Gå til innhold

Råd til leilighet. Gravid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en jente på 19 år som venter mitt første barn. Jeg og kjæresten min har bestemt oss for å beholde. Jeg begynner lærlingsiden etter sommeren og har termin i november. Kjæresten studerer også og er borte 2 uker og 4 uker hjemme..

Som student har jeg dårlig økonomi og tjener ingenting.

Jeg og kjæresten min vil gjerne flytte sammen i leilighet før barnet kommer.

Men hvordan skal jeg/vi få råd til leilighet.

Hvilke rettigheter har jeg og kan jeg få støtte og råd til å bo i leilighet..

jeg er så frustrert og lei meg..

jeg har fra før av 5 småsøsken og det er ikke plass å bo hjemme med unge.

mamma vil selvfølgelig at jeg skal bo hjemme, og sier at jeg ikke har råd til å bo borte.. men jeg tror ikke jeg vil takle å bo hjemme med en unge..

Anonymous poster hash: bdb23...708
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde du bodd alene ville det vært en del støtteordninger, men som par er det vel ikke så mye. Du kan vel få barnetillegg i forbindelse med studielån, og kanskje også bostøtte hvis dere begger sammenlagt har lav nok inntekt. Det kan nok bli tøft, og en av dere bør nok satse på en deltidsjobb.

• Liker 1
Skrevet

Du har ikke noe krav såvidt jeg vet så leve du er sammen med barnefar. Jeg skjønner at det er frustrerende for deg å måtte bo hjemme, men det er nok det som blir utfallet her.

Uten jobb får du heller ikke noe annet enn engangsstønad på ca 35 000 kr, så det later ikke til at du vil ha særlig mye penger til nødvendige artikler og remedier.

Vist du absolutt vil flytte ut, så må du få deg en fulltidsjobb. Utdannelse er gull, så det beste hadde vært deltid, men siden du blir å forsørge familien alene så tror jeg neppe en deltidsstilling vil holde.

Jeg står med moren din her. Det beste er nok å være hjemme, og arve mest mulig fra dine småsøsken. På den måten kan du også få en utdannelse uten haugevis med lån og gjeld.

Flytter du ut så ser jeg for meg at du står på Rema 1000 og kjøper 10krs bleier med MasterCard.

Skrevet

Hadde du bodd alene ville det vært en del støtteordninger, men som par er det vel ikke så mye. Du kan vel få barnetillegg i forbindelse med studielån, og kanskje også bostøtte hvis dere begger sammenlagt har lav nok inntekt. Det kan nok bli tøft, og en av dere bør nok satse på en deltidsjobb.

Enn om jeg flytter for meg selv i leilighet? vil jeg få støtte og råd da?

AnonymBruker
Skrevet

Så bra. Jenta fikk informasjon om at hvis hun flyttet fra faren til barnet og lot barnet vokse opp med splitta foreldre så får hun penger også vurderer hun det.

Kanskje ikke så klar for å få barn ts?

Anonymous poster hash: fdf4c...b93

• Liker 10
Skrevet

Enn om jeg flytter for meg selv i leilighet? vil jeg få støtte og råd da?

Ja. Overgangsstønad, dobbel barnetrygd, utdanningsstønad, bostøtte og bidrag. Bidraget vil variere avhengig av hvor mye faren er sammen med barnet. Du kan jo starte der siden han er så lenge borte av gangen inntil han kommer tilbake og bosetter seg fast. Jeg synes ikke det er noe galt å gi informasjon om dette som anonym bruker påpeker. Det handler jo ikke om å splitte foreldre.

• Liker 1
Skrevet

Så bra. Jenta fikk informasjon om at hvis hun flyttet fra faren til barnet og lot barnet vokse opp med splitta foreldre så får hun penger også vurderer hun det.

Kanskje ikke så klar for å få barn ts?

Trenger ikke å vokse opp med splitta foreldre av den grunn. Gutten bor jo også langt borte inntil han er ferdig med studier.

AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke å vokse opp med splitta foreldre av den grunn. Gutten bor jo også langt borte inntil han er ferdig med studier.

Jo, det er misbruk av stønadene. De stønadene er ikke der for at unge jenter som har lyst å leke familie skal slippe å jobbe.

Hadde jeg sitti i en slik situasjon da jeg ble gravid så hadde jeg tatt abort for om jeg ikke engang hadde råd til å flytte hjemmefra eller hadde jobbet en dag i mitt liv så hadde jeg ikke vært klar fir det store ansvaret et barn fører med seg.

• Liker 5
Gjest chiki
Skrevet

Hun kan jo ikke lyge til nav å si at de ikke er kjærester. Om hun sier at hun er alenemor kan han aldri overnatte hos de, og folk vil jo reagere om han er der o 4 uker når han ikke er på skole

AnonymBruker
Skrevet

Om du får en deltidsjobb nå, og sommerjobb hele sommeren rekker du å jobbe så du får foreldrepenger. I tillegg får du stipend, og kan søke bostøte etter ungen kommer.

Hva gjør typen din de 4 ukene han ikke er på skole? Om han får en jobb som passer med skoleturnusen vil dere vell kunne greie dere

Anonymous poster hash: fd62c...32b

• Liker 1
Skrevet

Hva slags studie er det han går på som er to uker borte og fire uker hjemme? Hvor bor han nå da? Kanskje han kan flytte til familiehybel via studentskipnaden og du og barnet flytte inn der? Må du være på hjemplassen din pga lærlingeplass? Hvordan finansierer han livet sitt og nåværende bolig(er)? Dere må da ha snakket om dette når dere har bestemt dere for å beholde. Hvordan ligger det an i hans familie, noen muligheter til å leie billig/gratis der?

• Liker 2
Skrevet

Selv om du er lærling, kan du søke støtte fra lånekassen. Om du flytter hjemmefra kan du prøve å få borteboer stipend med bakgrunn av at du har ett barn og derfor ikke kan bo hjemme.

Det er også mulighet for å søke bostøtte hvis du ikke får tilstrekkelig hjelp fra lånekassen.

I noen byer er det mulig å søke familiebolig for studenter. Disse er billigere enn å leie i det private marked.

Skrevet

Norge må være verdens beste land i bo i

Skrevet

Norge må være verdens beste land å bo i når det gjelder å få barn. Du trenger ikke ha jobb el. for å få barn.Man går bare på Nav og sier man er gravid, dermed får man ett engangsbeløp på 20-30.000 til å kjøpe barneutstyr, og etter som de ikke vil gjøre ett barn husløst heller, får man dekket husleie og alt man trenger, utover den inntekten man selv har. Selv om man er samboer. Helt magisk.

Og velger man å gå fra partneren på ett senere tidpunkt, finnes det en haug av stønader og tillegg man kan få, til slutt utgjør det så mye av inntekten, at man nesten ikke ser nytten i å gå å få seg en reell jobb. Så jada, det er penger man har krav på selv som student og samboer.

• Liker 1
Skrevet

Har du ikke råd til å stå på egne ben, uten å måtte gå gjennom jungelen av stønader, så har du rett og slett ikke råd til å få barn.

En ting er at det finnes stønader for de som er uheldige og opplever uforutsette ting, men å planlegge å måtte bruke stønader er ikke noe godt utgangspunkt.

Det er heller ingen vits i å begynne som lærling for å være der i 3 mnd, da får du heller overlate den plassen til noen som skal fullføre, og søke på nytt når du har planer om det samme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ordner seg dette, bodde i campingvogn når jeg ble gravid, har fulltids jobb og leilighet nå. Med litt slit går alt.

Anonymous poster hash: 98e0b...afd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...