AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #1 Skrevet 14. mars 2014 Er det noe å gjør? Er jo så gira da vet du, så ville jo helst hatt den idag men vi skal hente en liten hannvalp i påsken. Har hatt hund i oppveksten, men husker ikke mye om valpeperioden der. Noen innkjøp som er greie å gjøre? Bøker dere anbefaler? Fortell meg alt dere mener er verdt å vite KG's hundemennesker for jeg har bare lyst til å suge til meg all info om valper og hunder akkurat nå Anonymous poster hash: f975d...7f3
Gjest HappyWaffle Skrevet 14. mars 2014 #2 Skrevet 14. mars 2014 åååh jeg har en bok som er helt utrolig!! men husker ikke navnet på den, skal se om jeg finner den
Gjest HappyWaffle Skrevet 14. mars 2014 #3 Skrevet 14. mars 2014 https://www.tanum.no/_dyr-og-natur/husdyr/100-%25-positiv-hverdagslydighet-arne-aarrestad-9788292189542 Jeg fant jeg fant!! kan få kjøpe den jeg har om du vil
Omnivore Skrevet 14. mars 2014 #4 Skrevet 14. mars 2014 Gå inn på NKK.no under fanen "om hund". Der ligger det en god del info om valp, den første tiden, sosialisering osv.
breiflabb Skrevet 15. mars 2014 #5 Skrevet 15. mars 2014 Leker er kjekt å ha, også er det lurt å være enige om hva som er lov å ikke.. Bur/bånd/seng/skåler bør man ha:) Lykke til, ta masse bilder og nyt valpetiden! Vår lille valp er plutselig blitt to, og tiden bare fløy..
Portvinpiken Skrevet 15. mars 2014 #6 Skrevet 15. mars 2014 (endret) Les bøker, google, se på youtube. Det er mange ulike treningsmetoder, derfor er det litt viktig å sette seg inn i om man vil ha et hundehold basert på positive treningsmetoder eller de mer "gammeldagse" (som forøvrig dessverre praktiseres veldig mye). Bøker jeg personlig anbefaler: Valpen flytter hjemmefra av Linn Palm og På talefot med hunden av Turid Rugaas. Anbefaler også å følge bloggen til Therese hos Positiv Hundetrening:http://adferdstrening.wordpress.com/categoryblogg/ Avhengig av hvor du bor, så finnes det titt og ofte også såkalte kveldsforedrag eller temakvelder om hund og hundehold. Og det finnes flere kurs der man kan gå som observatør uten hund. Nok å drive med i ventetiden :-) Endret 15. mars 2014 av Portvinpiken
Rainbow Skrevet 15. mars 2014 #8 Skrevet 15. mars 2014 Gratulerer!! Positiv hundetrenig-boka som er anbefalt her er kjempebra! Den har vi brukt mye. Du kan også se på videoer på YouTube med Victoria Stillwell. Hun er flink og gjør alt positivt. Anbefaler også boka til Turid Rugaas om dempede signaler. Det er utrolig interessant hvor mye hundene sier til oss uten at man merker det hvis ikke man vet om signalene. Ting du trenger er litt avhengig av rasen. Vår er feks så pelskledd at han aldri har villet ha teppe og seng. Mat og vannskål, bånd, sele, bæsjeposer, godbiter, leker, masse tålmodighet!
Tanuki Skrevet 15. mars 2014 #9 Skrevet 15. mars 2014 Liker Cesar Milans bok "How to raise the perfec puppy" mye bra info og tips.
kalinka85 Skrevet 15. mars 2014 #10 Skrevet 15. mars 2014 Jeg ville personlig satt meg litt mer inn i hundehold FØR jeg gikk til det skrittet og bestilte valp. Man bestiller ikke valp, for deretter å sette seg inn i hva man har gjort. Er det mulig? 4
Gjest Whitestripes Skrevet 15. mars 2014 #11 Skrevet 15. mars 2014 Jeg hentet min valp i dag, og her er det handlet inn halsbånd, lenke, mat-og vannskåler, valpefor, bæsjposer og diverse annet. Jeg har en del utstyr fra før, da dette er min 6. hund. De første dagene er det viktig å gjøre valpen trygg i sitt nye hjem og sin nye familie. La den gjøre seg kjent i sitt tempo, og når den sover skal den sove i fred. Små valper sover mye. Meld deg på et valpekurs etter hvert. Kontakttrening, sosialisering og hverdagsdressur kommer når valpen har vært i hus en stund og blitt trygg. Du sier ikke noe om verken rase eller familiesituasjon. Har du små barn, familie eller er du alene? 2
Portvinpiken Skrevet 15. mars 2014 #12 Skrevet 15. mars 2014 Jeg hentet min valp i dag, og her er det handlet inn halsbånd, lenke, mat-og vannskåler, valpefor, bæsjposer og diverse annet. Jeg har en del utstyr fra før, da dette er min 6. hund. De første dagene er det viktig å gjøre valpen trygg i sitt nye hjem og sin nye familie. La den gjøre seg kjent i sitt tempo, og når den sover skal den sove i fred. Små valper sover mye. Meld deg på et valpekurs etter hvert. Kontakttrening, sosialisering og hverdagsdressur kommer når valpen har vært i hus en stund og blitt trygg. Du sier ikke noe om verken rase eller familiesituasjon. Har du små barn, familie eller er du alene? Gratulerer! Så gøy med valp :-).
