Gå til innhold

Fri fra skolen for å besøke søsken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mann har et barn fra et tidligere forhold som bor i et annet land i Europa. Besøk involverer dyre billetter og en del logistikk. Nå som vårt eldste barn begynner på skole får vi et problem. Det er ikke så greit å dra dit fra fredag til søndag med tre barn når mye av tiden går bort på selve reisen.

Hvordan er reglene for dette? Er skolene litt mildere når det gjelder besøk av søsken?

Anonymous poster hash: 9f390...c2a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle de være det?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det dessverre, lov å prøve, men hørt mange historier om avslag for besøk til mer eller mindre besøk hos gamle og på nippet til døende besteforeldre...

Anonymous poster hash: b9756...7b0

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte besøker dere da? Der er jo mange ferier, mange langhelger etc i løpet av skoleåret. Har vasnkelig for å se at dere trenger mer tid ut over det.

Anonymous poster hash: 38d91...817

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke enklere at barnet kommer på besøk til dere hvis det er så mye logistikk involvert?

Siden dere har tre barn i tillegg...

Anonymous poster hash: 7eccb...8e4
  • Liker 5
Skrevet

Skolen vil bare barnas beste, så jeg er glad de er strenge!! Mange foreldre tar for lett på barnas skolegang. Og så mye ferie det er i året, så skal det ikke være nødvendig å legge turer utenom ferier.

• Liker 8
Gjest Coolaid
Skrevet

Ordningen med å søke om permisjon fra skole har i årevis blitt misbrukt. Resultatet er at det nå er ganske vanskelig å få permisjon. Og greit er det. Undervisning foregår etter skoleruten. Ganske greit at det skal ha blitt likt for alle å forholde seg til den.

AnonymBruker
Skrevet

Dette varierer veldig fra skole til skole. Her hvor jeg bor er det ikke vanskelig i det hele tatt dersom man ønsker ungene fri fra skolen utenom ferier. Har aldri fått nei på noen av barna, dette gjelder forøvrig barneskole. Det er flere av barna i klassene som har 2-3 dager fri i forbindelse med andre ferier, nå sist i vinterferien. Ingen problemer her altså. Min beste venninne er lærer på barneskole og sier akkurat det samme. De har heller ingen høy terskel for å si ja til ekstra fri.

Anonymous poster hash: dd202...aef
Skrevet

Er det ikke enklere at barnet kommer på besøk til dere hvis det er så mye logistikk involvert?

Siden dere har tre barn i tillegg...

Anonymous poster hash: 7eccb...8e4

Det lurer jeg også på

Gjest *kokos*
Skrevet (endret)

På min arbeidsplass er det to elever som har fri en fredag i måneden, for å reise til far på samvær. Aldri vært noe snakk om at dette skulle være problematisk (dette er ungdomsskole).

EDIT: Må legge til at vi selvsagt forutsetter at barna jobber med skolearbeidet de evt går glipp av. Klassen kan ikke vente på elever som har vært bortreist.

Endret av *kokos*
Skrevet

Går overhodet ikke ut over barna om de er vekke en 2-3 dager fra skolen. Undervisningen i Norge går så håpløst tregt uansett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går overhodet ikke ut over barna om de er vekke en 2-3 dager fra skolen. Undervisningen i Norge går så håpløst tregt uansett.

Er vel delvis på grunn av slike elever at undervisningen er så treg.

Anonymous poster hash: d747d...3c1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er en grunn til at barnet ikke kan komme hit til oss, men det har ingenting med saken å gjøre. Det er heller ikke nødvendig å komme med skjenneprekner. Vi snakker om samvær med søsken, ikke storbyferier!

Er det mange langhelger i høstsemesteret, altså? Jeg trodde at det vanligvis arrangeres planleggingsdager i forbindelse med andre ferier.

TS.

AnonymBruker
Skrevet

På våres skole er de veldig fleksible med å gi fri, spesielt ved besøk av familie. Vi fikk tilbud om fri en fredag i måneden, samvær til far. Og barna får fri en gang i året til å besøke besteforeldre i utlandet.

Anonymous poster hash: a3468...70a
Skrevet

Det er en grunn til at barnet ikke kan komme hit til oss, men det har ingenting med saken å gjøre. Det er heller ikke nødvendig å komme med skjenneprekner. Vi snakker om samvær med søsken, ikke storbyferier!

Er det mange langhelger i høstsemesteret, altså? Jeg trodde at det vanligvis arrangeres planleggingsdager i forbindelse med andre ferier.

TS.

I høstsemesteret kan vel f.eks høstferien brukes til reising?

Skrevet

365 dager i året

- 190 skoledager

= 175 dager til reising

Burde vel holde det..

• Liker 7
Skrevet

Da jeg gikk på barneskolen fikk jeg fri for å reise. Min yngste bror går på samme skole, og det har aldri vært et problem å be om et par dagers ekstra fri til ferier. Men på ungdomsskolen der jeg gikk er de veldig strenge på det. Vil anbefale deg å gjøre det mens det er ikke blir for "vanskelig" for barnet å miste 2-3 skoledager.

AnonymBruker
Skrevet

365 dager i året

- 190 skoledager

= 175 dager til reising

Burde vel holde det..

Har du barn selv?

Må bare spørre. Det later til at enkelte her inne ikke har den fjerneste anelse om hva det vil si å ha et barn som bor langt unna.

Men jeg skjønner at det er ulik praksis selv etter at de strammet inn. Vi får vel bare vente og se hva ståa er på vår skole.

Skrevet

Har du barn selv?

Må bare spørre. Det later til at enkelte her inne ikke har den fjerneste anelse om hva det vil si å ha et barn som bor langt unna.

Men jeg skjønner at det er ulik praksis selv etter at de strammet inn. Vi får vel bare vente og se hva ståa er på vår skole.

Ja, jeg har barn selv. Og jeg har ingen problemer med å legge familiens reiser til skoleferier og helger.

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg har barn selv. Og jeg har ingen problemer med å legge familiens reiser til skoleferier og helger.

Er du stokk dum? Det er ikke sanakk om ferier eller familiens reiser. Men SAMVÆR! Som skjer utenom skoleferier og familiens reiser. Når man til og med i Norge bruker en hel dag, dvs, hele fredagen og hele søndagen på å reise frem og tilbake til samværsforelder, slik at man får kun en normal samværsdag, så skjønner vel til og med du at det kan være svært vanskelig å få til normalt samvær med samværsforelder i et annet land!

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...