Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

:lol: Hei. Er student ved en høyskole, har ett år igjen og nå er jeg gravid. Kommer til å føde midt i skoleåret, men satser på å fullføre. Lurer bare på om det er noen her som vet noe om hvilke økonomiske rettigheter jeg har krav på??

Har lett overalt på nettet, og vært på trygdekontoret, men jeg synes det står lite om det.

:P Hilsen vera, 8+3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er i nokså samme situasjon :wink:

Får du stipend og lån fra Lånekassen?

Da får du omgjort en del av dette til stipend(fødselstipend) fra og med 3uker før fødselen og 39uker etter fødselen.

MEN om du klarer å fullføre studiene (endt studie våren 2003) så tror jeg du får stipend ut kun ut sommerferien. Da har du i utgangspunktet ikke rett på mer lån og stipend iom at du er ferdigutdannet. (Tror jeg...jeg tar i allefall utgangspunkt i dette)

Om du tar f.eks permisjon, altså fullfører utdanninga senere så får du stipend for tilsammen 42 uker.

(Ring Lånekassen, det kan hende jeg har misforstått noe eller noe er endret)

Fra trygdekontoret får du et engangsbeløp på ca 32 000kr hvis du ikke har rett på fødselspenger (altså ut i fra lønnet jobb). Har du deltidsjobb bør du kontakte trygdekontoret for å regne ut hva som bør gjelde deg.

Klem fra

Zafir

Skrevet

Jeg har en liten mistanke om at jeg er gravid, og er i samme situasjon som dere, et år igjen av utdannelsen. Men hva med den nye stipendordningen? Der man må bestå eksamen, hvis ikke blir en del av stipendet omgjort til lån.

Etter mine beregninger skal barnet bli født i januar. Planen var å fullføre skoleåret og å ta eksamen i juni. Jeg er spl student, og skal ha praksis i jan, feb og mars, da vil jeg ta permisjon og deretter følge undervisning og så ta eksamen, og til høsten ta igjen den tapte praksisen.

Men vil det heller lønne seg økonomisk å ta permisjon??

Trenger mest mulig penger da..... Er det stor forskjell på de to alternativene som er nemnt lenger oppe?? Ønsker jo helst å bli ferdig med utd, så fort som mulig, samt det hadde vært gøy og avsluttet sammen med de i kullet!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...