Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi har tenkt å kjøpe tomt, det har vi egenkapital til, og så bygge hus uten å låne. Altså spare litt, legge grunnmur, så etter 8-9 mnd bygge vegger osv. Har noen gjort det på denne måten og har erfaringer å dele? Vi regner med å bruke 5-6 år på dette, og vil ikke betale renter til banken. Eier allerede en enebolig i dag som vi har 1.5 mill lån på, og har egentlig god egenkapital i dette huset, som vi har planer om å leie ut når vi har bygget nytt. På denne måten skal alt av utgiftene vi skal ha nå med å bygge nedbetales av leieinntekter. Er dette fornuftig eller tar vi fullstendig feil?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke akkurat på samme måten. Vi sparte alt vi kunne i 8-9 år før vi kjøpte hus uten lån. Den gangen lønte det seg. Nå har vi tatt opp lån på hytte, selv om vi har egenkapital til å betale den ut.

Liker ikke helt tanken din, da huset ikke blir "tettet" så snart som mulig, tenker på fukt/sopp. Er det ikke bedre å spare i x-antall år og så bygge istedenfor? Uansett bør dere regne på hva som evt. lønner seg i forhold til bl.a. skatt og renter.

Anonymous poster hash: 3bdc2...c47
  • Liker 11
Skrevet (endret)

Selve grunnmuren skal jo få tid til å sette seg i ca 6 mnd, men ja, jeg tenker også at taket må på plass så fort som mulig for å unngå fuktskader. Så akkurat den byggedelen er jeg mest skeptisk til. Innredningen og sånt kan jo vi ta etter hvert, så lenge taket er på plass... Vet ikke om vi får spart nok. Kanskje burde vi tatt opp et lån på 600-700 000 bare for å få taket på plass. Når vi lånte til det huset vi bor i, så tok ikke vi lån til innredning, og gjorde alt selv, som maling, flisegging osv, bortsett fra elektriker og rørlegger, så det gikk greit, og derfor har vi tro på at vi kan klare dette.

Endret av vivana
  • Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er vel mer enn taket vel?

Jeg ville tenkt etappene slik:

Fase 1: Utgravning av tomt.

Fase 2: Såle med rør som skal i grunnen og fuktsperre.

Fase 3: Grunnmur

Fase 4: Tett hus (dvs yttervegger, kledning, vinduer, etasjeskiller (bjelkelag), ytterdører, ventilhetter og tak (med taksten eller shingel) - dvs alt som gjør huset tett mot vær og vind.

Fase 5: Undergulv og indre stenderverk med elektrisk og røropplegg.

Fase 6: Veggkledning, varmekabler.

Fase 7: Sparkling, maling, belysning, brytere stikkontakter, baderomsporselen, kjøkken og garderobe.

I fase 4 får man et vær og vindtett lager for alt materiale man trenger i senere faser. Jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen på å la et hus stå lenge mellom fase 3 og 4 fordi det da er utsatt for ikke bare fukt men vind kan ta i det og ødelegge.

Skrevet

Ja, det er mye som skal gjøres, kanskje best å spare i noen år til, og så kjøpe tomt, sånn at vi har penger til å få taket på plass. Men så fant vi en fin tomt da, ikke så dyr, med sjøutsikt, og var på visning... vi har ikke sagt ja, men utsikten var fantastisk. Ja ja, det dukker sikkert opp nye tomter etter hvert :)

Skrevet

Må dere starte bygging innen en viss tid? Hvis ikke kan dere jo kjøpe tomta, og spare slik at dere kan komme litt langt på vei med bygging når dere først setter i gang?

Så får dere også god tid til å planlegge hvordan dere vil ha det:)

Skrevet

Du kan ikke bare bygge huset ditt selv, noen som kan det må ha ansvarsrett og søke for deg. Synes uansett det var en merkelig ide. Hvorfor ikke låne? Lav rente og dere slipper og bruke all energi på huset de neste 10 årene. Få i hvert fall huset ferdig utvendig + bad.

• Liker 2
Skrevet

Må dere starte bygging innen en viss tid? Hvis ikke kan dere jo kjøpe tomta, og spare slik at dere kan komme litt langt på vei med bygging når dere først setter i gang?

Så får dere også god tid til å planlegge hvordan dere vil ha det:)

Jeg tror dette var det beste rådet! Helt sant, vi må jo ikke begynne med en gang, og selv med byggetillatelse kan man vente i nesten 3 år med å sette i gang. Vi vil så gjerne sikre oss denne tomten pga beliggenhet, utsikt og ikke så høy pris, og vi trenger ikke låne til tomten, sånn at den kan jo bare ligge og vente :)

Skrevet

Du kan ikke bare bygge huset ditt selv, noen som kan det må ha ansvarsrett og søke for deg. Synes uansett det var en merkelig ide. Hvorfor ikke låne? Lav rente og dere slipper og bruke all energi på huset de neste 10 årene. Få i hvert fall huset ferdig utvendig + bad.

Ja er klar over det, men dette med ansvarsrett har vi ordnet, og mannen kan bygge selv, han har lang erfaring med det :) Vi vil ikke ta opp mer lån, og har god tid, siden vi vil bo her vi bor til de minste barna blir ferdig med barneskole. Så det er egentlig et langtidsprosjekt, og det haster ikke. Lurte bare på om noen har gjort det på denne måten, men det er trolig ikke så mange.

Skrevet

Er nok ikke mange, men de finnes. Men hvis dere har ork og muligheten til det, ville jeg absolutt kjøpt tomta, det høres jo ut som en drømmetomt.

Så sparer dere til arkitekt/tegninger/søknad, fikser det, deretter til grunnmur, og fikser det. Så må dere nok spare litt ekstra lenge, og så satse på tett hus. Deretter kan dere jo bruke omtrent all den tid dere vil på å ferdigstille (tror det er noen regler rundt det som dere evt. bør sjekke opp).

Sjekk også byggebolig.no, veldig bra byggeforum.

Gjest Blondie65
Skrevet

En byggetillatelse har tidsfrist. Jeg antar at den krever en ferdigstillelse innen en viss tid. Hvis denne tomten er rett ville jeg undersøkt at det ikke er restriksjoner i form av når den må være bebygget og så ville jeg spart til helt innflyttingsklart hus før jeg begynte. Dere har jo muligheten til å bygge f.eks entre, stue, kjøkken, bad og tre soverom, mens resten kan tas over tid. Hvis dere planlegger et hus med fløyer eller forskjellige etasjer så er det jo fullt mulig å fullføre i stadier.

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en som har gjort dette... Han holder fortsatt på, begynte på dette for 4 år siden ca. Fremdeles MYE igjen, og det er ikke noe stort eller flott hus han holder på med..

Tror nok ikke han ville ambefalt dette videre! :)

(BTW, han tok nett opp lån i banken for og gjøre ferdig siste biten).

Jeg og min samboer holder på med følgende (han er tømrer):

Bygget Hus som vi nå har bodd i i 2 år, selger og står igjen med ca 1,5 mill.

Bygger hytte til 1,8 mill. (Her slipper vi ta opp lån)

Selger denne hytten om 2-3 år (Når vi er ferdige med prosjekt Drømmehus).

Dersom vi ønsker og selge hytten, vil den få en prislapp på ca 3 mill.

Vi vil da stå igjen med en ganske grei egenkapital til drømmehuset vårt!

Grunnen til at vi velger og gjøre det på denne måten, er pga tomten vi skal bygge på.

Det trengst mye søking noe som tar tid, vi ønsker derfor og bo så rimelig som mulig, så vi kan spare spare spare, og stå fritt til og få det slik vi ønsker :)

Anonymous poster hash: c11fd...aeb
Skrevet

Det er noen ting som kanskje kommer i tillegg her.. F.eks byggestrøm. En annen ting jeg ville vært obs på et presset man føler man har når man skal gjøre ting helt selv. Uansett om man liker å bygge og har mye tid på seg, så er det alltid der. Det er nok mange som tenker de skal gjøre det meste selv, men som ender opp med å leie inn hjelp etter hvert. Dette skal gjøres ved siden av jobb og fritidsaktiviteter.

Som andre sider her, grunnmuren kan med hell stå en stund, men så man begynner med vegger bør taket på og man må holde temperaturen i huset oppe, det må isoleres og tettes osv. Så jeg ville nok vurdert å ta opp lån for å komme i mål med dette. Deretter kan man jo ta seg bedre tid med innredningen av huset.

Skrevet

Ok, da er det gjort. Vi har skrevet kjøpekontrakt på tomten. Overtar den til høsten, så vi kan spare fram til da. Veldig spent nå, men har tro på at vi skal klare dette :) Wish me luck!

• Liker 2
Skrevet

Dette går nok bra! Og blir det helt krise, fikser dere noe med lån, og så har dere nytt hus på flott tomt:)

Skrevet

Dette går nok bra! Og blir det helt krise, fikser dere noe med lån, og så har dere nytt hus på flott tomt:)

Takk for oppmuntring! Vi var og så på tomten i dag igjen, bare for å se byggefeltet rundt, og det så koselig ut, så vi gleder oss til "koseprosjektet"!

AnonymBruker
Skrevet

I den store sammenhengen.. Så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor dere velger å gjøre det så tungrodd?? Aner dere i det hele tatt hva dere driver med? Har dere den ringelse anelse om hvor sinnsykt mye jobb dette kommer til å bli? I tillegg til full jobb og fritidsaktiviteter?

Har dere noengang pusset opp? Dere vet vel hvor mye tid DET kan ta, som i forhold til deres prosjekt er en dråpe i havet. Hva med forsikring på et halvferdig hus som står for rov og ran år ut og år inn? Hva tror dere det koster? Har dere tatt det med i regnestykket? For ikke å snakke om at et hus som regel ender med å koste mer enn planlagt. Har dere regnet på det?

Ta det lånet, bygg huset og betal ned etterpå, som vanlige folk. Du får fradrag for 28% av renteutgiftene. Og dagens rente er absolutt ikke skyhøy. Er du reff for høye renteutgifter så binder du renta ganske enkelt.

Hva om en av dere blir alvorlig syk, eller en av dere dør? Hva om en av dere havner på AAP? 66% lønn, hvordan blir det da med sparingen til å ferdigstille et halvferdig hus? Skal den som er igjen sitte med et halvferdig hus som er beregnet ferdig 3 år senere hvis den ene dør? Som det kanskje da vil ta 6 år å spare til hvis ting endrer seg? Langt mindre å få det solgt halvferdig... Hva om forholdet ryker? Hvem skal ferdigstille det da? Hva om en av dere mister jobben?

Synes det er ren idioti. Dere aner virkelig ikke hva dere har begitt dere ut på. Jeg ville aldri tatt en slik risiko over mange år for å kanskje spare 100000 i renteutgifter, etter manhar trukket fra forsikring, skattefradrag, leieinntekter på nåværende hus. Aldri i livet om jeg hadde villet. Om det i det hele tatt ER så mye å spare. Tror virkelig ikke dere aner rekkevidden av dette. Lykke til. Men spar oss for en sytetråd om noen år hvis alt viser seg å gå til helvete. Da får du ikke min sympati ihvertfall.

Anonymous poster hash: b1cc2...664

Skrevet

Jeg synes dette er en fryktelig dårlig idé.

Her er det store muligheter for at været kan gjøre stor ugang, tror også det vil komme opp uforutsette kostnader, som vil føkke opp planene deres.

Jeg tror en slik fremgangsmåte vil bli mye dyrere en å låne pengene i banken.

Et alternativ jeg kan se som plausiblet er at dere bygger grunnmur, får huset værtett, bygger bad og så tar huset innvendig i etapper. Upraktisk, men i det minste mulig og relativt risikofritt.

Husk at forsikringsbyrået muligens ikke vil forsikre huset før det har fått ferdigstillings rapport.

Skrevet

Ser den... Planen er å spare til vi overtar tomten til vinteren, må heller ikke betale før tomten er klar til bygging. Då kan vi i grunn vente 1-2 år og spare litt til, søke om byggetillatelse, betale vann + kloakk tilkoblingsavgifter og så spare igjen til grunnmuren osv. Det er liksom ingen hastverk siden vi allerede bor i et hus som vi allerede trives i. Blir på en måte investeringsprosjekt dette her. Forsikring tenkte vi ikke på.... Må uferdig hus forsikres? Tenker at grunnmuren kan bare stã i noen mnd, og vi begynner ikke å bygge videre før vi har nok til bãde vegger og taket. Som sagt, vi får se hvordan dette går, så kan det hende at vi tar mer lån underveis.

Skrevet

Uferdig hus bør absolutt forsikres. Det er større sjanse for skader og ulykker på et hus som ikke er ferdig. Husk også at en evt gunnemur må sikres slik at det ikke skjer uhell.

Vi prøvde delvis å gjøre det på denne måten, men det er ikke så enkelt når man først står der med sement opp til knea, 20 paller med plank på skuldrene og en hånd i hvert sitt malingsspann. Det høres jo ganske idyllisk ut å reise på tomta å snekre litt hver søndag, men plutselig skjer det noe og man begynner å stresse med ting. Byggingen er inne i hodet, avgifter og krav tilkommer og man bekymrer seg stadig.

Jeg ville i alle fall vært sikker på at jeg kunne få lån, slik at muligheten er der om det skulle bli behov for den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...