Gå til innhold

Regler for reising innenlands

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei ung jente som aldri har reist alene med fly før, verken innen- eller utenlands. Neste helg skal jeg ta fly innenlands, og lurer på hvordan reglene er? Skal ikke ha med meg så mye bagasje, så tenkte å kun ha med håndbagasje. Men kan jeg ha med væske (som toalettsaker osv.) ombord i håndbagasjen? Vet det er strenge regler for dette i alle fall ved reising utenlands. Og hvor lenge før må jeg være på flyplassen?

Kan hende jeg spør dumt, men er veldig uerfaren. På forhånd takk! :)

Anonymous poster hash: 0eee3...efb
AnonymBruker
Skrevet

Jada væske går fint, bare ha det inni sekken du. Lurt å være på flyplassen 20 minutter før det går, da slipper du å gå gjennom sikkerhetskontrollen!

Anonymous poster hash: 4319a...742
Skrevet

Med bagasje så burde du være der ca en time før. Er samme regler for utenlands og innenlands når det gjelder væskemengder, og hva som er lov å ha med seg i håndbagasjen (dropp tapetkniven og barberbladene). Max 100 ml væske.

• Liker 1
Skrevet

Jada væske går fint, bare ha det inni sekken du. Lurt å være på flyplassen 20 minutter før det går, da slipper du å gå gjennom sikkerhetskontrollen!

Nei. Væskereglene gjelder også innenlands.

Unngå også skarpe artikler, som barberhøvel og neglsaks.

• Liker 1
Skrevet

Væske går fint, men de må ikke være større enn 100 ml, og tilsammen kan du ha med deg max 1 liter, og det må pakkes i en gjennomsiktig plastpose med zipplås. Det betyr som regel at hvis du har med deg vanlig shampoflaske, så er den for stor til å ha med som håndbagasje.

Hvor lang tid i forveien du må møte, avhenger av hvilken flyplass du skal reise fra. Skal du kun reise med håndbagasje, og du reiser fra en småflyplass (typ Widerøe), så holder det å være 30 min før. Skal du reise fra en større flyplass, er det lurt å beregne litt mer, og som uerfaren bør du kanskje ha en time.

Og ikke hør på rådet over, ALLE må gå gjennom sikkerhetskontrollen, uansettt når du ankommer flyplassen.

AnonymBruker
Skrevet

Væske går fint, men de må ikke være større enn 100 ml, og tilsammen kan du ha med deg max 1 liter, og det må pakkes i en gjennomsiktig plastpose med zipplås. Det betyr som regel at hvis du har med deg vanlig shampoflaske, så er den for stor til å ha med som håndbagasje.

Hvor lang tid i forveien du må møte, avhenger av hvilken flyplass du skal reise fra. Skal du kun reise med håndbagasje, og du reiser fra en småflyplass (typ Widerøe), så holder det å være 30 min før. Skal du reise fra en større flyplass, er det lurt å beregne litt mer, og som uerfaren bør du kanskje ha en time.

Og ikke hør på rådet over, ALLE må gå gjennom sikkerhetskontrollen, uansettt når du ankommer flyplassen.

Så jeg kan ha med 1 liter væske til sammen, men kun i beholdere for hver rommer maks 100 ml? Har jo tenkt å ta med shampo og balsam, men kan evt. ta det over i mindre beholdere, trenger jo ikke hele flaska på en helg liksom. Og hvor får jeg tak i slik pose med ziplås?

Hva med sko med høye hæler, kan jeg ta med det i håndbagasjen?

Anonymous poster hash: 0eee3...efb

AnonymBruker
Skrevet

Disse posene ligger klar ved sikkerhetskontrollen.

Sko med høye hæler går fint.

Møt opp på flyplassen 1 time før. Det hender at det er lange køer ved sikkerhetskontrollen, og det er jo surt å miste flyet på grunn av kø.

Anonymous poster hash: deaa2...c12
Gjest Blondie65
Skrevet

Du får kjøpt små shampoer, balsam og tannkrem på Vita.

Høye hæler kan fint være med.

Hvis du reiser med Norwegian vær klar over at deres avgangstider er mildest talt veiledende - de kan finne på å stenge gaten 10 minutter før avgang. Sitter du fast i trafikken er dette veldig irriterende - jeg mistet nylig flyet grunnet dette.

Det er lurt å beregne at du skal være ankommet flyplassen og gjennom sikkerhetskontrollen 30 minutter før avgang - da har du tid til å kjøpe tyggis og vann.

Sikkerhetskontrollen tar vanligvis 10-15 minutter på de større flyplassene i rushtiden - og på Gardermoen kan gangavstand til gate være alt mellom 5 til 20 minutter.

Zip-poser får du på flyplassen.

Pakk PC og annet elektronisk utstyr på toppen av håndbagasjen slik at dette er lett å ta ut i kontrollen.

Skrevet

Dette svaret MÅ jo være en spøk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...