Martinus Skrevet 14. mars 2014 #1 Del Skrevet 14. mars 2014 Jeg jobber et sted hvor folk er veldig åpne om privatøkonomi, og i forbindelse med at jeg og min bedre halvdel har lyst til å flytte, så har det vært en del snakk om hvor mye folk har i lån, og ikke så rent få "gode råd" om hvor mye vi burde låne når vi skal flytte. Jeg er økonom, så jeg er svært kapabel til å regne på det selv, men jeg er mildt sagt sjokkert over hvor mye lån mine kollegaer har og hvor mye de mener vi burde låne. Jeg ser ikke bort fra at jeg er for konservativ og forsiktig, men vi har det jeg mener er en sunn respekt for gjeld. Med det formål å få noen synspunkter fra folk utenfor den "øvre middelklasse-boblen" jeg jobber i, hva ville dere satt som lånegrense og kjøpegrense om dere hadde vår økonomi? Vår økonomi er som følger: Vi er 31 og 30, og tjener tilsammen ca 1,2 - 1,3 mill i året (litt opp og ned, avhengig av bonus). Jeg forventer lønnsvekst i årene fremover. Vi eier en leilighet som er verdt ca 2,9, og vi har 1,3 mill i lån på den. Vi har til sammen ca 600k i studielån. Etter å ha realisert investeringer har vi nå 1 mill i bankinnskudd satt av til kjøp av bolig + ca 150k i buffer/forbrukskonto (for de som lurer på hvorfor vi har så mye cash samtidig som vi har lån, så er svaret at vi har hatt mye høyere avkastning på investeringene enn vi har i rente på lånet). Vi ser for oss å kjøpe en bolig til rundt 5,0 - 5,8, hvilket gir oss et ganske friskt boliglån på over tre millioner, noe jeg får frysninger av. Mine kollegaer synes jeg er fullstendig dust som ikke ser på boliger i prisklassen 6,5 - 8,0, noe jeg synes virker helt idiotisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chia Skrevet 14. mars 2014 #2 Del Skrevet 14. mars 2014 Vi har ca samme inntekt som dere... + leieinntekter tok 2.5 i lån. Synes dette er mer enn nok jeg. Alle andre rundt oss har mye mer i lån, jeg skjønner ikke at de tør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #3 Del Skrevet 14. mars 2014 For fem år siden diskuterte vi det samme på min arbeidsplass, dette i forbindelse med at jeg skulle kjøpe bolig. Alle vi i diskusjonen tjente 550-600 000,- Jeg var i tvil om jeg skulle tørre å låne mer enn halvannen mill. En av kollegene svarte da med at han og fruen, begge 50 år, hadde 1,5 mill i lån på huset de bygde for 20 år siden, 1,3 mill i lån på hytta verdt 1,3 mill og 300 000 i billån. Konen hans er uføretrygdet. Der og da gikk det opp et kraftig lys.... Anonymous poster hash: 66a41...584 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anneline80 Skrevet 14. mars 2014 #4 Del Skrevet 14. mars 2014 Personlig ville jeg ikke vært komfortabel med mer enn at jeg fint kan betale både renter og avdrag, med 15, maks 20 år nedbetalingstid, og likevel ha romslig økonomi selv med en del høyere rente. Da har dere litt å gå på og mulighet for å utvide nedbetalingstid eller ta avdragsfritt i krisetilfeller. Hva dette betyr i maks lånebeløp må dere nesten regne på selv. Syns dere høres fornuftige ut! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sunsethour Skrevet 14. mars 2014 #5 Del Skrevet 14. mars 2014 Vi ønsker og å kjøpe ny bolig nå, og har omtrent akkurat samme utgangspunkt som dere. Etter å ha regnet på mulige fremtidige renteutgifter, satt opp budsjett og diskutert hva vi ønsker å ha råd til fremover ønsker vi å holder oss innenfor en låneramme på 3,5 mill. Men i diskusjon med andre (og banken) ser de ingen problemer med at vi tar opp mer lån. Det føles forferdelig skummelt å ta opp så mye lån, men tallene viser jo at vi faktisk har råd til enda mer lån uten å ha det spesielt stramt. Videre i leteprosessen har vi endt opp med innstillingen om at dette vil komme veldig ann på hvilke hus som kommer på markedet. Vi har spesifikke ønsker hva angår beliggenhet, størrelse, tomt osv, og finner vi noe som passer våre ønsker og magefølelsen er riktig så vurderer vi å ta opp mer lån under filosofien at vi ønsker å være gjeldsslaver på grunn av et sted vi virkelig ønsker å bo. Vil si det kommer ann på hvilke tidsperspektiv og hvor romslig dere ønsker økonomien skal være framover. Men tross alt vil dere uansett ha en god egenkapital i bunnen, og være veldig "solide" i banken sine øyne, da vil de også være fleksible i forhold til lånet. Og lånet kommer til å synke etterhvert og lønningene antageligvis øke. Lykke til med avgjørelsen!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debattanten Skrevet 14. mars 2014 #6 Del Skrevet 14. mars 2014 Boliglån på rundt 3 millioner er ikke spesielt drøyt å betjene med 1,3 mill i inntekt. Men selvfølgelig, er jo ikke vits å kjøpe så dyrt som overhodet mulig heller. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 14. mars 2014 #7 Del Skrevet 14. mars 2014 Vi har inntekt på en mill, og planlegger utifra lån på 3 mill. Får ikke frysninger av det, selv om jeg også er økonom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debattanten Skrevet 14. mars 2014 #8 Del Skrevet 14. mars 2014 En rekke faktorer vil jo spille inn. Hva slags livsstil og levekostnader som er normalt varierer veldig. Noen mennesker bruker ikke penger på annet enn mat, busskort og huslån. Andre mennesker drar på masse ferier, shopper og fester. Slikt kan ha like mye å si som forskjellen på 400k og 600k i årslønn. Mange variabler 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 16. mars 2014 #9 Del Skrevet 16. mars 2014 3 mill er ingenting å være redd for når dere tjener såpass greit. Men jeg skjønner godt at du ikke ønsker å ha så mye mer. Men: ut fra det du skriver, virker du som en person som lever nøkternt. Og hvis du i tillegg ser for deg at dere skal tjene mer etterhvert, er 3 mill nesten litt lite. (Nå skriver jeg ut fra forutsetningen at et høyere lån vil gi deg et hus som du faktisk er mer fornøyd med). Hvis jeg var deg, ville jeg i det minste våget 3,5. Kanskje opp mot 4 mill i lån. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2014 #10 Del Skrevet 16. mars 2014 Vi har 10.000.000 i lån.... Litt mye kanskje... :/ men har mange fine hus:)Anonymous poster hash: b3c66...0f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #11 Del Skrevet 17. mars 2014 Vi har 10.000.000 i lån.... Litt mye kanskje... :/ men har mange fine hus:)Anonymous poster hash: b3c66...0f9 Vi også har noe sånnt i lån, men så har vi jo mye mer enn det i verdier og det er jo det som teller. Tror vi har nærmere 12 mil i lån fra flere forskjellige banker man vi har flere utleieenheter så det går rundt og vel så det, selv om våre samlede lønnsinntekter er på skarve 1 mil... Anonymous poster hash: d16c8...0cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #12 Del Skrevet 17. mars 2014 Vi har hatt ca. 4 mill i lån, med inntekt på ca. 1 - 1,2 mill. Har gått greitt, nå har vi betalt ned veldig stramt og er gjeldfri om ca 10 år. Det vi eier, kan selges for rundt 10 mill, så vi lider ingen nød. Anonymous poster hash: 4786f...6ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 17. mars 2014 #13 Del Skrevet 17. mars 2014 Tre ganger brutto årsinntekt er det jeg max vil låne selv. Med høyere inntekter er det mindre andel av inntekten som går til mat og annet forbruk. På den annen side vil en "nøktern" lånegrad gi rom for andre formål: reise, raskere nedbetaling av all gjeld, etc. Så tre ganger inntekten gir fint rom i økonomien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #14 Del Skrevet 18. mars 2014 Med en inntekt på 700 000 er maks 3 mill. Anonymous poster hash: 79c09...e3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brudalura Skrevet 18. mars 2014 #15 Del Skrevet 18. mars 2014 Vi har rundt 2,6 i lån. Markedsverdi på huset rundt 500" mer. Tjener 900 000 til sammen. Føler vi akkurat er på grensen til å leve litt trangt og leve som vi vil( litt av en grense). Vi har dobblet lånet siste året da vi kjøpte nytt og merker hvor mye mindre impulskjøp vi no har enn før. Veldig mange bekjente har kjøpt hus til 4-5 mill, og finansierer med utleie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brudalura Skrevet 18. mars 2014 #16 Del Skrevet 18. mars 2014 Med deres økonomi ville eg lagt rundt det dere allerede foreslår. synes det virker fornuftig:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #17 Del Skrevet 18. mars 2014 Vi kjøpte til nesten 10 mill, har 7 mill i lån, men to utleieleiligheter og går kjempebra.Anonymous poster hash: 4170c...4e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kuleku Skrevet 31. mars 2014 #18 Del Skrevet 31. mars 2014 Vi tjener 950 000 til sammen og har lån på 1,6 mill. Det holder, selv om vi kunne lånt en god del mer. Huset er verdt 3 mill. Jeg ser ikke poenget med å låne mest mulig, når det ikke er nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå