Gå til innhold

Separasjon og skilsmisse - dersom den ene parten ikke signerer.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er i en separasjon nå, og min eks har ikke villet signere på noen papirer. Altså, jeg sendte inn separasjonspapirer som han ikke signerte, og det gikk til slutt til lysning i det lysningsbladet. Så protesterte han på denne, og nå vet jeg ikke hva mer som skjer. Offentlige ansatte sier bare noe om rutiner og ventetid i prosessen når jeg henvender meg, men også at de skulle få fortgang i saka, og det er snart 3 uker siden det ble sagt.

Han har ikke lenger noen fast adresse, så brevene de sender vil han jo ikke få siden navnet hans ikke finnes på postkassen der. Evt når de han ved å ringe til han eller mail. Og slik jeg forsto det blir alt i prosessen foretatt ved utsending av brev, og en frist til å svare på brevene.

Er det noen her som vet noe mer om hvordan de gjør dette? Og hvordan foregår forresten skilsmisse ved dom?

Takk for svar.

Anonymous poster hash: a0d5d...191
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp vert i denne situasjonen selv. For min del tok det vel ca 3 mnd fra jeg sendte inn separasjonssøknaden til separasjonen var innvilget. Vet ikke om det er barn med i bildet, men isåfall må du ha meklingsattest først. Dette får du selv om den andre parten ikke møter, men h*n må selvfølgelig få innkalling til dette. Fylkesmannen vil deretter sende en oppmodning til den andre parten om å skrive under, og så skal det gå noen uker til fristen for dette er gått ut. Dersom den andre parten fremdeles ikke vil skrive under, blir det sendt et brev den andre parten MÅ skrive under på at separasjon er ok, eller sende inn klage. Hvis ikke dette heller blir gjort, vil politiet komme til vedkommendes bopæl for å få dette gjort. Dersom den andre parten klager, kan det bli dratt ut ganske lenge. Men til slutt vil du få separasjon ved dom. Det er jo ingen som i realiteten kan nekte deg det, selv om den andre parten ikke godtar det. For min del skrev mannen min under på det andre brevet som ble sendt til han. Derfor tok det "bare" mnd. Håper du forstod noe av denne forklaringen min. Ble litt rotete :-) Lykke til!

Anonymous poster hash: b309a...346
  • Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Separasjon ved dom?

Den andre får en frist til innsigelse. Innsigelsen er kun gyldig dersom separasjonsvilkårene ikke er oppfylt. Etter at den andre har fått en rimelig frist til innsigelse og forutsatt at det ikke er barn vil separasjonen bli erklært. Er det barn inne i bildet må gyldig meklingsattest leveres.

Man kan ikke nekte den andre separasjon eller skilsmisse dersom vilkårene er oppfylt. Jeg husker ikke hvor lang tid det tok, men jeg trodde egentlig det dreide seg om uker fremfor måneder.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg antar at grunnen til at din ektefelle klager / protesterer er at han/hun ønsker å ha fortsatt kontroll over deg. Jeg håper at han/hun ikke har tenkt å ta dette helt til retten.

Min erfaring er i hvertfall at det skal litt mer til enn lyst til å lage bråk for den andre.

AnonymBruker
Skrevet

Samme skjedde med meg. Jeg fikk beskjed om at når vi hadde bodd fra hverandre i et år, og jeg kunne dokumentere det, så ble skilsmissen innvilget. Uavhengig av han ikke hadde skrevet under.

Han tok ikke i mot post osv. Nå gikk det 8 mnd i seprasjonstiden, så da fikk jeg han til å skrive under.

Dette er noen år siden

Anonymous poster hash: 13632...7a6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg antar at grunnen til at din ektefelle klager / protesterer er at han/hun ønsker å ha fortsatt kontroll over deg. Jeg håper at han/hun ikke har tenkt å ta dette helt til retten.

Min erfaring er i hvertfall at det skal litt mer til enn lyst til å lage bråk for den andre.

Han har ingen rettighet eller mulighet til å ta det til retten. Så det frykter jeg ikke.

Gjest Blondie65
Skrevet

Han har ingen rettighet eller mulighet til å ta det til retten. Så det frykter jeg ikke. Anonymous poster hash: a0d5d...191

Da er det bare å vente så blir separasjonen og deretter skilsmissen realisert grunnet manglende saklig innhold i protest.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke opplevd dette ved seperasjon, men skilsmisse. Eksen skrev ikke under på papirene - verken når jeg gav han sjansen eller alle brevene fra Fylkesmannen.

Heldigvis er loven klar, og både seperasjon og skilsmisse innvilges uansett. Det tar bare ekstra tid. Og for de som har barn sammen kan det sette kjepper i hjulene når det kommer til ekstra barnetrygd og bidrag (samt evt andre stønader om det er aktuelt). Men det går an å få vitneutsagn på at personen er flyttet ut, slik at man har en dato å forholde seg til.

Jeg fikk erklæring fra borettslagets leder og en nabo. Dette sendte jeg til folkeregistret, for han meldte jo ikke flytting heller - og det er lovpålagt innen 8 dager.

Fikk innvilget skilsmisse ved administrativ dom, og det tok ca 6 måneder ekstra enn om han selv hadde skrevet under.

Protester hjelper heldigvis ikke. Og eneste er jo at du ikke får giftet deg på nytt i perioden ;-)

Anonymous poster hash: d855c...3bb

AnonymBruker
Skrevet

Ikke opplevd dette ved seperasjon, men skilsmisse. Eksen skrev ikke under på papirene - verken når jeg gav han sjansen eller alle brevene fra Fylkesmannen.

Heldigvis er loven klar, og både seperasjon og skilsmisse innvilges uansett. Det tar bare ekstra tid. Og for de som har barn sammen kan det sette kjepper i hjulene når det kommer til ekstra barnetrygd og bidrag (samt evt andre stønader om det er aktuelt). Men det går an å få vitneutsagn på at personen er flyttet ut, slik at man har en dato å forholde seg til.

Jeg fikk erklæring fra borettslagets leder og en nabo. Dette sendte jeg til folkeregistret, for han meldte jo ikke flytting heller - og det er lovpålagt innen 8 dager.

Fikk innvilget skilsmisse ved administrativ dom, og det tok ca 6 måneder ekstra enn om han selv hadde skrevet under.

Protester hjelper heldigvis ikke. Og eneste er jo at du ikke får giftet deg på nytt i perioden ;-)

Anonymous poster hash: d855c...3bb

Vi har heldigvis ikke barn sammen, og jeg har ingen planer om å gifte meg igjen :) Jeg flyttet ifra han, så det er dokumentert av mine nye utleiere at jeg bor alene. Jeg har ikke fått noe svar fra det kontoret enda, så jeg tripper hver dag. Det har jo gått så lang tid.

AnonymBruker
Skrevet

Men, hva gjør de med klagen han leverte? Jeg måtte levere et motsvar, og det er nå gått to måneder siden jeg leverte den. Jeg syns det tar altfor lang tid!

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei ts her.

Jeg fikk et brev der det står at saken er gått videre til Bufdir for endelig avgjørelse??!? :klo:

Anonymous poster hash: d8bf9...a14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...