Gjest Sille4 Skrevet 14. mars 2014 #1 Skrevet 14. mars 2014 Hei Jeg og kjæresten reiser snart til Praha, og for å gjøre turen så best og innholdsrik som mulig på den langhelgen vi er der ville det vært til stor hjelp hvis noen hadde noen tips til oss. Hvor bør vi spise? Er ikke veldig interessert i tsjekkisk mat da vi er såpass kresene, men er glad i en god biff, hamburgere (ikke hard rock), pizza og skalldyr. Vi skal bo veldig sentralt ved gamle byen og har skrevet ned flere attraksjoner vi skal se på. Men er det noe annet enn det "vanlige" vi bør få med? Og selvsagt litt tips til shopping
Aviale Skrevet 15. mars 2014 #3 Skrevet 15. mars 2014 Praha er en veldig fin by! Billig er det også, i alle fall for drikke og mat. Jeg har vært der to ganger, sist nå i februar. Jeg har ikke så mange restauranter å anbefale, men det går an å sjekke ut tripadvisor.com og så snevre inn søket på restauranter etter f.eks hva dere vil spise eller prisnivå. Det går også an å spørre på hotellet om de har anbefalinger, vi spurte på vårt hotell og fikk anbefalt et område med flere restauranter. Det er en del restauranter som serverer tsjekkisk mat, men også mange som har pizza og biff osv. De fleste har gjerne en kombinasjon av tsjekkisk og internasjonal mat. Når det gjelder sightseeing vil jeg anbefale å gå en rundtur som omfatter Karlsbrua og opp til slottet. Karlsbrua bør man helst besøke om morgenen/kvelden om man ønsker fine bilder med stemning. Slottet er Europas største slott, om dere er historisk interesserte har de flere guidede turer. Det er også ganske fin utsikt derfra, så det er lurt å dra den dagen det er finest vær (det er ofte litt disig i Praha, i alle fall når jeg har vært der). Inne i slottet ligger også St Vitus-katedralen, anbefaler å dra innom der. Da vi var der var det gratis unntatt helt fremme ved alteret, og det er også lov til å ta bilder. Hver time er det også vaktskifte ved portene til slottet, jeg har sett det to ganger og har ikke helt skjønt greia, men det ligner litt på en mini-gardeoppvisning. Litt bortenfor slottet ligger Petrin hill der de har et mini-eiffeltårn og en park. Jeg har ikke vært der, men tror det er spesielt fint der om våren/sommeren når det er bra vær. Utenom slottet og Karlsbrua er det også veldig fint på Gamletorget som du nevner, der den astronomiske klokka ligger. Dette er en spesiell klokke som ble laget på 1300-1400-tallet som har sykt mange symboler/mekanismer. Verdt å få med seg om man tilfeldigvis er i området rundt en hel time, og man får mer utav det om man leser litt om den. I utkanten av gamletorget ligger også kafé Kafka, som er fødestedet til Frans Kafka. Jeg vet ikke om så mange andre ting, men det er mye for historieinteresserte i Praha, inkl et "jødisk kvarter" som jødene ble "oppbevart" i under 2. verdenskrig og sikkert mange museer. Hvis dere er interesserte i shopping er det mange butikker i området rundt metrostoppene Mustek og det ligger et ganske stort kjøpesenter som heter Palladium ikke langt fra gamlebyen. Klær er ca halv pris av norsk pris i Tsjekkia, det er veldig billig med alkohol og som sagt også billig med mat. Til slutt et par praktiske tips: bestill gjerne taxi til hotellet via hotellet selv, har lest flere steder at selv tsjekkere sjelden tar taxi fordi man ofte betaler blodpris. Det kan også være en idé å kjøpe kollektivkort om dere reiser litt rundt, det koster ca 50 kr/døgnet og man kjøper det på kioskene nede i undergrunnen. Undergrunnen er veldig enkel, det er bare tre linjer, men til gjengjeld har de veldig mange trikker. Håper dette kan hjelpe litt, god tur!
Gjest Sille4 Skrevet 15. mars 2014 #4 Skrevet 15. mars 2014 Praha er en veldig fin by! Billig er det også, i alle fall for drikke og mat. Jeg har vært der to ganger, sist nå i februar. Jeg har ikke så mange restauranter å anbefale, men det går an å sjekke ut tripadvisor.com og så snevre inn søket på restauranter etter f.eks hva dere vil spise eller prisnivå. Det går også an å spørre på hotellet om de har anbefalinger, vi spurte på vårt hotell og fikk anbefalt et område med flere restauranter. Det er en del restauranter som serverer tsjekkisk mat, men også mange som har pizza og biff osv. De fleste har gjerne en kombinasjon av tsjekkisk og internasjonal mat. Når det gjelder sightseeing vil jeg anbefale å gå en rundtur som omfatter Karlsbrua og opp til slottet. Karlsbrua bør man helst besøke om morgenen/kvelden om man ønsker fine bilder med stemning. Slottet er Europas største slott, om dere er historisk interesserte har de flere guidede turer. Det er også ganske fin utsikt derfra, så det er lurt å dra den dagen det er finest vær (det er ofte litt disig i Praha, i alle fall når jeg har vært der). Inne i slottet ligger også St Vitus-katedralen, anbefaler å dra innom der. Da vi var der var det gratis unntatt helt fremme ved alteret, og det er også lov til å ta bilder. Hver time er det også vaktskifte ved portene til slottet, jeg har sett det to ganger og har ikke helt skjønt greia, men det ligner litt på en mini-gardeoppvisning. Litt bortenfor slottet ligger Petrin hill der de har et mini-eiffeltårn og en park. Jeg har ikke vært der, men tror det er spesielt fint der om våren/sommeren når det er bra vær. Utenom slottet og Karlsbrua er det også veldig fint på Gamletorget som du nevner, der den astronomiske klokka ligger. Dette er en spesiell klokke som ble laget på 1300-1400-tallet som har sykt mange symboler/mekanismer. Verdt å få med seg om man tilfeldigvis er i området rundt en hel time, og man får mer utav det om man leser litt om den. I utkanten av gamletorget ligger også kafé Kafka, som er fødestedet til Frans Kafka. Jeg vet ikke om så mange andre ting, men det er mye for historieinteresserte i Praha, inkl et "jødisk kvarter" som jødene ble "oppbevart" i under 2. verdenskrig og sikkert mange museer. Hvis dere er interesserte i shopping er det mange butikker i området rundt metrostoppene Mustek og det ligger et ganske stort kjøpesenter som heter Palladium ikke langt fra gamlebyen. Klær er ca halv pris av norsk pris i Tsjekkia, det er veldig billig med alkohol og som sagt også billig med mat. Til slutt et par praktiske tips: bestill gjerne taxi til hotellet via hotellet selv, har lest flere steder at selv tsjekkere sjelden tar taxi fordi man ofte betaler blodpris. Det kan også være en idé å kjøpe kollektivkort om dere reiser litt rundt, det koster ca 50 kr/døgnet og man kjøper det på kioskene nede i undergrunnen. Undergrunnen er veldig enkel, det er bare tre linjer, men til gjengjeld har de veldig mange trikker. Håper dette kan hjelpe litt, god tur! Dette var veldig til hjelp, så tusen takk skal du ha
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå