Gå til innhold

Hva er din favorittkake?

Anbefalte innlegg

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg liker de aller fleste hjemmelagede kaker, men faktisk ikke pavlova.

Jeg er ikke så glad i kaker som er oversøte og bare smaker sukker, som de fleste oreokaker, marsipankake med valnøtter og nevnte pavlova.

Skrevet

Nå har jeg bare prøvd å lage brownie, så så langt er det min favorittkake å lage til andre :)

Når det gjelder favorittkake som jeg liker å spise, oh boy... Min mors firkløverkake med klissete sjokoladeglasur, suksessterte, en god sjokolade med god og fyldig glasur, gulrotkake, ostekake, krydderkake, oreokake, eplekake, snickerskake, verdens beste, brownie... Og sååå mange mer. Skikkelig kakemonster! De eneste kakene jeg ikke liker, som jeg kommer på, er marsipankake(hater marsipan) og bløtekake.

• Liker 1
Skrevet

Snickerskake, den er såååå god! Blaningen av salt og søtt, mmmmm

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker de aller fleste hjemmelagede kaker, men faktisk ikke pavlova.

Jeg er ikke så glad i kaker som er oversøte og bare smaker sukker, som de fleste oreokaker, marsipankake med valnøtter og nevnte pavlova.

Helt enig mht pavlova - kan ikke fatte at folk oppfatter det som friskt? Dvs friske bær på toppen vil jo smake friskt, det er så, men marengsen i seg selv er ikke annet enn oversøt og med en ubehagelig knirkete (evt seig og klissete) konsistens.

Selv er jeg derimot svak for bakt ostekake, med mye friskpresset sitron og vaniljefrø i ostemassen, kanel, havre og brunt sukker i bunnen, og utstenede norske, mørke moreller dekket av et tynt påpenslet lag morellgelé. Kan bare lages når norske moreller er i sesong på sensommeren.

Jeg liker også god gulrotkake, brownies (men helst kombinert med sorbet/frukt og vaniljeis), sjokolademoussekake med lokk av pasjonsfruktgelé (hjemmelaget av frisk pasjonsfrukt) og alle typer frukt- og bærpaier.

Anonymous poster hash: 941e7...669

• Liker 1
Skrevet

Helt enig mht pavlova - kan ikke fatte at folk oppfatter det som friskt? Dvs friske bær på toppen vil jo smake friskt, det er så, men marengsen i seg selv er ikke annet enn oversøt og med en ubehagelig knirkete (evt seig og klissete) konsistens.

Selv er jeg derimot svak for bakt ostekake, med mye friskpresset sitron og vaniljefrø i ostemassen, kanel, havre og brunt sukker i bunnen, og utstenede norske, mørke moreller dekket av et tynt påpenslet lag morellgelé. Kan bare lages når norske moreller er i sesong på sensommeren.

Jeg liker også god gulrotkake, brownies (men helst kombinert med sorbet/frukt og vaniljeis), sjokolademoussekake med lokk av pasjonsfruktgelé (hjemmelaget av frisk pasjonsfrukt) og alle typer frukt- og bærpaier.

Anonymous poster hash: 941e7...669

Vil du dele oppskrift?? :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg lager aldri kaker. Men når jeg skal spise det så er pavlova favoritten.

Skrevet

Om pavlovaen bare smaker sukker så er den ikke riktig laget. :opplyser:

Pavlovabunnen bruker jeg smaksette med vanilje, men dype kryddersmaker eller kakao er like godt. Oppå denne (som skal smelte som skum i munnen og verken være seig eller knase) så har en krem med mascarpone eller mer vanilje eller rom, sitron, cognac e.l. Oppå dette igjen et berg med bær. Aldri frukt, som ikke blir surt nok.

Helt på siden av tema. :nigo:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oreokake, ostekake, brownies, pavlova

Anonymous poster hash: f7a56...938
Skrevet (endret)

- Fyrstekake

- Blåbærpai

- Marvposteier

- Smuldreeplepai

- Banankake

- Pinnsvinkake

- Daimkake

- Rullekake med bringebærfyll

- Sitronterte

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet (endret)

Gulrotkake og krydderkake er mine favoritter. Og så Smash-kake da, men den blir litt for søt i lengden ;)

Endret av Rapunzel_
AnonymBruker
Skrevet

Yoghurtkake med nøttebunn.

Sjokoladekake (en spesiell type med god krem på toppen som ho mor lager).

Moussekake med marengsbunn.

Oreoiskake

Verdens Beste

Marsipankake med bringerbærsyltetøy mellom lagene (det må være bringebærsyltetøy).

Anonymous poster hash: c92b5...34f
Skrevet

Favorittkaker:

- suksesskake

- verdens beste

Midt på treet:

- pavlova

- fyrstekake

Ikke:

- marsipankake

- rullekake

Skrevet

Favoritten er gulrotkake med masse ostekrem på toppen og inni, er også glad i bløtkake med jordbær, banan og ananas. Oreokake. Sjokoladekake. Pavlova. Formkaker.

Alle kaker faktisk :lol:

Skrevet (endret)

Gulrotkake.

Forhatt av saa mange, men jeg elsker litt annerledes smak paa kaken.

Liker sjokolade generelt, men ren, fyldig sjokoladekake blir too much.

Lager sjelden kake, men til neste gang har jeg noen planer...

Gulrot og pistasjkake (m/blaabaer og lime):

Carrot_pistachio_cake_560x730_b4923200d8

Crepes Suzette "kake" med appelsin:

11.jpg

Endret av Marie90
  • Liker 1
Gjest Listerine
Skrevet

Spiser kake veldig sjeldent, men når jeg gjør det er gulrot- og napoleonskake mine favoritter.

Annonse
Skrevet

Liker (alle) kaker med mye smak og ordentlige ingredienser. Alt til sin tid :P Jeg liker å lage kaker jeg ikke har smakt før, kaker med nye smakskombinasjoner eller teknikker jeg må lese litt om før jeg begynner. Og så elsker jeg å kunne slenge sammen noe kjapt til kaffen en dag, alt i fra smuldrepaier til kremdesserter.

Derimot kan folk for min del godt slutte å lage oversøte, kjipe kaker med margarin, vanillin og andre stusselige greier oppi. Et eksempel må være standardoppskriften på oreokake, som nesten utelukkende består av "industriingredienser".

• Liker 2
Skrevet

Konfekt/brownies fra trinesmatblogg.no, sykt enkel og lage og veldig god. Jeg er veldig glad i kraftig sjokoladesmak og liker derfor mørke, mektige kaker. Synes den friske ostekrem glasuren løfter denne ytterligere. Rent smaksmessig er jeg veldig glad i min sjokoladeostekake; oreobunn med mørke sjokoladebiter, fyll av philadelphia med smeltet hvit sjokolade og egg (skal stekes) og glasur med mørk sjokolade. som smeltes i rømme.

• Liker 1
Gjest Peanut
Skrevet

Hva er din favorittkake å lage til andre, og hva er din favorittkake å spise selv? :)

Kan ikke velge bare én. :cry3:

Jeg spiser omtrent alt av kaker. :hjerte: Jeg har ingen bunn heller så kan spise opp alt som er. O_o

Men til andre- brownies, blondies, pavlova, rullekake, marsipankake, krydderkake, honningkake, ostekake med hvit sjokolade for å nevne noen. ^^,

AnonymBruker
Skrevet

Oreokake og brownies <3

Anonymous poster hash: 64d6a...3a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...