Eliza Skrevet 2. juni 2004 #1 Skrevet 2. juni 2004 Vi fikk nettopp høre at naboleiligheten vår ble solgt for 250.000 mer enn det vi kjøpte vår leilighet for i januar i fjor. Dvs. vi regner med at vår leilighet også har steget over 20% i løpet av de siste 18 månedene (vår leilighet har i tillegg bedre solforhold, og har blitt pusset opp en del). Et vennepar av oss rådet oss derfor til å få taksert leiligheten vår og refinansiere boliglånet. Men hva vil det ha å si for oss i praksis? Vi hadde ingen egenkapital når vi kjøpte leiligheten, og mine foreldre har derfor kausjonert for de 20% siste prosentene for oss.
Gjest agurk Skrevet 2. juni 2004 #2 Skrevet 2. juni 2004 Du har iallefall mulighet til å få lavere rente da, så det kan jo være verd en prat med banken.
14062003 Skrevet 2. juni 2004 #3 Skrevet 2. juni 2004 Hva var det mannen min fortalte i går da? Han snakket med banken om refinansiering. Takseringsmann koster og vi vurderer å bruke en prisvurdering i stedet. Det viktige er at vi kommer under 60% av boligens verdi. For dere vil det være viktig å komme under 80% av boligens verdi. Om dere har lånt 82% eller 98% av boligens verdi har ingenting å si for renta... Av takst mente jeg de beregnet lånet i forhold til hele taksten. Men av prisvurdering beregnet de lånet i forhold til 90% av prisvurderingen. Kanskje 80% også... Men jeg vet bare hva vår kontaktmann sa i går og ikke hva som er vanlig praksis altså. Vi er totalkunder og har et par andre ting som gjør vår situasjon ikke helt normale (til vår fordel)... Jeg ville bedt om en prisvurdering først. Det er gratis. Og en telefon til banken koster utrolig lite...
Gjest i.i. Bizzy Skrevet 2. juni 2004 #4 Skrevet 2. juni 2004 Vi fikk refinansiert huslånet vårt ved at banken kom om tok en gratis verdivurdering. De hadde ikke behov for takst fra takstmann. Ring banken å hør hva de sier, kanskje slipper du unna litt kostnader!
14062003 Skrevet 2. juni 2004 #5 Skrevet 2. juni 2004 Storebrand Bank (som vi bruker) bruker 90% av verdivurderingen.
Gjest Anonymous Skrevet 3. juni 2004 #6 Skrevet 3. juni 2004 Vi har bare skrevet brev til Postbanken og sagt at nå er naboleiligheta solgt for så og så mye, husker ikke om vi la med prospektet. Og da kom vi under 60%-grensen. Takstmann koster. Meglerne gir gratis verdivurdering, prøv gjerne flere!
cappocino Skrevet 3. juni 2004 #7 Skrevet 3. juni 2004 Vi fikk refinansier lånet vårt for to mnd siden. Fikk en megler fra Notar til å ta taksten, gratis og sendte papirer til banken. Vi fikk lavere rente og kan låne mer hvis vi skulle ha behov for det.
Tvilling76 Skrevet 3. juni 2004 #8 Skrevet 3. juni 2004 Vi fikk refinansier lånet vårt for to mnd siden. Fikk en megler fra Notar til å ta taksten, gratis og sendte papirer til banken. Notars meglere har forøvrig ikke kompetanse til å gi en fullverdig takst, men en meglers verdivurdering. Verdivurdering er gratis hos de fleste meglere, og jeg mener vi betalte 3000,- for en takst. For å få refinansiert et evnt boliglån godkjenner de fleste bankene meglers verdivurdering. Lykke til ihvertfall!
cappocino Skrevet 3. juni 2004 #9 Skrevet 3. juni 2004 Notars meglere har forøvrig ikke kompetanse til å gi en fullverdig takst, men en meglers verdivurdering. Verdivurdering er gratis hos de fleste meglere, og jeg mener vi betalte 3000,- for en takst. For å få refinansiert et evnt boliglån godkjenner de fleste bankene meglers verdivurdering. Lykke til ihvertfall! Er ikke helt inni meglerordene, men verdivurderingen fra megler holdt lenge for banken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå