AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #1 Del Skrevet 14. mars 2014 Skal på jobbintervju på en stilling som sykepleier. Ble overrasket over at de ba med ta med vitnemål fra VGs for å se på fraværet mitt. Er 26 år. De ville ikke se på karakterene mine fra sykepleierhøgskolen. Jeg har topplarakterer og ikke særlig fravær. På VGs derimot var jeg kjempelei av skolen. Mye fravær. Og ikke så bra karakterer (har forbedret i ettertid) Har så lus på jobben og syns det er så trist VGs fravær kan ødelegge :-( Anonymous poster hash: 63dae...a3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mandel92 Skrevet 14. mars 2014 #2 Del Skrevet 14. mars 2014 Jeg tror de som ansetter skjønner at det er stor forskjell på en skolelei 16-18 åring, og en ferdigutdannet 26 åring. Si det som det er, og at du har endret deg, så er sikkert ikke det noe provlem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #3 Del Skrevet 14. mars 2014 Merkelig. Jeg tok ikke med vitnemålet mitt fra VGS på mitt første intervju som sykepleier. Kun fra høgskolen. Ta med det fra høgskolen også og forklar at du var en skolelei tenåring på vgs. Anonymous poster hash: b587f...cc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #4 Del Skrevet 14. mars 2014 Jeg hadde sagt "Glem det", hva jeg gjorde for 4-5 år siden som en skolelei ungdom har de ingenting med å gjøre. Men jeg hadde også referert dem til arbeidsgivere som kan bekrefte at jeg har nær null fravær i jobb. Anonymous poster hash: a8158...fee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #5 Del Skrevet 14. mars 2014 Skal på jobbintervju på en stilling som sykepleier. Ble overrasket over at de ba med ta med vitnemål fra VGs for å se på fraværet mitt. Er 26 år. De ville ikke se på karakterene mine fra sykepleierhøgskolen. Jeg har topplarakterer og ikke særlig fravær. På VGs derimot var jeg kjempelei av skolen. Mye fravær. Og ikke så bra karakterer (har forbedret i ettertid) Har så lus på jobben og syns det er så trist VGs fravær kan ødelegge :-(Anonymous poster hash: 63dae...a3d Hahahaha, det sier alt om hvordan sykepleiere og gamle sykepleiersjefer er. Jeg har vært til flere intervjuer som lege og ikke på et jævla sted har de vært intr i vitnemål. De later heller ikke til å være intr i studiekarakterer, selv om jeg skulle ønske at de var det. Riktignok ble jeg bedt om i en stilling å ettersende vitnemål. Men det er også helt bak mål, hva faen trenger de det for når jeg er utdannet i utlandet, og har fått sjekket credentials ørten ganger av SAK, og tatt norsk turnus. Nei, jeg ler. Får meg til å tenke på den andre tråden om hvor håpløse sykepleiere er. Det er petty folk ass. Jeg ville hatt litt bein i nesa og bare blåst av hele dritten. Bli voksen. Bare si at nei, videregående er ikke noe du ser på som relevant. Jeg lover deg at å være selvhevdende på et intervju hvor de som intervjuer deg er drittsekker, det er ganske deilig. Jeg har begynt å gi faen, jeg tar jobb på sykehjem om jeg må, og det er deilig. Det fins alltid en jobb for en sykepleier et sted. Når du får noen år på baken, kan du returnere til storbyen. Vgs, pfft, latterlig. Bare latterlig. Minner meg om en samtale jeg overhørte mellom noen gamle sykepleiere som syns at sånne emo-jenter ikke hadde noe i yrket å gjøre. (De brukte ikke ordet emo-jente). Fy faen, for en gjeng, asså. Anonymous poster hash: d7d8c...6f7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lygekryss Skrevet 14. mars 2014 #6 Del Skrevet 14. mars 2014 Trikset er vel å ikke ta med alt av vitne- og skussmål til intervju. Én attest, to-tre referanser og en oversiktlig CV burde holde i massevis. Har vanskelig å se hvorfor et vitnemål fra videregående skole skulle være relevant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #7 Del Skrevet 14. mars 2014 Hvis de ber om vitnemål fra vgs, så må du vise vitnemål fra vgs. Viser du ikke dette, så skjønner de at du har noe å skjule. Dessverre er det mange som har mye udokumentert fravær på vgs. Disse skjønner ikke at dette kommer og biter dem i rompa senere. Grow up. Anonymous poster hash: 2a00f...4fd 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #8 Del Skrevet 14. mars 2014 Hvis de ber om vitnemål fra vgs, så må du vise vitnemål fra vgs. Viser du ikke dette, så skjønner de at du har noe å skjule. Dessverre er det mange som har mye udokumentert fravær på vgs. Disse skjønner ikke at dette kommer og biter dem i rompa senere. Grow up. Grow up? Det er akkurat det jeg har gjort! Men jeg var ikke voksen på videregående...jeg var ung, dum og lei av skolen. Har jobbet flere år i 100% stilling etter den gang, max 4 dager fravær på de årene pga sykdom. Ikke fravær på fagskole, omtrent ikke fravær på sykepleierhøyskolen. Toppkarakterer. Alltid jobbet mye ved siden av studiene. Jeg kan ikke forstå hvorfor ikke alt dette er mer relevant enn virnemålet mitt fra vgs. Jeg skal selvfølgelig ta det med siden jeg blir spurt om det. Jeg blir bare oppgitt over alt hardt arbeid jeg har lagt ned i studietiden ikke kan bli vurdert istedenfor. Anonymous poster hash: 2a00f...4fd Anonymous poster hash: 63dae...a3d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #9 Del Skrevet 14. mars 2014 Hvis de ber om vitnemål fra vgs, så må du vise vitnemål fra vgs. Viser du ikke dette, så skjønner de at du har noe å skjule. Dessverre er det mange som har mye udokumentert fravær på vgs. Disse skjønner ikke at dette kommer og biter dem i rompa senere. Grow up. Og sånne som deg skjønner ikke at det er en kollektiv ulempe å stemple folk for livet med uforanderlige karakterer. Betaler du NAV pengene, eller? Anonymous poster hash: d7d8c...6f7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #10 Del Skrevet 14. mars 2014 Anonymous poster hash: 63dae...a3d Og sånne som deg skjønner ikke at det er en kollektiv ulempe å stemple folk for livet med uforanderlige karakterer. Betaler du NAV pengene, eller? Anonymous poster hash: d7d8c...6f7 NAV-pengene?? Hva snakker du om?? Anonymous poster hash: 2a00f...4fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2014 #11 Del Skrevet 14. mars 2014 Når skal elever på vgs forstå at fravær gir konsekvenser? Mange har mye udokumentert fravær, og det er klart at framtidige arbeidsgivere er interessert i dette - akkurat som de er interessert i å se karakterer for orden og atferd. Det nytter ikke å kategorisere seg selv som "skolelei". Beklager. Har man fyllt 18 år, som mange av dem har, så er man selv helt og fullt ansvarlig. Anonymous poster hash: 2a00f...4fd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #12 Del Skrevet 15. mars 2014 Jeg sitter i et ansettelsesutvalg og vi er ikke interessert i VGs og ber folk ta med dokumenter fra alt som har skjedd av betydning fir stillingen etter VGs. Altså jobb og høyskole/ universitet. Har en kandidat først gått en høyskole så er han eller hun vurdert som skikket til opptak etter fullført videregående. Hvor høyt fraværet er ikke interresant og heller ikke karakterer- det er godt nok siden personen har kommet seg videre inn på høyere utdanning. Anonymous poster hash: 4f02b...ad3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #13 Del Skrevet 15. mars 2014 Jeg sitter i et ansettelsesutvalg og vi er ikke interessert i VGs og ber folk ta med dokumenter fra alt som har skjedd av betydning fir stillingen etter VGs. Altså jobb og høyskole/ universitet. Har en kandidat først gått en høyskole så er han eller hun vurdert som skikket til opptak etter fullført videregående. Hvor høyt fraværet er ikke interresant og heller ikke karakterer- det er godt nok siden personen har kommet seg videre inn på høyere utdanning. Anonymous poster hash: 4f02b...ad3 Det er ikke akkurat kremen dere er på jakt etter, forstår jeg.Anonymous poster hash: b3cfe...38e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #14 Del Skrevet 15. mars 2014 Det er ikke akkurat kremen dere er på jakt etter, forstår jeg. Spørs hva DU definerer som krem, men jo det er kremen vi går for og det er kremen vi får i form av personlig egenskaper og gode karakterer fra høyskole. Skulle vi tatt hensyn til VGs fravær til en 30 åring ville vi gått glipp av kandidater som vi definerer son krem. Anonymous poster hash: b3cfe...38e Anonymous poster hash: 4f02b...ad3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #15 Del Skrevet 15. mars 2014 Anonymous poster hash: 4f02b...ad3 Dere ser ikke hverken fravær eller karakterer?? Anonymous poster hash: 2a00f...4fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Genesis Skrevet 15. mars 2014 #16 Del Skrevet 15. mars 2014 Det er ikke akkurat kremen dere er på jakt etter, forstår jeg.Anonymous poster hash: b3cfe...38e Poenget er vel at kremen på vgs ikke alltid er kremen som nyutdannede. Hvem ville du helst ha ansatt; En person som var drittlei på vgs og fikk 3 i snitt og hadde mye fravær, men blomstret på universitetet, engasjerte seg sosialt i studiemiljøet, og gikk ut med et bra snitt, eller en sekserelev på vgs, uten fravær, som noe halvhjertet hanglet seg gjennom det samme studie med ok karakterer uten å gjør noe som helst ut av seg! Jeg synes det blir feil at atferd man hadde som tenåring skal hefte ved en hele livet. Hjernen er faktisk ikke helt utviklet før man er nærmere tretti, og folk forandrer seg gjennom hele livet. Det essensielle er jo hva arbeidsgiver faktisk bruker denne informasjonen til. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #17 Del Skrevet 15. mars 2014 Det er riktig. Karakterer er allerede vurdert i form av at snittet må være høyt for å komme videre. Fraværet er ikke interresant på VGs av den enkle grunn at fravær ikke er høyt på høyskolen eller universitet fordi det gjenspeiler gode karakterer. Dersom kandidaten har gått omveier til målet vurderer vi det sin viljestyrke til å lykkes. Personlighet verdsettes høyt, hvordan vi tror de passer inn i teamet de skal jobbe sammen med osv. Menneskene må passe sammen for å levere et produkt som er bra. Anonymous poster hash: 4f02b...ad3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nordis Skrevet 15. mars 2014 #18 Del Skrevet 15. mars 2014 Skal på jobbintervju på en stilling som sykepleier. Ble overrasket over at de ba med ta med vitnemål fra VGs for å se på fraværet mitt. Er 26 år. De ville ikke se på karakterene mine fra sykepleierhøgskolen. Jeg har topplarakterer og ikke særlig fravær. På VGs derimot var jeg kjempelei av skolen. Mye fravær. Og ikke så bra karakterer (har forbedret i ettertid) Har så lus på jobben og syns det er så trist VGs fravær kan ødelegge :-(Anonymous poster hash: 63dae...a3d Om de vil se ditt fravær fra vgs, så har de rett til å be om det. Det er vel litt ulikt fra arbeidsplass til arbeidsplass hva som vektlegges ved ansettelser. Om du ikke viser vgs-vitnemålet, eller finner en unnskyldning for ikke å vise dette ("finner det ikke", slike ting), så tror jeg ikke du blir vurdert som like aktuell for jobben. De vil mistenke at det er grunner til at vitnemålet ikke leveres. Her må du nok bare bite i det sure eplet og legge fram vitnemålet ditt. Du har ikke noe valg. Så får du heller prøve å forklare årsakene til at fraværet ditt var høyt på vgs. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nordis Skrevet 15. mars 2014 #19 Del Skrevet 15. mars 2014 Jeg hadde sagt "Glem det", hva jeg gjorde for 4-5 år siden som en skolelei ungdom har de ingenting med å gjøre. Men jeg hadde også referert dem til arbeidsgivere som kan bekrefte at jeg har nær null fravær i jobb. Anonymous poster hash: a8158...fee Tror ikke det er så lurt å svare "Glem det" når de spør etter vitnemålet.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjempeliten Skrevet 15. mars 2014 #20 Del Skrevet 15. mars 2014 Når skal elever på vgs forstå at fravær gir konsekvenser? Mange har mye udokumentert fravær, og det er klart at framtidige arbeidsgivere er interessert i dette - akkurat som de er interessert i å se karakterer for orden og atferd. Det nytter ikke å kategorisere seg selv som "skolelei". Beklager. Har man fyllt 18 år, som mange av dem har, så er man selv helt og fullt ansvarlig.Anonymous poster hash: 2a00f...4fd det er relevant, etter vgs. Men ikke 4-5 år senere! Om man er Fks 40 år, har mista jobben og må finne en ny, er det så relevant å ta med karakterene fra vgs da? Er ikke heller de 20 åra i samme bedrift en bedre kilde for referanse? Samme om det er 4-5 år siden vgs. Det er jo en grunn til at man gjerne ikke fyller på cv-en engang at man har gått ungdomsskole når man begynner å bli 20+ selv om man har verdens største fravær. For det er ikke relevant lenger. Vgs burde på cv-en fordi det kan være relevant til jobb/yrkesfaglig linje... Men hva man har prestert på høyere nivå senere burde jo telle mest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå