Brukerukjent Skrevet 15. mars 2014 #1 Skrevet 15. mars 2014 (endret) Ønsker å ta opp fag, for å kunne ta studie innenfor helse og medisin retningen. Tenker det blir enten odontologi eller farmasi. Hvilken er evt. best med tanke på arbeidsmuligheter etter endt studie? Setter pris på alle svar. Endret 17. mars 2014 av Brukerukjent
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #2 Skrevet 15. mars 2014 Gjennomsnittsalder på studenter i Norge er 28.. Tar opp fagene du snakker om nå, går det helt fint å ta 10-14 eksamener i løpet av et år hvis du har hatt noen av dem fra før. Spesielt realfag går veldig greit så lenge man leser nok på dem. Lite fysikk i studiene du snakker om generelt, om det er noe i det hele tatt er det vel maks 15-30 poeng, krever litt jobbing men ikke umulig mye. På mange måter kan man si at det er vanskeligere å komme inn enn å gjennomføre studiene. Anonymous poster hash: 3a920...78d
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #3 Skrevet 15. mars 2014 Gjennomsnittsalder på studenter i Norge er 28.. Tar opp fagene du snakker om nå, går det helt fint å ta 10-14 eksamener i løpet av et år hvis du har hatt noen av dem fra før. Spesielt realfag går veldig greit så lenge man leser nok på dem. Lite fysikk i studiene du snakker om generelt, om det er noe i det hele tatt er det vel maks 15-30 poeng, krever litt jobbing men ikke umulig mye. På mange måter kan man si at det er vanskeligere å komme inn enn å gjennomføre studiene. Anonymous poster hash: 3a920...78d Nå ja, vet nå ikke helt. Har aldri lest så mye som nå når jeg er medisinstudent. Anonymous poster hash: f08a8...52f
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #4 Skrevet 16. mars 2014 Lite fysikk i studiene du snakker om generelt, om det er noe i det hele tatt er det vel maks 15-30 poeng, krever litt jobbing men ikke umulig mye. På mange måter kan man si at det er vanskeligere å komme inn enn å gjennomføre studiene.Anonymous poster hash: 3a920...78d Du har ikke studert odontologi, skjønner jeg... Anonymous poster hash: 4394f...847
Brukerukjent Skrevet 16. mars 2014 Forfatter #5 Skrevet 16. mars 2014 (endret) Du har ikke studert odontologi, skjønner jeg... Anonymous poster hash: 4394f...847 Eller mener du at det er et studium som krever mye lesing og hardt arbeid? Er villig til å dedikere mye tid. Endret 17. mars 2014 av Brukerukjent
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #6 Skrevet 16. mars 2014 Er det mye fysikk? Eller mener du at det er et studium som krever mye lesing og hardt arbeid? Er villig til å dedikere mye tid. Er bare redd det blir mye fysikk og avansert matte (R1). Jeg går medisin så jeg kan bare svare delvis på dette. Her jeg studerer har vi felles undervisning på førsteåret, og så har odontologi mye like fag på andreåret som vi har på 2. og 3. året (litt mer fordypning i fysiologi i ulike organsystem, samt sykdomslære, men altså ikke like omfattende som medisin). Det er ikke noe fag som er ren fysikk, men det er litt smått med fysikk i noen emner, feks er det litt om trykk og strøm når vi lærer om hjerte og blodårer. Jeg har alltid vært forferdelig dårlig i fysikk, men dette greier jeg helt fint. Matten vi har er heller ikke spesielt vanskelig. Jeg kjenner ei som kom inn på medisin (tromsø) med 2 i R1, og hun greier seg helt fint. Det er mest formler (noen må vi kunne utenatt), og så trenger vi bare å fylle inn i dem og regne ut (vi får kalkulator på eksamen). De vanskeligste formlene å huske har nok vært de innenfor hjerte og blodårer, men disse skulle vi egentlig ikke bruke til å regne, men heller kunne forklare hva hvert ledd i formelen betyr. Og så har vi statistikk, som ikke er det samme som statistikken på vgs. Her er det også en del formler, men vi trengte ikke huske disse til eksamen. Jeg kan ikke svare for hvor mye fysikk og matte det er på farmasi. Anonymous poster hash: f08a8...52f
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #7 Skrevet 16. mars 2014 Kan ingenting om selve studiene, eller om odontologi, men jeg vet at farmasøyter blir omtrent headhunted, de får jobb før de er ferdig utdannet. Anonymous poster hash: 9b9d9...79d 1
Brukerukjent Skrevet 16. mars 2014 Forfatter #8 Skrevet 16. mars 2014 Jeg går medisin så jeg kan bare svare delvis på dette. Her jeg studerer har vi felles undervisning på førsteåret, og så har odontologi mye like fag på andreåret som vi har på 2. og 3. året (litt mer fordypning i fysiologi i ulike organsystem, samt sykdomslære, men altså ikke like omfattende som medisin). Det er ikke noe fag som er ren fysikk, men det er litt smått med fysikk i noen emner, feks er det litt om trykk og strøm når vi lærer om hjerte og blodårer. Jeg har alltid vært forferdelig dårlig i fysikk, men dette greier jeg helt fint. Matten vi har er heller ikke spesielt vanskelig. Jeg kjenner ei som kom inn på medisin (tromsø) med 2 i R1, og hun greier seg helt fint. Det er mest formler (noen må vi kunne utenatt), og så trenger vi bare å fylle inn i dem og regne ut (vi får kalkulator på eksamen). De vanskeligste formlene å huske har nok vært de innenfor hjerte og blodårer, men disse skulle vi egentlig ikke bruke til å regne, men heller kunne forklare hva hvert ledd i formelen betyr. Og så har vi statistikk, som ikke er det samme som statistikken på vgs. Her er det også en del formler, men vi trengte ikke huske disse til eksamen. Jeg kan ikke svare for hvor mye fysikk og matte det er på farmasi. Anonymous poster hash: f08a8...52f Tusen takk for svar! Har veldig lyst til å studere tannlege, men har alltid vært redd det var et studie jeg ikke kommer til å klare. Har farmasi som plan nr. 2. Dersom odontologi ikke blir noe av. Men skal ta opp de fagene så får jeg se hvordan det går! Ble veldig glad for å vite at det ikke er rene fysikk fag. Kjemi er jo veldig spennende.
Brukerukjent Skrevet 16. mars 2014 Forfatter #9 Skrevet 16. mars 2014 Kan ingenting om selve studiene, eller om odontologi, men jeg vet at farmasøyter blir omtrent headhunted, de får jobb før de er ferdig utdannet. Anonymous poster hash: 9b9d9...79d Hørte det var litt vanskelig andre steder i verden å jobbe som farmasøyt. Derfor jeg lener meg mer mot tannlege, fordi man er garantert jobb - da mange av landets tannleger går av med pensjon. Itillegg er det et yrke hvor du får jobb uansett hvor i verden du er.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #10 Skrevet 16. mars 2014 Hørte det var litt vanskelig andre steder i verden å jobbe som farmasøyt. Derfor jeg lener meg mer mot tannlege, fordi man er garantert jobb - da mange av landets tannleger går av med pensjon. Itillegg er det et yrke hvor du får jobb uansett hvor i verden du er. Det kan stemme at det blir vanskelig å få autorisasjon i utlandet, men farmasøyter loves fantastisk fremtid og lønnsnivå overalt i verden. Anonymous poster hash: 3a920...78d
Brukerukjent Skrevet 16. mars 2014 Forfatter #11 Skrevet 16. mars 2014 Det kan stemme at det blir vanskelig å få autorisasjon i utlandet, men farmasøyter loves fantastisk fremtid og lønnsnivå overalt i verden. Anonymous poster hash: 3a920...78d Sier meg ikke uenig i det. Men antar det samme er for leger, tannleger og ingeniører. Lønnsnivået er jo veldig bra og man trenger ikke å stresse veldig mye med arbeid etter utdanning.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #12 Skrevet 16. mars 2014 Sier meg ikke uenig i det. Men antar det samme er for leger, tannleger og ingeniører. Lønnsnivået er jo veldig bra og man trenger ikke å stresse veldig mye med arbeid etter utdanning. Det samme gjelder ikke for leger som har svært vanskelig for å få seg fast jobb! Og man skal ikke greie alle ingeniører over en kam! Stor forskjell på kjemi og byggingeniører når det kommer til jobbmuligheter. Anonymous poster hash: 53432...ec1
Brukerukjent Skrevet 16. mars 2014 Forfatter #13 Skrevet 16. mars 2014 Det samme gjelder ikke for leger som har svært vanskelig for å få seg fast jobb! Og man skal ikke greie alle ingeniører over en kam! Stor forskjell på kjemi og byggingeniører når det kommer til jobbmuligheter. Anonymous poster hash: 53432...ec1 Ja, ser den. Men tror jeg ikke hadde blitt så bekymret dersom jeg kom inn i odontologi studiet. Tror det er et trygt studie. Også kan man gjøre så mye med det. Får bare håpe karakterene blir som de skal etter jeg har tatt opp.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #14 Skrevet 16. mars 2014 Er det mye fysikk? Eller mener du at det er et studium som krever mye lesing og hardt arbeid? Er villig til å dedikere mye tid. Er bare redd det blir mye fysikk og avansert matte (R1). Det er ikke mye fysikk i ordets reneste forstand, men man kommer stadig vekk innom fysikken i ulike fag. Noe i fysiologi, men defintivt mer i fag som biomaterialer og radiologi. Jeg tror man klarer seg gjennom det selv om man suger i fysikk, men det er jo bra å ha litt forståelse for hva man driver med... Ja, jeg mener det er et hardt studium. Hos oss åpner klinikken kl 07:45 og stenger kl 16, og fra 12:00 til 13:00 er det pause - men da er det ofte lunchforelesninger fra 12:15-13:00. De dagene det ikke er klinikk, er det forelesninger, seminarer, simuleringsklinikk osv. I tillegg til å behandle pasienter og delta på annen undervisning, må man drive med pasientadministrasjon (planlegge behandling, skrive (planlagt)journal, ringe pasienter, holde orden i timeboka +++) og selvfølgelig lese pensum, samt svare på/levere inn oppgaver, lage foredrag, jobbe med masteroppgaven osv. I følge studiebarometeret bruker studenter i Norge gjennomsnittlig 27 timer i uken på studiene. Odontologistudentene i Tromsø bruker 40,2 timer i uken, altså 13,2 timer mer enn gjennomsnittet, hver eneste uke... Anonymous poster hash: 4394f...847
Brukerukjent Skrevet 16. mars 2014 Forfatter #15 Skrevet 16. mars 2014 Det er ikke mye fysikk i ordets reneste forstand, men man kommer stadig vekk innom fysikken i ulike fag. Noe i fysiologi, men defintivt mer i fag som biomaterialer og radiologi. Jeg tror man klarer seg gjennom det selv om man suger i fysikk, men det er jo bra å ha litt forståelse for hva man driver med... Ja, jeg mener det er et hardt studium. Hos oss åpner klinikken kl 07:45 og stenger kl 16, og fra 12:00 til 13:00 er det pause - men da er det ofte lunchforelesninger fra 12:15-13:00. De dagene det ikke er klinikk, er det forelesninger, seminarer, simuleringsklinikk osv. I tillegg til å behandle pasienter og delta på annen undervisning, må man drive med pasientadministrasjon (planlegge behandling, skrive (planlagt)journal, ringe pasienter, holde orden i timeboka +++) og selvfølgelig lese pensum, samt svare på/levere inn oppgaver, lage foredrag, jobbe med masteroppgaven osv. I følge studiebarometeret bruker studenter i Norge gjennomsnittlig 27 timer i uken på studiene. Odontologistudentene i Tromsø bruker 40,2 timer i uken, altså 13,2 timer mer enn gjennomsnittet, hver eneste uke... Anonymous poster hash: 4394f...847 Har dere forlesninger hver hverdag? Klarer 6timer per dag med lesing, må bare være strukturert og fokusert. Men lurer på om det er forelesninger hver eneste dag. For da må man nesten sitte på skolen 8-8. Hvordan er din timeplan (eller var hvis du er ferdig). Leste du fra morgen til kveld hver dag? Eller får man noe fritid også. Setter pris på svar.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #16 Skrevet 16. mars 2014 Jeg tok odontologi i Oslo. Full dag fra 8-16, også må man lese etterpå og i helgene+studiedag. Jeg syns det var et veldig krevende studie, det å komme inn er jo ingen sak i forhold! Men jobben etterpå er fantastisk syns jeg:) Ikke noe særlig ren fysikk. Ikke så mye som er kjempevanskelig, men er utrolig store mengder med pensum. Men vil absolutt anbefale tannlegeyrket! Jeg var 19 da jeg begynte, men de fleste var rundt 22-25, og noen var nesten 40. Så du vil ikke skille deg ut i det hele tatt.Anonymous poster hash: 26d84...a53
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #17 Skrevet 16. mars 2014 Tannlege er et fint yrke hvis du liker mye småplukk og er veldig nøyaktig. 28 år er ingen alder. Du kommer til å tjene godt, så du tjener lett inn de årene du har brukt ekstra på studier. Det viktigste er å gjøre noe du trives med, og som du kan få en god jobb og er fornøyd med lønnen. Har bare erfaring fra medisin, men tannlegestudentene hadde mye undervisning med oss. Fikk ikke bruk for tidligere fysikk. Man lærer det man trenger på nytt. I fysiologien måtte vi forholde oss til formler for strømning i rør, veggspenning og slikt, men alle greide seg fint og de fleste hadde glemt det de hadde lært tidligere uansett. Kanskje de er strengere på det i utlandet, men det kan du sjekke. Kjenner noen som studerte til tannlege i Polen, og de sa det var umenneskelig hardt til tider, men virker fornøyde nå. Anonymous poster hash: 44ec6...53e
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #18 Skrevet 16. mars 2014 Og jeg jobber med en tannlege hvor sønnen hennes studerer odontologi i Polen og hun er helt rystet over hvor lite de lærer der, hvor lettvint de gjør det, og at de i det hele tatt får jobbe som tannleger etterpå. Sønnen jobber masse hos oss i ferier for å lære slik at han blit kompetent. Og de har MYE ferie... Jeg ville definitivt valgt å studere i Norge, selv om det ville betydd at jeg måtte bruke noen år på å komme inn. Anonymous poster hash: 26d84...a53
Brukerukjent Skrevet 16. mars 2014 Forfatter #19 Skrevet 16. mars 2014 Tannlege er et fint yrke hvis du liker mye småplukk og er veldig nøyaktig. 28 år er ingen alder. Du kommer til å tjene godt, så du tjener lett inn de årene du har brukt ekstra på studier. Det viktigste er å gjøre noe du trives med, og som du kan få en god jobb og er fornøyd med lønnen. Har bare erfaring fra medisin, men tannlegestudentene hadde mye undervisning med oss. Fikk ikke bruk for tidligere fysikk. Man lærer det man trenger på nytt. I fysiologien måtte vi forholde oss til formler for strømning i rør, veggspenning og slikt, men alle greide seg fint og de fleste hadde glemt det de hadde lært tidligere uansett. Kanskje de er strengere på det i utlandet, men det kan du sjekke. Kjenner noen som studerte til tannlege i Polen, og de sa det var umenneskelig hardt til tider, men virker fornøyde nå. Anonymous poster hash: 44ec6...53e Tusen takk for svar. Har fundert lenge på hva jeg vil studere, og er veldig lei av å vingle fram og tilbake. Ble glad for å høre at det er en god del eldre som går på studiet også. Blir trolig 2015/16 når jeg begynner på dette studiet. Men er veldig redd jeg ombestemmer meg. Bor i et område hvor alle "konkurrerer" føler hvis jeg setter meg på skolebenken på nytt. Blir det mange som får sjokk. Har allerede mange som prater om hvordan jeg er ubesluttsom. Må riste det av meg, men bare litt vanskelig da alle er så observante.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #20 Skrevet 16. mars 2014 Og jeg jobber med en tannlege hvor sønnen hennes studerer odontologi i Polen og hun er helt rystet over hvor lite de lærer der, hvor lettvint de gjør det, og at de i det hele tatt får jobbe som tannleger etterpå. Sønnen jobber masse hos oss i ferier for å lære slik at han blit kompetent. Og de har MYE ferie... Jeg ville definitivt valgt å studere i Norge, selv om det ville betydd at jeg måtte bruke noen år på å komme inn.Anonymous poster hash: 26d84...a53 Man får ikke lenger autorisasjon i Norge etter å ha studert i Polen. Man får kun en tidsbegrenset lisens, hvor man kan jobbe inntil 2 år under veiledning fra en annen tannlege, før man med dennes godkjenning så kan søke om å få en ordentlig autorisasjon. På grunn av dette vil de som har studert i utlandet stille mye svakere enn de som har studert i Norge, og jeg vet at til og med fylkestannleger i ulike fylker er skeptiske til å ansette noen som kun har denne lisensen, og som dermed trenger mye oppfølging de første 1-2 årene. Ser heller ikke for meg at det er noen private som vil ansette disse. Anonymous poster hash: 6c9b6...a24 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå