AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #1 Skrevet 14. mars 2014 Hei! Jeg har aldri bodd for meg selv før, og lurer på om noen kan hjelpe meg å få en viss peiling på hvor mye jeg må ut med hver mnd, og om dette høres realistisk ut. Skal selvfølgelig i bank osv etterhvert, men vil heller drite meg ut her enn der Boligen har en prisantydning på 990 000 kr, med en fellesgjeld på 1330 000 kr. Totalt 2,3 mill, men fellesgjelden betales jo ned av felleskostnadene som er på 6000 i mnd, og lånet der er avdragsfritt i nesten 10 år fremover. Skal neppe bo der så lenge. Har kausjonist osv, banken har sagt ok til dette, men er det lurt? Er jo skummelt med mye fellesgjeld, men samtidig er Ensjø en bydel i utvikling. Hva tror du? Om jeg låner 700 000 i banken har jeg nok til innskuddet, siden jeg har 300 000 i egenkapital. Det blir ca 4000 å betale til banken i mnd + 6000 i fellesutgifter. Altså 10000 kr i boligutgifter, det er inkl strøm, tv, internett osv. Så de andre utgiftene jeg kan komme på er mat, busskort, klær/forbruksvarer, sparing, treningssenter og mobil. Er det noe jeg har glemt? Hvor mye ville dere satt opp på hver post for en enslig kvinne i 20-årene? Får utbetalt 26000 kr etter skatt. Takker for all hjelp Anonymous poster hash: 6d1a3...b0f
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #2 Skrevet 14. mars 2014 Jeg bor faktisk på Ensjø selv Min leilighet er billigere da, jeg betalte 1,5 millioner for 5 år siden. Betaler kr 1760 pr mnd til banken i boliglån og kr 5700 til OBOS. Strøm er ca 600 kr pr mnd. Du har jo en god inntekt da, bedre enn meg, så dette skulle du klare helt fint! Har du noe annen gjeld? Studielån, billån, kredittkort, forbrukslån? For det er greit å ta med alt sånt i budsjettet før du setter av penger til andre ting. Jeg bruker nok altfor mye penger på mat, kanskje 3500 kr pr mnd. Når man bor alene kan man spare mye på mat, jeg er bare elendig på å planlegge og litt for glad i å spise ute. Det lureste er å handle inn mye om gangen og planlegge måltidene. Anonymous poster hash: 4d596...477
sunsethour Skrevet 14. mars 2014 #3 Skrevet 14. mars 2014 Jeg bor ikke i Oslo, og vet derfor lite om Ensjø, men synes regnestykket ditt virker fornuftig. Har du bil eller studielån, som bidrar til å dra opp posten faste utgifter? Ellers ville jeg skaffet meg oversikt over utgiftsnivået ditt i dag, de fleste nettbanker kan hjelpe deg med å kategorisere utgiftene dine. Hvor mye bruker du på mat, klær, trening, transport? Er du fornøyd med "spillerommet" ditt i dag, samtidig som du har noe til overs til sparing og har du råd til å reise på ferie om du vil eller bytte ut kjøleskapet om det ryker? Og så ville jeg satt opp reise/innboforsikring på lista, men det er ikke så dyrt. Så lenge du har oversikt over økonomien din og "er til å stole på" ser ialfall jeg ingen problemer med å bruke kausjonist, så lenge det ikke går ut over kausjonistens egen økonomi/ binder opp for mye av deres kapital. Lykke til med å bestemme deg, og få oversikt!
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #4 Skrevet 14. mars 2014 Jeg kjøper selv konsekvent ikke noe med så høy fellesgjeld. Det er langt mer vanskelig å selge igjen - og, endel unge kjøpere har gått i gjeldsfelle ved å tenke at "det er rentefritt i X antall år" - blir sittende med leilighet lengre enn antatt, og har ikke råd til å betjene faktisk lånekostnad. I tillegg er det ikke lurt å kjøpe dersom du ikke skal bli boende en god stund, det koster fort et par hundre tusen i utgifter ved kjøp/salg for den gjengse leilighet. Anonymous poster hash: 22bac...9c1 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #5 Skrevet 14. mars 2014 Jeg bor faktisk på Ensjø selv Min leilighet er billigere da, jeg betalte 1,5 millioner for 5 år siden. Betaler kr 1760 pr mnd til banken i boliglån og kr 5700 til OBOS. Strøm er ca 600 kr pr mnd. Du har jo en god inntekt da, bedre enn meg, så dette skulle du klare helt fint! Har du noe annen gjeld? Studielån, billån, kredittkort, forbrukslån? For det er greit å ta med alt sånt i budsjettet før du setter av penger til andre ting. Jeg bruker nok altfor mye penger på mat, kanskje 3500 kr pr mnd. Når man bor alene kan man spare mye på mat, jeg er bare elendig på å planlegge og litt for glad i å spise ute. Det lureste er å handle inn mye om gangen og planlegge måltidene. Anonymous poster hash: 4d596...477 Tusen takk for svar, anbefaler du området? Jeg er ikke så kjent i Oslo nemlig. Jeg har studielån, det må jeg betale 1700 kr i mnd på. Ellers ingen annen gjeld. Jeg bor ikke i Oslo, og vet derfor lite om Ensjø, men synes regnestykket ditt virker fornuftig. Har du bil eller studielån, som bidrar til å dra opp posten faste utgifter? Ellers ville jeg skaffet meg oversikt over utgiftsnivået ditt i dag, de fleste nettbanker kan hjelpe deg med å kategorisere utgiftene dine. Hvor mye bruker du på mat, klær, trening, transport? Er du fornøyd med "spillerommet" ditt i dag, samtidig som du har noe til overs til sparing og har du råd til å reise på ferie om du vil eller bytte ut kjøleskapet om det ryker? Og så ville jeg satt opp reise/innboforsikring på lista, men det er ikke så dyrt. Så lenge du har oversikt over økonomien din og "er til å stole på" ser ialfall jeg ingen problemer med å bruke kausjonist, så lenge det ikke går ut over kausjonistens egen økonomi/ binder opp for mye av deres kapital. Lykke til med å bestemme deg, og få oversikt! Har studielån ja, blir 1700 kr i mnd å betale på det. Skal ha en buffer på ca 50000 tenker jeg, vil også prøve å spare et par tusen i mnd i tilfelle renteoppgang osv. Kausjonisten er frivillig ja Jeg kjøper selv konsekvent ikke noe med så høy fellesgjeld. Det er langt mer vanskelig å selge igjen - og, endel unge kjøpere har gått i gjeldsfelle ved å tenke at "det er rentefritt i X antall år" - blir sittende med leilighet lengre enn antatt, og har ikke råd til å betjene faktisk lånekostnad. I tillegg er det ikke lurt å kjøpe dersom du ikke skal bli boende en god stund, det koster fort et par hundre tusen i utgifter ved kjøp/salg for den gjengse leilighet. Anonymous poster hash: 22bac...9c1 Hei, det er det jeg har tenkt tidligere jeg også.. Men avdragsfrihet i omtrent ti år er himla lenge. Jeg håper ikke jeg bor i en 2-roms til jeg er godt over 30, ihvertfall ikke alene.. Derfor jeg sa det med å selge den Når kostnadene går opp om 9-10 år så går de opp med ca 3000 i mnd, og da har jeg mest sannsynlig gått opp i lønn + at Ensjø har blitt et ettertraktet område.. Det er ihvertfall lov å håpe.. Men skjønner hva du mener.. Anonymous poster hash: 6d1a3...b0f
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #6 Skrevet 14. mars 2014 ensjø <3 det var mitt bidrag flytter dit selv i slutten av mars. kjempefint og rolig sted Anonymous poster hash: 6a503...5dc
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #7 Skrevet 14. mars 2014 ensjø <3 det var mitt bidrag flytter dit selv i slutten av mars. kjempefint og rolig sted Anonymous poster hash: 6a503...5dc Haha, du er søt! Har du kjøpt med mye fellesgjeld også? Anonymous poster hash: 6d1a3...b0f
Lea2 Skrevet 14. mars 2014 #8 Skrevet 14. mars 2014 Avdragsfrihet betyr for meg at det blir vanskeligere å selge om noen år. For deg er den verd prisen, men for den neste som kjøper din leilighet vil den være mindre verd. Litt som å tisse i buksa. Personlig hadde jeg lagt mer i kjøp og funnet noe som hadde langt lavere fellesgjeld i et eldre og stabilt borettslag. 9
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #9 Skrevet 14. mars 2014 Økonomer anbefaler generelt ikke å kjøpe bolig hvor det er mer i fellesgjeld enn innskudd. Ellers bør du ta med forsikring i regnestykket ditt.Anonymous poster hash: 19c43...06f 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #10 Skrevet 14. mars 2014 Haha, du er søt! Har du kjøpt med mye fellesgjeld også? Anonymous poster hash: 6d1a3...b0f leier bare Anonymous poster hash: 6a503...5dc
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #11 Skrevet 15. mars 2014 Jeg er skeptisk selv også.. Vil helst ikke over 1,8 inkl fellesgjeld, men vil bo nært Ensjø.. Har god tid da heldigvis!Anonymous poster hash: 6d1a3...b0f
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #12 Skrevet 15. mars 2014 Økonomer anbefaler generelt ikke å kjøpe bolig hvor det er mer i fellesgjeld enn innskudd.Anonymous poster hash: 19c43...06f Det kan du ikke si. Fellesgjeld i borettslag har svært ofte lavere rente enn det man selv kan skaffe i banklån, så om borettslaget er med i en sikkerhetsordning (noe de fleste er), er en høy fellesgjeld ikke å forrakte. Anonymous poster hash: fc10d...330 5
TrickyCicci Skrevet 15. mars 2014 #13 Skrevet 15. mars 2014 Vær sikker på at du ikke kan bli ansvarlig for naboens del av fellesgjeld før du kjøper i alle fall. Og hva mener du med ink. strøm? Tviler på at de er med i fellesutgiftene. Ellers er jo regnestykket ditt greit, men som flere nevner kan det bli vanskelig å selge om noen år, 10 år er lenge til avdragene begynner ja, men 3 år er ikke så lenge når du en gang skal selge. Og det er jo ikke sikkert at verdien komer til å stige. 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #14 Skrevet 15. mars 2014 Takk for alle svar! Anonymous poster hash: 6d1a3...b0f
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #15 Skrevet 15. mars 2014 Hei, om du burde kjøpe eller ikke, kan jeg ikke svare deg på, men Ensjø er et flott område i stor utvikling, og et trygt sted å kjøpe. Du må huske at hvis leiligheten har totalpris på 2,3, så må du ha mer enn 300 000 i egenkapital. Du må ha 15% av innskudd + fellesgjeld. Altså 345 000 ved en kjøpesum på 2,3 millioner. Det er også greit å sjekke hva renten er på lånet i borettslaget, og om IN er mulig. Altså individuell nedbetaling. Ulempen med å kjøpe leilighet med avdragsfrihet, er at du i realiteten ikke betaler ned noe på lånet du har avdragsfrihet på. Så når du selger, sitter du ikke igjen med det du har betalt inn, bare den eventuelle verdistigningen til boligen + dine avdrag til det andre lånet hos banken. Det er også godt mulig at lånet i borettslaget har høyere rente enn du vil få på et førstehjemslån. I utgangspunktet er ikke høy fellesgjeld noe problem nå, slik det var for 10 år siden da fellesgjelden var på opp mot 90% av boligens pris. Alle nye boliger vil ha en høy andel fellesgjeld. Fordelen med å kjøpe ny bolig er jo at det er mye lenger til vedlikeholdskostnadene begynner på komme slik som rørfornying, nye vinduer, balkongoppussing, fasadeoppussing, rehabilitering av pipeløp etc. Lykke til med boligkjøp Anonymous poster hash: 8a1f6...a7f 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #16 Skrevet 15. mars 2014 Er det OBOS-leilighet du har kjøpt TS? Det var jeg som skrev jeg bodde på Ensjø. Isåfall er det et helt trygt prosjekt der du ikke trenger bekymre deg for fellesgjelden til naboen. Jeg har OBOS-leilighet på Ensjø selv. Du kan også betale ned ekstra på fellesgjelden dersom du ønsker det. Om området Ensjø: jeg trives kjempegodt her! Det er jo så sentralt Likevel er det veldig rolig, også begynner det å komme masse service-tilbud her. Fins allerede flere matbutikker, apotek, frisører, Peppes pizza, Sats, Fresh fitness etc. Også er det noen cafeer de har veldig god mat, f.eks Dileks (tyrkisk) og Ensjø bistro. Er flere parker i området også. Anonymous poster hash: 4d596...477
