Gå til innhold

10 mnd -sover enda veldig urolig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en super gutt på 10 mnd som generelt er blid og fornøyd. Men han har aldri hatt noe særlig sovehjerte. Sober veldig urolig og våkner mange ganger om natten. Av og til annenhver time.

Vi har fulgt alle fde generelle rådene jeg har sett både på nett og i litteratur:

- sover på eget rom og har alltid sovet i egen seng

- legger seg 18:30 og har gjort dette i månedsvis

- er nattavvemt

- sovner greit om kvelden uten "hjelp"

- sover to lurer om dagen, på ca 1-1,5 time hver til faste tidspunkt, og ikke senere enn 15.00 (har i månedsvis sovet bare 0,5 time i slengen så dette er stort...)

Disse tingene skal ifølge flere på forumet føre til at barnet sover hele natten.... Slik er det altså ikke for oss.... Nå er vi tom for tiltak, og lurer på om det nå bare er slik at ham sover dårlig om natten, eller om noen har noen flere råd vi kan teste ut?

Som regel er det lite styr om natten, han trenger kanskje bare smukken eller dyne over seg, og vil gjerne sove mer selv. Hvis vi ikke går inn når han har sutret en stund, vil det bare eskalere, og han blir våken. Så da har vi det gående.... Er derfor ikke så fristende å ikke respondere..... Men som sagt, vi venter alltid litt for å se om han roer seg. Noe han av og til gjør, men som regel ikke.

Anonymous poster hash: 7d3ea...aea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen barn er bare sånn. Vår gutt måtte bli 3 år før han sov hele natten. Enda hender det at han våkner 1-2 ganger. Jenta vår har sovet som en stein natten igjennom fra hun var 7 mnd. De har fått akkurat samme "oppdragelse" hva søvn angår.

Hold ut så ordner det seg tilslutt! :)

(du kan forsøke å kutte ned til 1 lur på dagtid og se om det hjelper)

AnonymBruker
Skrevet

Gutten min våkner hver time eller annenhver time, og han er 20 mnd. Jeg tror det er veldig individuelt hvor godt sovehjerte barn har. Jeg ville prøvd å kutte ut den ene luren, men jeg er nok den verste som kan gi deg råd. hehe. Lykke til!

Anonymous poster hash: 07623...52c
AnonymBruker
Skrevet

vår har holdt på til 4 år med våkennetter.

Anonymous poster hash: 862c5...dda
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville IKKE ha kuttet ned til en lur, kanskje det blir bedre når han begynner i bhg og sliter seg ut litt?

Anonymous poster hash: b5d64...b10
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gutten vår er 6 mnd og sover også urolig i perioder. Han sparker ofte av seg dyna og våkner nok av den grunn. Vi har fått tips om å teste ut sovepose nå; kanskje kan dere også prøve det? Dersom han våkner og har mistet smukken: Har dere prøvd å ha en mengde smukker i senga slik at han kan få tak i en selv om han våkner? Virker han forresten plaget med magen? Gutten vår sover dårligere og mer urolig om han har spist noe han reagerer på.

Anonymous poster hash: f4356...50e
Gjest chiki
Skrevet

Vår var sann helt til hun fikk "stor jenteseng" med kant rundt, slik smukken ikke datt ut av senga.... Da var hun godt over 2 år.

Smukken greide på ett eller annet vis å komme seg gjennom sprinklene eller under sengekanten(i stoff)

AnonymBruker
Skrevet

Noen bare er sånn desverre. Vår måtte bli 1,5år før hun sov gjennom de fleste netter.

Anonymous poster hash: 703b1...e2f

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Godt å se at man ikke er alene... :-)

Skal gjøre forsøk med å drysse smokker utover i senga og se om han klarer å stappe inn en selv når det trengs.

Tror ikke vi kutter ned på lurene enda, han har tydelig behov for begge.

Så får vi håpe på litt mer nattesøvn etterhvert....

Gjest Trøffel
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Godt å se at man ikke er alene... :-)

Skal gjøre forsøk med å drysse smokker utover i senga og se om han klarer å stappe inn en selv når det trengs.

Tror ikke vi kutter ned på lurene enda, han har tydelig behov for begge.

Så får vi håpe på litt mer nattesøvn etterhvert....

Smokkepute er kanskje bedre, så slipper ungen å ligge oppå en haug med smokker:

http://www.smokkeputen.com/

Begge mine har hatt god effekt av soveposer, vi bruker denne i 100 % merinoull:

http://www.mimmis.no/produkt/3206-bambino-merino-ullsovepose-sand.aspx

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Nå har han vært våken i tre timer hver natt i det siste. Og våknet ellers hver time.

Har prøvd å ta han opp i sengen til meg, men det hjelper ikke det heller. Så han sovner ikke av kos eller nærhet.

Har alltid vært hard motstander av skrikekurer men så ser jeg snart ingen utvei (prøve en mild variant).

Jeg er våken nesten døgnet rundt og har nå fått feber og vondt i kroppen. Sikkert pga søvnmangelen.....

Skrevet (endret)

TS her.

Nå har han vært våken i tre timer hver natt i det siste. Og våknet ellers hver time.

Har prøvd å ta han opp i sengen til meg, men det hjelper ikke det heller. Så han sovner ikke av kos eller nærhet.

Har alltid vært hard motstander av skrikekurer men så ser jeg snart ingen utvei (prøve en mild variant).

Jeg er våken nesten døgnet rundt og har nå fått feber og vondt i kroppen. Sikkert pga søvnmangelen.....

huff nei det er ikke moro når de små ikke vil sove, jeg har også hatt perioder hvor min har vært våken 2 timer hver natt, men det går over… :) det blir bedre, hold ut :)

Endret av GlamCat
Skrevet

I 8-10mndrs alder er det vanlig at legging kan bli vanskligere.

De lærer så mye i løpet av kort tid, og trenger utløp for dette.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville IKKE ha kuttet ned til en lur, kanskje det blir bedre når han begynner i bhg og sliter seg ut litt?

Anonymous poster hash: b5d64...b10

IKKE uttet ned til én lur?

Har en på 9 mnd som SOVER ÉN LUR i løpet av dagen. Hadde hun sovet to, hadde vi vært oppe annenhver time hele jævla natta, istedet er vi oppe annenhver time fra kl 01-08

Anonymous poster hash: 7525b...544

Skrevet

Enig med AB over.

Jeg ville også kuttet ned på sovingen. Vi kuttet ned til en lur ved 9-10 mnd alder og da sov hun 1,5-2,5 timer. De første tingene jeg har endret på når det har vært tull med nettene er dagsoving, og det har alltid vært en suksess.

Skrevet

Kutt ned på dagsøvn. Er tydelig at han sover for mye på dagen når han er våken i 3 timer på natten.

AnonymBruker
Skrevet

Min er 13 mnd og har sovet gjennom én natt i hele sitt liv. Det virker som om alle blir så fryktlig sjokkerte når de hører det, akkurat som om de innbiller seg at alle babyer/barn sover hele natta. De kommer til å få seg et sjokk når de selv får unger tror jeg ;) og de som har barn fra før som har sovet hele natta fra dag 1, de tror jo at alle andre barn skal være helt like som deres sitt, ellers så er det noe galt med de som ikke sover hele natta.. At ungen din på 10 mnd ikke sover hele natta og er våken i perioder hver natt er i hvertfall helt normalt i min verden.

Anonymous poster hash: 922c5...ebc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...