash: dad3b...119
Skrevet

Har du fått svenskt bankkonto utan att ha personnr? Jag trodde inte det gick men jag kan ha fel.

Arbetar du i Sverige ska inkomst och skatt betalas i Sverige. Denna inkomst, eventuella skulder och de tillgångar du har som hus eller bostadsrätt, pengar på konto och skulder registreras alla på personnr. Banken hör en kreditupplysning på detta och kan även begära intyg fån arbetsgivaren för att bevilja lån.

AnonymBruker
Skrevet

Har du fått svenskt bankkonto utan att ha personnr? Jag trodde inte det gick men jag kan ha fel.

Arbetar du i Sverige ska inkomst och skatt betalas i Sverige. Denna inkomst, eventuella skulder och de tillgångar du har som hus eller bostadsrätt, pengar på konto och skulder registreras alla på personnr. Banken hör en kreditupplysning på detta och kan även begära intyg fån arbetsgivaren för att bevilja lån.

Det går i Nordea ihvertfall, men bare om man kan vise til at man har en fast inntekt i Sverige. Har man ikke jobb i Sverige så må man ha personnummer for å få åpnet en bankkonto.

Ellers har jeg ikke peiling på det her TS.. Men jeg ville nok ha ventet til personnummeret er i boks, det tok bare 3 uker for min del.

Anonymous poster hash: ca188...a33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...