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #17 Skrevet 15. mars 2014 Ensjø er et område i rivende utvikling og det er kjempesentralt og nært populære områder som Vålerenga, Etterstad og Kampen. Jeg er sikker på at det er trygt å kjøpe der. Hadde det vært snakk om f eks Bjørndal hadde jeg vært mer skeptisk. Velkommen til nærområdet! Jeg bor selv på Etterstad og leiligheten min er snart verdt tre ganger så mye som jeg kjøpte den for for ti år siden. Anonymous poster hash: e04f4...74a 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #18 Skrevet 15. mars 2014 Hei, om du burde kjøpe eller ikke, kan jeg ikke svare deg på, men Ensjø er et flott område i stor utvikling, og et trygt sted å kjøpe. Du må huske at hvis leiligheten har totalpris på 2,3, så må du ha mer enn 300 000 i egenkapital. Du må ha 15% av innskudd + fellesgjeld. Altså 345 000 ved en kjøpesum på 2,3 millioner. Det er også greit å sjekke hva renten er på lånet i borettslaget, og om IN er mulig. Altså individuell nedbetaling. Ulempen med å kjøpe leilighet med avdragsfrihet, er at du i realiteten ikke betaler ned noe på lånet du har avdragsfrihet på. Så når du selger, sitter du ikke igjen med det du har betalt inn, bare den eventuelle verdistigningen til boligen + dine avdrag til det andre lånet hos banken. Det er også godt mulig at lånet i borettslaget har høyere rente enn du vil få på et førstehjemslån. I utgangspunktet er ikke høy fellesgjeld noe problem nå, slik det var for 10 år siden da fellesgjelden var på opp mot 90% av boligens pris. Alle nye boliger vil ha en høy andel fellesgjeld. Fordelen med å kjøpe ny bolig er jo at det er mye lenger til vedlikeholdskostnadene begynner på komme slik som rørfornying, nye vinduer, balkongoppussing, fasadeoppussing, rehabilitering av pipeløp etc. Lykke til med boligkjøp Anonymous poster hash: 8a1f6...a7f Hei Her er boligen det er snakk om: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=47226250&searchclickthrough=true Må sikkert lime den inn i adressefeltet, er ikke så god på det der med linker og sånt Det er IN-ordning ja, så vurderer å betale inn en del med en gang og heller ha lån i banken Hva tror du om denne? Anonymous poster hash: 6d1a3...b0f
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #19 Skrevet 15. mars 2014 Er det OBOS-leilighet du har kjøpt TS? Det var jeg som skrev jeg bodde på Ensjø. Isåfall er det et helt trygt prosjekt der du ikke trenger bekymre deg for fellesgjelden til naboen. Jeg har OBOS-leilighet på Ensjø selv. Du kan også betale ned ekstra på fellesgjelden dersom du ønsker det. Om området Ensjø: jeg trives kjempegodt her! Det er jo så sentralt Likevel er det veldig rolig, også begynner det å komme masse service-tilbud her. Fins allerede flere matbutikker, apotek, frisører, Peppes pizza, Sats, Fresh fitness etc. Også er det noen cafeer de har veldig god mat, f.eks Dileks (tyrkisk) og Ensjø bistro. Er flere parker i området også. Anonymous poster hash: 4d596...477 Står at borettslaget har sikringsordning gjennom OBOS ihvertfall Anonymous poster hash: 6d1a3...b0f
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #20 Skrevet 15. mars 2014 Ensjø er et område i rivende utvikling og det er kjempesentralt og nært populære områder som Vålerenga, Etterstad og Kampen. Jeg er sikker på at det er trygt å kjøpe der. Hadde det vært snakk om f eks Bjørndal hadde jeg vært mer skeptisk. Velkommen til nærområdet! Jeg bor selv på Etterstad og leiligheten min er snart verdt tre ganger så mye som jeg kjøpte den for for ti år siden. Anonymous poster hash: e04f4...74a Tusen takk, får håpe jeg får den og at den ikke går mye over prisantydning. Anonymous poster hash: 6d1a3...b0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå