Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, nå brukte jeg fire timer i går på å lage en avansert og vanskelig sjokoladekake (jeg som ikke kan bake), og lot den stå i kjøleskapet over natten slik oppskriften sa. Det sto ingenting om å dekke den til med aluminiumsfolie eller noe, og nå er den steinhard, umulig å spise. Og av en eller annen grunn er den bare en tredjedel av høyden på kaken på bildet. Hvorfor blir det alltid sånn? Aaaargh!

Nå skal vi i selskap om tre timer og jeg har lovet å ha med kake. :( Har noen en oppskrift på en enkel kake som jeg rekker å bake innen den tid? Hjelp please.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken kake/oppskrift var det du lagde? Brownies er jo ganske raskt å lage :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er mye smør og sjokolade i kaken kan det være derfor den har blitt steinhard når du har hatt den i kjøleskapet over natten. Dvs mengden fett i kaken gjør at den stivner fullstendig, slik feks smør gjør i kjøleskapet.

Mine brownies blir sånn - kaken må alltid tempereres i noen timer først for at den skal få riktig konsistens. Da blir den myk og seig igjen.

Anonymous poster hash: 75c7b...133
  • Liker 1
Skrevet

Denne oppskriften er veldig safe syns jeg:

200 g margarin
3 egg
4 dl sukker
6 dl hvetemel
3 ts bakepulver
3 ts vaniljesukker
3 ss kakao
2 1/2 seterrømme(Her har jeg brukt både rømme, lett rømme og melk, og det har gått bra alle gangene)
Smelt og avkjøl margarinen, visp egg og sukker til eggedosis, og bland i margarinen. Bland i alt det tørre vekslevis med melken.
Smør en langpanne på ca 35x40 cm, evt. bakepapir. Fyll røren i og jevn den utover. Stek kaken i ca 30 min ved 180 grader. Avkjøl kaken før glasuren tas på.
Sjokoladeglasur:
3 dl melis
2 ts vaniljesukker
1-2 ss kakao
4 ss smeltet smør
4 ss sterk kaffe(eller varmt vann)
evt. pynt
Rør sammen det tørre. Bland i smeltet smør og kaffe. Rør godt så glasuren blir blank og smidig.
Stryk glasuren jevnt over kaken.
Skrevet

Takk for forslag! You saved my day! Eplekake står i ovnen! Hadde tilfeldigvis alle ingrediensene + epler, så da var saken biff. Takk til dere andre også!

:blomst:

• Liker 1
Skrevet

Tar vare på denne tråden i hvert fall, her var mange gode tips for en som hater å bake. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...