Gå til innhold

Valp som har blitt redd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en valp på 7 måneder som har forandret seg en del i det siste. Det startet da vi skulle klippe klørne hans selv for første gang, og vi klippet over en nerve. Han pep og sprelte veldig, men vi skjønte ikke at vi hadde klippet for mye før han prøvde å bite meg. Noen dager senere skulle vi til veterinæren for en seksmånederssjekk, og han var helt vill da veterinæren skulle sjekke tennene og hjerterytmen hans. Han glefset, prøvde å bite, knurret ordentlig. Veterinæren sa at det ikke var uvanlig, men at hun ikke pleier å se redde hunder. Hun sa også at han ikke var ordentlig aggresiv, for han var blid igjen etterpå og koste gjerne med veterinæren.

Men i dagene etter disse to episodene har han vært veldig redd av seg når vi tar på han. Han glefset etter meg da jeg tok han på munnen, og glefset også etter en dame vi møtte på t-banen (hun nappet i noen kvister som satt fast i pelsen, så det var ikke helt uten grunn). Han ble også veldig redd en dag jeg skulle gre han. Han ble ikke "aggressiv", men bare veldig redd.

Det jeg lurer på er om dette er tegn på aggresjon, eller om han bare er blitt redd av seg etter de episodene jeg fortalte om. Han glefser ikke uten grunn, men hvis vi tar han på labbene eller rundt munnen, eller klipper klør osv.

Jeg vet at han er i en fase der valper ofte forandrer oppførsel, men jeg spør om råd likevel. Er det noen erfarne hundeeiere som har tips eller erfaringer rundt dette? Dette er forresten min første hund, så håper dere kan være litt forsiktig med å bli oppgitte hvis dette er dumme spørsmål :)

Anonymous poster hash: d0220...b38
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minner meg om min forste valp, fikk henne av noen som ikke hadde behandlet henne saa bra. Ut i fra det du har skrevet virker din hund redd og nervos, daarlig sosialisert, ikke egentlig aggressiv. Ville anbefale deg og kontakte en profesjonel trener som kan hjelpe deg med a forbedre selvtilgitten til valpen og samtidig vaere konsekvent og tydlig. Og selfolgelig faa en dyrlege til a sjekke grundig om valpen har vondt/sykdom som kan ligge til grunn for oppforselen dens.

Gjest constance90
Skrevet

Signerer den førate kommwntaren. I tillegg kan det være fryktelig greit å klippe klørene hos dyrlegen de første gangene også slik at du får lært riktig teknikk. Det er vondt å klippe slik du treffer nerven så skjønner godt at valpen er engstelig når du tar på labbene.

AnonymBruker
Skrevet

Minner meg om min forste valp, fikk henne av noen som ikke hadde behandlet henne saa bra. Ut i fra det du har skrevet virker din hund redd og nervos, daarlig sosialisert, ikke egentlig aggressiv. Ville anbefale deg og kontakte en profesjonel trener som kan hjelpe deg med a forbedre selvtilgitten til valpen og samtidig vaere konsekvent og tydlig. Og selfolgelig faa en dyrlege til a sjekke grundig om valpen har vondt/sykdom som kan ligge til grunn for oppforselen dens.

Det er det som er så rart, han er langt i fra dårlig sosialisert. Og han elsker mennesker og vil hilse på alle han møter. Så han er ikke nervøs av seg. Vi har gått på valpekurs og han er lydig og smart. Så jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor han plutselig har blitt så "aggressiv". Kan det være at de to episodene har satt en støkk i han kanskje? Det skjer bare når noen tar han på potene osv. Det virker som om han har fått skrekk for at vi skal gjøre ting på han, hvis du skjønner. Klippe klør, børste, nappe ut kvister fra pelsen osv.

Men takk for tips om profesjonell trener, det har jeg tenkt til å prøve :)

AnonymBruker
Skrevet

Signerer den førate kommwntaren. I tillegg kan det være fryktelig greit å klippe klørene hos dyrlegen de første gangene også slik at du får lært riktig teknikk. Det er vondt å klippe slik du treffer nerven så skjønner godt at valpen er engstelig når du tar på labbene.

Takk for svar. Vi har klippet klørne hos dyrlegen siden vi fikk han. Så fikk vi kjøpt en saks til klipping og skulle prøve selv, men da hadde vi et uhell :(

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Søk opp "Spøkelsesalderen". Står mye om dette på nett og i en del hundebøker.

http://www.littlewhitebuds.com/79986706

Valpen din er antagelig i værste spøkelsesalder nå. Han skal nå lære seg hva som er farlig, og hvor farlig ting er. Er en periode i veldig mange valpers liv dette her.

Skrevet (endret)

Søk opp "Spøkelsesalderen". Står mye om dette på nett og i en del hundebøker.

http://www.littlewhitebuds.com/79986706

Valpen din er antagelig i værste spøkelsesalder nå. Han skal nå lære seg hva som er farlig, og hvor farlig ting er. Er en periode i veldig mange valpers liv dette her.

Takk for svar :) Ja, det var det jeg mente i siste del av HI :) Får håpe det har noe med det å gjøre. Regner med at du har hund selv, hvordan oppførte han/hun seg i denne perioden?

edit: whops, der glemte jeg AB! :fnise:

Endret av bella_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...