Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser dere i påsken?

Vi har ingen spesielle tradisjoner på det, og som regel lager vi ikke noe spesielt til påsken. Men i år har vi lyst til å spise litt påskemat, men vi er usikre på hva.

Så, noen tips? Tenker både middag og til andre måltider, samt kaker o.l.

Anonymous poster hash: 358e2...382
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har i de siste årene begynt å spise pinnekjøtt hver påske. Ellers er jo lammelår en klassiker.

Skrevet

Jeg må ha lammelår en dag i påsken, men utenom det spiser vi ikke noe spesielt.

:heks:

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Jeg bare 'må' ha et røket&saltet lammelår kokt i aluminiumsfolie i ovnen, med kålrabistappe, rosenkål og potet til.

Lager gjerne mild sennepssaus til.

Og under spisingen liker jeg å briefe litt og kler på meg NRKs 'Påskelabyrinten' skjorte :nigo:

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Skrevet

Vi spiser som regel lammelår en gang i løpet av påsken og påskeegg, ellers ikke noe spesielt ;)

AnonymBruker
Skrevet

Lammelår er notert.

Noen gode oppskrifter på det? :)

Anonymous poster hash: 358e2...382
Skrevet

Langtidstek det i ovnen på lav temperatur (bruk steketermometer), det sørger for at bindevev brytes ned og vil gi både fin smak og tekstur. Ha litt vann og diverse grønnsaker (for eksempel gulrot, løk og selleri) i formen mens det steker. Kraften du får av dette lager du saus på. Serveres med rotmos og for eksempel rosenkål. Kjøttet krydres med friske urter etter smak.

Skrevet

Det beste er å langtidssteke, ja, men bruk steketermometer så ikke kjøttet blir helt gjennomstekt, med mindre du foretrekker det slik, da.

Først gnir jeg kjøttet inn med salt og pepper, så lager jeg "lommer" i kjøttet og stikker inn hele hvitløksfedd og frisk rosmarin.

Jeg legger kjøttet i lnagpanne på godt med løk, gulrøtter og kålrot og har på vann. Steker på 125 grader, til kjernetemperaturen er rundt 65 grader. Jeg liker kjøttet litt rosa. Kjøttet pakkes inn og hviler i 15 minutter før det skjæres opp og serveres.

Saus lager jeg av lammekraft og brunet jevning som får koke lenge. Jeg tilsetter krydder og en slant vin mot slutten av koketiden, samt kraften fra langpannen som jeg siler over i sausen mens steken hviler. Pass på at sausen ikke blir for tynn!

Annet tilbehør er grønnsakene fra langpannen, bønner med bacon, sukkererter og hjemmelaget potetmos eller kokte amadinepoteter.

:heks:

Skrevet

Fransk lammegryte med ovnsstekte potetbåter og eple/ endive salat med sennep og balsamico dressing.

Gjest Citronella
Skrevet

Lammelår, og helstekt and er påskemat hos oss. Samt rømmesurret ørret om vi er så heldige å få de på isfiske.

AnonymBruker
Skrevet

And og rødvinssaus!

Anonymous poster hash: 80a47...292

Skrevet

Sier meg enig i lammelår en dag i påsken:)

Vi bruker også å ha bacalao.

Skrevet

Skinke (ofte kalt "påskeskinke" i butikkene) med bernaise og annet tilbehør pleier vi å ha i vår familie en dag i påsken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...