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #13 Skrevet 15. mars 2014 Jeg ville personlig satt meg litt mer inn i hundehold FØR jeg gikk til det skrittet og bestilte valp. Man bestiller ikke valp, for deretter å sette seg inn i hva man har gjort. Er det mulig? Jeg har hatt hund før som sagt men akkurat valpestadiet er jeg ikkje kjent med i rollen som hovedomsorgsgiver for valpen, derfor spør jeg om tips. Grunnen til at jeg har "bestilt" meg en valp som du så fint sier er fordi jeg har hatt to familiehunder hele livet og livet med hund gir meg utrolig mye. Jeg syns det er positivt at på Kg og andre forum kan en lære av folk, og høre erfaringer og ikke bare lese fakta fra en bok, selv om jeg vil gjøre det også. Men takk for koselig kommentar Tusen takk til dere andre som har svart, jeg skal sjekke ut både bøker og videoer og alt dere foreslår og tar gjerne imot flere tips. Valpen er en mellompuddel og skal bo i leilighet sammen med meg og samboeren min. Vi gleder oss ihjel! Anonymous poster hash: f975d...7f3 3
Rainbow Skrevet 15. mars 2014 #14 Skrevet 15. mars 2014 Men ikke sjekk ut Cesar Milan-boka som noen foreslo. Av ekstremt mange grunner, som hovedsaklig kan oppsummeres i at han står for en veldig gammeldags hundeoppdragelsesteori der mennesket skal være sjef og alfa, der hunden må lære seg sin plass på rangstigen og der det er helt greit med fysisk avstraffelse. Dette gjør hunden apatisk, som han han kaller underkastende, og hundens signaler blir glatt ignorert eller tolket som noe annet enn det nyere forskning viser. Han baserer seg på forskning på ulv (som ble gjort på ulv i fangenskap) og som er kraftig avvist av forskere nå. Og det finnes MANGE videoer der han fysisk straffer hunder ved å klype, stikke med fingre eller sparke. Så: Ja til positiv trening og lykke til med valp! Og det går kjempefint med hund i leilighet, forresten, selv om det blir mange turer ned trappa eller heisen i starten! 5
Gjest Whitestripes Skrevet 15. mars 2014 #15 Skrevet 15. mars 2014 Gratulerer! Så gøy med valp :-). Tusen takk, jeg er allerede forelsket 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #16 Skrevet 15. mars 2014 Men ikke sjekk ut Cesar Milan-boka som noen foreslo. Av ekstremt mange grunner, som hovedsaklig kan oppsummeres i at han står for en veldig gammeldags hundeoppdragelsesteori der mennesket skal være sjef og alfa, der hunden må lære seg sin plass på rangstigen og der det er helt greit med fysisk avstraffelse. Dette gjør hunden apatisk, som han han kaller underkastende, og hundens signaler blir glatt ignorert eller tolket som noe annet enn det nyere forskning viser. Han baserer seg på forskning på ulv (som ble gjort på ulv i fangenskap) og som er kraftig avvist av forskere nå. Og det finnes MANGE videoer der han fysisk straffer hunder ved å klype, stikke med fingre eller sparke. Så: Ja til positiv trening og lykke til med valp! Og det går kjempefint med hund i leilighet, forresten, selv om det blir mange turer ned trappa eller heisen i starten! Takk for svar og lykkeønsking! Jeg er også veldig skeptisk til Cesar Milan etter å ha sett en del av han på tv og lest litt så akkurat det rådet kommer jeg ikke til å følge nei. Vi har leilighet over to etasjer og etasjen nede har utgang til en liten bakhage om jeg kan kalle det det, så turene blir heldigvis ikke så lange Gjelder bare å få tak i noen sko som er lette å hoppe oppi i fart så er jeg klar for tisseturer :D TS Anonymous poster hash: f975d...7f3
Portvinpiken Skrevet 16. mars 2014 #17 Skrevet 16. mars 2014 Takk for svar og lykkeønsking! Jeg er også veldig skeptisk til Cesar Milan etter å ha sett en del av han på tv og lest litt så akkurat det rådet kommer jeg ikke til å følge nei. Vi har leilighet over to etasjer og etasjen nede har utgang til en liten bakhage om jeg kan kalle det det, så turene blir heldigvis ikke så lange Gjelder bare å få tak i noen sko som er lette å hoppe oppi i fart så er jeg klar for tisseturer :D TS Anonymous poster hash: f975d...7f3 Enkle sko OG noe enkelt å ha utenpå pysjen evt. . Snakker av erfaring! Hehehe. Kos dere med valpen! KJenner jeg blir litt valpesyk selv her jeg :-)
Eplekaka Skrevet 16. mars 2014 #18 Skrevet 16. mars 2014 Gled dere! Det å holde den lille varme valpekroppen og ta vare på det lille vesenet gir lykke!
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #19 Skrevet 16. mars 2014 Hvor lenge planlegger dere å være hjemme med hunden før dere skal tilbake på jobb? Anonymous poster hash: 05644...fa1
Favole Skrevet 16. mars 2014 #20 Skrevet 16. mars 2014 I tillegg til 100% positiv hverdagslydighet anbefaler jeg 100% positiv problemløsning. Veldig greit å være forberedt på hvordan man best mulig kan løse helt normale problemstillinger når/hvis de dukker opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå