Gå til innhold

Vektnedgang: Er en sunn uke med én fråtsedag greit?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt å spise veldig sunt i hverdagen. Ligger på kaloriunderskudd alle dagene, untatt fredager. Jeg vil gå ned litt i vekt(snakker om 5 kg bare), og tenker at det er greit med én fråtsedag hvor jeg kan spise hva jeg vil. Vil jeg fortsatt gå ned i vekt med denne metoden, eller må fråtsedagen bort om jeg vil se resultater?

Anonymous poster hash: 41d2b...925

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt å spise veldig sunt i hverdagen. Ligger på kaloriunderskudd alle dagene, untatt fredager. Jeg vil gå ned litt i vekt(snakker om 5 kg bare), og tenker at det er greit med én fråtsedag hvor jeg kan spise hva jeg vil. Vil jeg fortsatt gå ned i vekt med denne metoden, eller må fråtsedagen bort om jeg vil se resultater?

Jeg gikk ned i vekt på den måten. Veldig sakte dog. Og jeg hadde mye mer å ta av enn deg. Vil tro du klarer fem kilo før sommeren på den måten, men hvis du vil ha dem vekk så fort som mulig, så er jo totalt kaloriunderskudd det beste.

Anonymous poster hash: a45b5...73a

Gjest Runforit
Skrevet

Høyde, alder, vekt, hvor mange kalorier om dagen, aktivitetsnivå?

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo. Om du ligger på 4000 kalorier i underskudd når fredagen kommer, og du spiser opp igjen de 4000, så kommer du ikke til å gå ned i vekt. Men om du spiser med måte så skal det gå helt fint.

Anonymous poster hash: 20dbd...be0
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alder 20. Høyde tror jeg er rundt 170. Vekt 60. Jeg teller ikke kalorier, men kan tenke det ligger rundt 1200 i hverdagen, på fredagen blir det litt mer:). Jeg er jo absolutt ikke overvektig, men vil bli litt strammere i fisken. 3-5 kg, ikke mer.

AnonymBruker
Skrevet

Ser alltid deg her. Morsomt hvordan det eneste du gjør er å jogge også tror du at du kan alt om trening.

Anonymous poster hash: 44f20...163

Gjest Thai clinch
Skrevet

Jeg liker din, rett på sak attitude. Data først, og tolk å gi svar etterpå :rolleyes:

Gjest Runforit
Skrevet

Alder 20. Høyde tror jeg er rundt 170. Vekt 60. Jeg teller ikke kalorier, men kan tenke det ligger rundt 1200 i hverdagen, på fredagen blir det litt mer:). Jeg er jo absolutt ikke overvektig, men vil bli litt strammere i fisken. 3-5 kg, ikke mer.

1200 kalorier er veldig lite. Om du trener i tillegg så blir underskuddet veldig stort og du vil tære på muskelmassen og mest sannsynlig gå på en smell temmelig fort.

Om fokuset er å bli fastere i fisken så burde fokuset være på å ha et moderat underskudd slik at du beholder mest mulig muskler og kun brenner bort fettet.

Du kan spise mer i hverdagen og ha en kosedag i uka samtidig som du går ned i vekt.

Ser alltid deg her. Morsomt hvordan det eneste du gjør er å jogge også tror du at du kan alt om trening.

Anonymous poster hash: 44f20...163

Bare fordi jeg har jogget de siste årene så kan jeg ikke ha kunnskap? Er det noe feil i det jeg skriver mener du?

Du må gjerne komme med innspill og øse ut med din kunnskap om det er noe du mener jeg bommer grovt på.

Når det er sagt har jeg også trent fullkontakt kampsport, fotball, håndball, klatring og jeg driver med dykking. Og jeg er sammen med en toppidrettsutøver.

Men igjen: for all del: kom gjerne med kritikk på hva du mener jeg anbefaler feil.

Jeg liker din, rett på sak attitude. Data først, og tolk å gi svar etterpå :rolleyes:

Ja, det er faktisk ganske greit å samle data før en gir råd så man vet hva man faktisk skal gi råd om.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Herregud skjerp dere. Jeg digger runforit, og synes hun kommer med gode tips. Det er jo nesten bare hun som svarer med gode setninger, og kan det hun prater om.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo. Om du ligger på 4000 kalorier i underskudd når fredagen kommer, og du spiser opp igjen de 4000, så kommer du ikke til å gå ned i vekt. Men om du spiser med måte så skal det gå helt fint.

Helt korrekt. Alt er avhengig av hva TS legger i begrepet fråtsing!

Anonymous poster hash: 03a39...1d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for tips! Kanskje jeg burde spisemer i hverdagen ja... Fråtsing legger jeg i en halv pizza, iskrem og en del sjokolade :fnise: :fnise:

Skrevet (endret)

Se på hele uken totalt. Om du går i kaloriunderskudd, går du ned. Går du i kalorioverskudd, går du opp.

Vanskelig å vite hva du mener med fråtsing. Spiser du et ekstra pizzastykke? Eller spiser du den feiteste burgermenyen på McDonald's med pomfri og sjokolademilkshake, og bøtter innpå med en kilo smågodt og en pose chips? Og ellers småspiser usunne ting igjennom hele dagen i tillegg til rause måltider?

(edit: innlegget over sto ikke der når jeg startet på innlegget mitt)

Endret av Jade
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for tips! Kanskje jeg burde spisemer i hverdagen ja... Fråtsing legger jeg i en halv pizza, iskrem og en del sjokolade :fnise: :fnise:

Regn ut det totale kaloriinnholdet som en indikasjon...

Ja, jeg kan anbefale å spise jevnere. Min trang til fråtsing og overspising stoppet da jeg begynte å spise litt mer i hverdagen.

Anonymous poster hash: 03a39...1d4

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

TS her. Takk for tips! Kanskje jeg burde spisemer i hverdagen ja... Fråtsing legger jeg i en halv pizza, iskrem og en del sjokolade :fnise: :fnise:Anonymous poster hash: 41d2b...925

Men trener du? Vekta di er det ikke noe galt med. Alt du trenger er litt mer muskelmasse så krymper cm og fettprosenten. Og med mer mat, god og næringsrik mat, så vil du få gode resultater. Om du bare spiser lite mat så blir du bare en mindre versjon av den slappe deg.

Bryr du deg egentlig om vekta om du hadde vært fit med lavere fettprosent?

AnonymBruker
Skrevet

Men trener du? Vekta di er det ikke noe galt med. Alt du trenger er litt mer muskelmasse så krymper cm og fettprosenten. Og med mer mat, god og næringsrik mat, så vil du få gode resultater. Om du bare spiser lite mat så blir du bare en mindre versjon av den slappe deg.

Bryr du deg egentlig om vekta om du hadde vært fit med lavere fettprosent?

Nei, trener ikke så mye, akkurat. Går mye fram og tilbake til skole, men ellers ikke noe mer. Har prøvd å trene i treningsstudio, og hatt perioder hvor jeg jogget en halvtime tre ganger i uken, men fikk ikke noe resultat av det, så motivasjonen forsvant. Liker heller ikke tunge treningsapperater, noe som gjør mulighetene litt mindre. Men har prøvd litt styrke på rommet mitt, litt for mage og ben- noe jeg trives med. Vet ikke hvor mye resultater det gir, akkurat da :fnise: du sier jeg trenger litt mer muskelmasse, er det mulig å få det uten å trene med tunge treningsapperater? Takk for at du gir gode råd :)

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Nei, trener ikke så mye, akkurat. Går mye fram og tilbake til skole, men ellers ikke noe mer. Har prøvd å trene i treningsstudio, og hatt perioder hvor jeg jogget en halvtime tre ganger i uken, men fikk ikke noe resultat av det, så motivasjonen forsvant. Liker heller ikke tunge treningsapperater, noe som gjør mulighetene litt mindre. Men har prøvd litt styrke på rommet mitt, litt for mage og ben- noe jeg trives med. Vet ikke hvor mye resultater det gir, akkurat da :fnise: du sier jeg trenger litt mer muskelmasse, er det mulig å få det uten å trene med tunge treningsapperater? Takk for at du gir gode råd :)Anonymous poster hash: 41d2b...925

Jada, masse øvelser du kan gjøre hjemme med egen kroppsvekt :)

http://fitnessbloggen.no/kroppsvekttrening-effekt/

Intervalltrening og jogging er også effektivt. Jeg har iallefall fått veldig fine og definerte ben av det :)

Husk at om du vil ha en helårs bikinikropp så må du finne noe du kan leve med resten av livet. Altså et godt kosthold med nok mat og en mer aktiv hverdag :)

Endret av Runforit
Skrevet

Er det deg på profilbildet? Veldig fin figur. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jada, masse øvelser du kan gjøre hjemme med egen kroppsvekt :)

http://fitnessbloggen.no/kroppsvekttrening-effekt/

Intervalltrening og jogging er også effektivt. Jeg har iallefall fått veldig fine og definerte ben av det :)

Husk at om du vil ha en helårs bikinikropp så må du finne noe du kan leve med resten av livet. Altså et godt kosthold med nok mat og en mer aktiv hverdag :)

Så hjemmetrening kan være effektivt? Så bra- nå fikk du meg noen hakk mer motivert :). Vurderer å begynne å jogge igjen, det er jo egentlig veldig deilig. Hvor mange ganger i uken burde jeg jogge for å få resultat som du fikk?

Beklager mange spørsmål :fnise: er amatør.

Gjest Runforit
Skrevet

Er det deg på profilbildet? Veldig fin figur. :)

Om du mente meg så er det meg på bildet ja.

Tusen takk :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du mente meg så er det meg på bildet ja.

Tusen takk :)

Du ser helt forjævlig bra ut! :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...