Gå til innhold

Fordeler ved at barn (3+) får iPad/nettbrett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og barnefar er uenig i nettbrett-kjøp. Jeg ser ingen fordeler med det, men vet at mange likevel har kjøpt det til sine barn og helt ned i 3 års-alderen. Er det noe nyttig og "lærerikt" å lære fra ett nettbrett?

Anonymous poster hash: 1d31f...28e

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det finnes nyttige og lærerike apper, men hvor nyttig og lærerikt det faktisk er kan nok diskuteres. Hovedfokuset blir nok ren underholding.

Selv syns jeg ikke en 3åring trenger sitt eget nettbrett på noen som helst måte. Må da være nok å få låne foreldrenes fra tid til annen...og gjerne bruke det sammen med dem.

Endret av Maximillian Cohen
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Finmotorikk, logikk, teknikk, språkutvikling, matematisk forståelse osv., men man må jo sette grenser og velge apper med omhu. Den er fin å ha med seg på ferie og langvarige besøk i steden for å ta med bøker puslespill, man kan i tillegg ta bilder, tegne og lignende. Du kan også legge inn lydbøker og musikk på brettet.

Jeg synes det er viktig å lære barnet at de kan bruke brettet til annet enn rene spill.

Toåriingen fikk et kurio nettbrett hos besteforeldrene i julegave og han pusler puslespill, ser/ hører / driver på med interaktive bøker, sanger, spill som styrker språkutvikling og matematisk forståelse.

Er ikke hver dag han gjør noe med det og vi har begrensninger på det.

Han har lært seg mye - er 2 år og snart to måneder og kan alle fargene, 12-15 bokstaver, forskjellige former, pusler puslespill med 12 brikker ( om det er oppmerket der brikkene skal ligge i begynnelsen, - etterpå går det på hukommelsen) minst 25 forskjellige dyr og er svært god språklig sett.

Han hadde nok kunnet det meste av dette uten brettet,men det har nok bidratt til å utvikle disse kunnskapene videre. Han finner frem til det han skal bruke selv. Dersom han får valget mellom å spille på brettet og å gå ut og leke, så velger han heldigvis det siste. Broren på 9 har forøvrig ikke nettbrett, men han har både DS og datamaskin som han bruker til slike ting.

Endret av absinthia
  • Liker 4
Skrevet

Jeg har en 4-åring som kjeder seg veldig mye. Hadde ikke klart meg uten iPad på lange turer, helger, ferie, osv. Det er noen fantastiske apper, som utvikler hans ordforråd, matematiske evner, finmototikk osv.

Noen apper bruker han bare som underholdning.

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man er kritisk til appene (og betaler litt for dem) så kan man finne mye bra. De bruker jo tekniske hjelpemidler i barnehage/skole.

Anonymous poster hash: e255d...f05

• Liker 1
Skrevet

Det er mye bedre enn tv i alle fall, siden de faktisk er litt aktive når de bruker nettbrettet. Det spørs jo hva den brukes til, selvsagt, og det må man jo bestemme som foreldre. Her brukes den til puslespill, tellespill og slike ting som vi også har som vanlige leker. En blanding av læring og underholdning vil jeg si.

Her har vesla hatt en gammel ipad som er "sin" nesten siden hun ble født, men det er jo ikke fri bruk. Deilig å ikke være redd for at hun skal ødelegge våre dingser ;) Hun er snart 3 år nå og bruker ipaden et par ganger i uka.

Jeg ville ikke kjøpt en ny ipad til et lite barn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en 4-åring som kjeder seg veldig mye. Hadde ikke klart meg uten iPad på lange turer, helger, ferie, osv. Det er noen fantastiske apper, som utvikler hans ordforråd, matematiske evner, finmototikk osv.

Noen apper bruker han bare som underholdning.

Har du forslag til apper?

AnonymBruker
Skrevet

iPad til treåringer?? Herregud.. verden har blitt gal..

Anonymous poster hash: b4828...653
  • Liker 1
Skrevet

MyPlayHome

Elias

toca Store

Elleville Elfrid

Si ifra hvis du vil ha flere.

Skrevet

Nå var det ikke meg du spurte, men jeg svarer likeve. Her er Bogga Alfabet, Hokus Pokus Albert Åberg, Villa Villekula og ulike Lego-spill populært.

Vi har ikke TV så sønnen min ser barnetv på iPad, derfor er den i bruk nesten hver dag. Men da bare den halvtime barnetv varer. Han har hatt tilgang på iPad siden han var ett og et halvt år, og det synes jeg er veldig ok.

Skrevet

Kan sikkert være greit for en 3-åring å leke seg med lærerike spill på et nettbrett av og til. Men hos oss, så låner de vårt. Hvis vi hadde vært veldig redd for det, eller ville ha det for oss selv, hadde vi kjøpt et ekstra som barnet kunne låne. Vi hadde ikke kjøpt egne nettbrett til ungene. Elstemann kan få et eget nettbrett, men det må han spare til selv, isåfall.

Skrevet

iPad til treåringer?? Herregud.. verden har blitt gal..

Anonymous poster hash: b4828...653

Fordi verden utvikler seg?

Det er over 10 år siden de utviklet små og enkle pc'er til 3-åringer beregnet på språklig utvikling og tallforståelse. iPad har mye større læringsområde.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min datter har hatt Ipad siden hun ble født. (I et Fisher Price deksel)<br /><br />Hun liker å leke med katten Tom blant annet + diverse bildepuslespill. Kitty Doctor eller noe sånt er det hun liker nå. Hun er 19 mnd nå.<br /><br />Men det er grusomt masse møkkapps som kun er lagd for at ungene skal "uheldigvis" trykke på reklame.<br /><br />Kan ikke se at det er dumt at hun har ipad. Foreløpig er nok hun for liten til at hun blir hektet. (hun syns det er mer gøy å leke med dukker)<br /><br /><br />

Anonymous poster hash: 03292...d13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...