AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #1 Skrevet 14. mars 2014 Hei. Jeg har lenge hatt misstanke om at jeg har PCOS. Dette fordi at jeg er overvektig, har fått små stive hår på haken (kommer nå og da å da napper jeg de) De kom først i år og det begynte med et, så ser jeg at det kommer ut på samme plass hver gang i tillegg til en til to plasser til på haken. Det samme har jeg rundt brystvortene. Der har jeg dog hatt det i 3 år. Jeg har også gått uten P-piller eller annen prevansjon i 2 år uten å bli gravid med min mann. (har ikke prøvd å bli gravid i den perioden, så har ikke aning om vi har hatt sex ved el) Har bare tenkt at skjer det så skjer det på en måte. Vi har hatt veldig lite sex i denne to års perioden da han jobber mye utenlands, så det trenger ikke være unormalt at jeg ikke har blitt gravid altså. Jeg har også hatt uregelmessig mens i ganske mange år. Dette vet jeg også at min mor hadde, men hun har ikke PCOS. Det siste året har vi tenkt på at vi vil ha barn, og jeg har faktisk sjekket syklusen min og den viser regelmessig mens hvertfall de siste 6 måneder. (bruker en syklusapp). Jeg har kjøpt meg el-tester og har vært litt slurvete med testingen og vi har bommet på el-dager, ingen el-tester har slått positivt ut osv osv..Men DENNE gangen/måneden tenkte jeg at nå skal jeg sjekke hver dag etter mensen å finne ut om jeg får el. Og jeg skal huske på å ta testene og følge med på kalenderen. Så nå akkurat de dagene appen min har regnet ut at jeg skulle være fruktbar og få el, fikk jeg positivt utslag på tester kjøpt på billigtester.no. Jeg tok tre stk i går kveld og alle var sterk lilla strek. Tok også en i dag morges, og den er også positiv. I følge appen min får jeg el i morgen. Nå kommer jeg til poenget. Jeg har lest at man kan ha positiv el-tester fordi om man ikke har el når man har pcos, men kan man også få positivt utslag når man har regnet ut at man mest sannsynlig skal ha el? Altså får man "fake" el på el-dagen ved pcos? Jeg håper virkelig jeg faktisk får el, og at jeg ikke har pcos, men jeg ble redd når jeg leste at mange hadde fått positivt utslag flere dager når man egentlig ikke hadde el...Håper derfor jeg ikke har positivt utslag på el-testen i morgen så jeg muligens er midt oppi el akkurat da. Hilsen, bekymret Anonymous poster hash: e0f99...408
Biloba Skrevet 14. mars 2014 #2 Skrevet 14. mars 2014 EL-test viser en topp i LH-hormonet, hvor kroppen forsøker å løsne et egg. At den faktisk klarer å slippe egget, eller at du har modnet et egg riktig med god nok kvalitet til å bli befruktet, kan ikke testen vise. Du kan ha regelmessig mens og likevel ha pco. Det har jeg. En ultralyd vil vise om du har økt antall cyster på eggstokkene. Mange med pco kan bli gravide på egenhånd. Det er heller ikke unormalt å ha enkelte markerte hår på ukvinnelige steder. Det kommer ingenting bra ut av å bekymre seg, bare prøv i vei, og kontakt lege hvis det går over ett år uten resultat, eller 6 mnd hvis du er over 35. De fleste som trenger hjelp, kommer til målet også. Lykke til:-)
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #3 Skrevet 14. mars 2014 Nå blir det litt dum å spekulere i dette når du ikke har fått påvist Pcos. Men allikevel, ved Pcos har man forhøyet Lh nivå gjennom hele syklusen. Derfor kan man få positivt utslag på eggløsningstest uten at man har eggløsning. Anonymous poster hash: 56003...535
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #4 Skrevet 14. mars 2014 Nå blir det litt dum å spekulere i dette når du ikke har fått påvist Pcos. Men allikevel, ved Pcos har man forhøyet Lh nivå gjennom hele syklusen. Derfor kan man få positivt utslag på eggløsningstest uten at man har eggløsning. Anonymous poster hash: 56003...535 Ok, takk for svar. Mine el-tester har bare vært negative til nå. Første gangen jeg har testet positiv og den har vært positiv i et døgn nå. Betyr det at jeg muligens IKKE har pco da, siden jeg har fått negativ før? Anonymous poster hash: e0f99...408
Biloba Skrevet 15. mars 2014 #5 Skrevet 15. mars 2014 Ok, takk for svar. Mine el-tester har bare vært negative til nå. Første gangen jeg har testet positiv og den har vært positiv i et døgn nå. Betyr det at jeg muligens IKKE har pco da, siden jeg har fått negativ før?Anonymous poster hash: e0f99...408 Nei, positiv eggløsningstest betyr ikke at du ikke kan ha pco. Pco betyr heller ikke at en alltid mangler eggløsning.
Athene Skrevet 15. mars 2014 #6 Skrevet 15. mars 2014 Kun en gynekolog kan stille en PCOS diagonse. Hvordan eggløsningstester slår ut eller ikke, og hvor regelmessig syklusen er, har ingenting i si. Selv om dere har forsøkt lenge uten å bli gravid kan det som du skriver være fordi dere bommer på eggløsning. I 50% av tilfellene er det faktorer hos mannen som gjør at man ikke blir gravid, mange glemmer det og er overbevist om at det er en selv det er noe i veien med, slik du tenker nå. Noe avhengig av hvor ofte dere har hatt sex i perioden har dere rett på utredning allerede nå. Husk at man har et femdagers vindu rundt hver eggløsning der man er gravid, så man behøver ikke treffe eggløsningsdagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå