Gå til innhold

god helgemat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger tips til ny helgemat! :) helst ting utenom pizza, taco og lasange ;)

Hva er det beste du spiser i helgen?:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har laget andelår med søtpotetstappe og rødvin- og balsamicosaus et par ganger i det site. Det har falt i smak som helgemat her hjemme. Andelår er overraskende raskt og enkelt. Krydre med salt, pepper og eventuelt urter. Bare brune de litt på fettsiden for å få de sprø, sette i steketermometer og la de stå i ovnen på 180 grader til de har en kjernetemperatur på 60 grader. Tar en halvtimes tid til sammen. La de hvile litt før du skjærer de opp :)

Anonymous poster hash: 4685f...1b1
  • Liker 5
Skrevet

Bakt potet med masse godt fyll, laks i folie (ja, det er faktisk så godt at jeg koser meg ekstra mye når jeg spiser det :P), biffsnadder, en god hjemmelaget gryterett med godt tilbehør :)

• Liker 1
Gjest Mary Quant
Skrevet

Jeg må ha sushi hver fredag - helt avhengig.

• Liker 1
Skrevet

I går laget jeg coq au vin. Ikke dårlig.

• Liker 1
Gjest rådyr
Skrevet

Ostesufflé og salat med masse digg i.

Fondue.

Raclette.

Skrevet

Bakt potet, Jamie Oliver-style er kjempegodt!

Kjøp store poteter, pensle skillet med olivenolje og bak de i stekeovnen på 200g til de er gjennomstekte (tar ca 1 time).

Skjær av toppen på potetene og ta ut innholdet, la skallet være igjen. Bland potetmassen med f.eks sjalottløk, sprøstekt bacon, mais, tomat, 1 beger rømme, salt&pepper og litt revet ost. Bland alt godt sammen og putt fyllet tilbake i potetskallene. Ta på revet ost og stek i ovnen til osten er gratinert.

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Taco med kyllingfilet.

Pizza.

Kylling.

AnonymBruker
Skrevet

Biff - Hjemmelaget fløtegratinerte poteter og peppersaus. Grønnsaker eller salat til.

Løvstek med hjemmelaget pommesfritt og saus + salat.

Min onkel lager VERDENS beste hjemmelagde pizza som jeg av og til prøver og lage (uten at den blir like god... Men veldig god blir den selvsagt) :)

Anonymous poster hash: 825e3...79c
Gjest lillelarve
Skrevet

Hvalbiff i strimler som er godt krydret med salt og pepper, med en god grønnsaksblanding ved siden av; bestående av blant annet gulrøtter, poteter og andre godsaker.. blandet i fløte!

Skrevet

Fløtegratinerte poteter med ost, bacon, purre og rømme;)

AnonymBruker
Skrevet

reinskav i pitabrød med creme fraiche og ruccola :)

Anonymous poster hash: 6d2d9...7d7
Skrevet (endret)

Egen vri på taco, som er latterlig godt. Anbefaler og grille kjøttet på grillen.

Du trenger til 2 personer:

1 paprika, strimlet

1 hakket hvitløksfedd

1 mango i tærninger, absolutt best om den er litt god og moden.

3 vårløk, hakket

1 liten gul/rød løk, hakket

2 lime i båter

rømme/kesam

en klatt smør

1 stk entrecote på 400-500g

Spisskumin 2ts, chili 0,5ts, paprikakrydder 1ts, salt og pepper

Tortillalefser

Bland vårløk, løk, mango og saften av en lime i en bolle.

Gni krydderene inn i kjøttet, salt og pepper på etter ønske. Grill stykket på grillen til medium, kan godt grille paprikaen på noe folie eller rett på grillen om du har egnet grill. Viktig for å få frem den søte og gode smaken i parikaen. Når kjøttet nærmer seg ferdig tar du smør og knust hvitløk på, gni det utover til smøret smelter, snu biffen og fres det i 30 sekunder. La kjøttet hvile 10-15 min før du skjærer stykket i tynne strimler.

Varm tortillane i folie på grillen.

Legg på mango/løkblandingen og paprika på tortilla, biffstrimlene, rømme/kesam og klem en båt med limesaft over. Ekstra salt og pepper om du vil :) Latterlig godt. Viktig med grill her, blir ikke det samme uten.

Vet du ikke sa taco, men dette er noe helt annet, bedre og sunnere :)

Endret av debattanten
Skrevet

Indisk/pakistansk mat. Kan ta litt tid å lage (men ikke nødvendigvis) og smaker himmelsk!

Gjest Hyssingen
Skrevet

Pitakebab eller nachos :)

samme her :laugh:

Skrevet (endret)

• Ostesuffle m hvitløksbaguetter og salat. Liker å bruke port salut, da får den en god og nokså sterk ostesmak.
  • Tortilla-pizza/ speltlompepizza m. hjemmelagd tomatsaus, spekeskinke, ruccola, fetaost og tomat på.
  • Taco

-Hjemmelagd guacamole m. tomat, rødløk og hvitløk i

-Kylling marinert i litt hvitløk, sitronsaft og urter, entrecote eller scampi

-Hjemmelagde hvetetortillas

-Forskjellig typer grønnsaker

• Potato skins m. bacon, gulost, purre og salat ved siden av.
  • Greske kjøttboller m. tomatsalat med masse hvitløk og balsamico-eddik, tzatsiki og båtpoteter
  • Sushi
  • Cannelloni
  • Gnocchi med tomater, basilikum, hvitløk og mozarella
  • Jentekveld med tapas. Vi liker:

-Quesedillas med kylling

-Skinke og melon

-Ruller med spenkeskinke, snøfrisk og ruccola

-Tostaditos med spekeskinke, asparges og grønn pesto

-Kjøttboller i salsa

-Potetbåter

• Nachos i form med hjemmelagd guacamole og salsa ved siden av
  • Vårruller med ris og salat
  • Hamburgere med aioli, bacon, ost osv. på.
Endret av Fashionistaen
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...