Gå til innhold

Tispe med løpetid har hatt mannlig besøk ! HJELP!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ei tispe (blanding dachs og labrador). Hun har vell hatt løpetid nå i en uke ca. Hun var ute i en 10-15 min alene, og når jeg slapp henne inn så jeg at hun hadde besøk av en annen hund.

Vet at det ikke er så smart å slippe ut hunden med løpetid, men vi bor flere km vekke fra neste nabo, og ingen jeg kjenner i "nærmeste" omkrets har hund. Tispa vår har heller aldri løpt bort. Trodde derfor der var rimelig trygt å la henne få et par min ute før jeg skulle ut for dagen..

Vi er IKKE interessert i valper, så lurte på om det er noe vi kan gjøre for å se om det var vært paring eller ikke? Og når i løpetiden er det hundene vanligvis er mest fruktbare? Evnt andre råd? Finnes det "angrepille" for hunder?? :klo:

Uff..... Dette var bare triste greier......

Anonymous poster hash: e158a...98b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er en vellykket parring pleier tispe og hannhunden å henge sammen en god stund etterpå! Du kan være maks uheldig å ha hatt en vellykket parring, men sjangsen er minimal!

Det finnes en sprøyte, men den er ikke særlig heldig for hunden, ville ringt veterinær og hørt når man kan ta ultralyd o.l. for å sjekke om hun er drektig før man setter den!

AnonymBruker
Skrevet

Hund og menneske kan ikke lage avkom.

Anonymous poster hash: e6fca...377
AnonymBruker
Skrevet

Hund og menneske kan ikke lage avkom.

Anonymous poster hash: e6fca...377

Ja, og?!? :wow: ! Det er jeg jo klar over...

I første innlegg skrev jeg at hunden vår hadde hatt besøk av en annen hund.... Står ingenting om menneske.

TS

Anonymous poster hash: fd70d...b4b

Skrevet

Ei uke ut i løpetid, og kun 10-15 min ute. Da skal det mye til at det har foregått en parring. Tispa må være i riktig tid av syklusen, hundene må få litt tid til å bli kjent, og etter parringen henger hundene gjerne sammen opptil 15-30 min.

Men for å være helt sikker bør du ta kontakt med veterinær for nærmere hjelp.

Skrevet

vet du om hun var klar? Det er vel mot slutten hun har eggløsning og er klar for parring. Første uken er det forbrunst. Stor sett så skal det jo et stykke ut i løpetiden før de er klare for å parres og da tar det ofte ganske lang tid. Litt flørting og sånt + tiden de henger sammen...

AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg vet ikke om hunden vår var moden for paring eller ikke..... :vetikke: Hun har ikke så mye erfaring med sånn aktivitet :P

Men hun er på det tidspunktet hvor hun blør mest, hvis det kan ha noe å si? Til sammen blør hun vel ca 3 uker, med mest blod 1 uke inn i løpetiden. Regner med hun har litt løpetid også etter at blodet har stoppet?

Hun har ellers bare hatt løpetid 1 gang i året (tispa er 3,5 år).

Anonymous poster hash: fd70d...b4b
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke tatt sjansen på at det har gått bra. Hunder får til det utroligste i "nøden". Og tisper med løpetid skal alltid være under nøye oppsyn, med mindre de er grundig innestengt et sted andre hunder absolutt ikke har sjans å komme seg inn. Jeg vet av en hund som ble parret (planlagt) to ganger, og begge var vellykket med påfølgende drektighet og et flott kull. Ved første kull ble hun parret på dag 4-5 i løpetiden, og ved andre kull på dag 20-21... Man er ikke trygg selv om hunden bare er i første uka.

Ring veterinær og få satt opp time til abortsprøyte. Hvis det enda er sånn som det var for noen år siden, så skal tispen ha abortsprøyte etter at løpetiden er over (for å være sikker på at hun ikke utsettes for enda en tyvparring og må få enda en abortsprøyte). Men det har veterinæren oversikt over, så jeg ville bare ringt og bedt om råd med en gang.

Anonymous poster hash: 730f4...420
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes en sprøyte, men den er ikke særlig heldig for hunden, ville ringt veterinær og hørt når man kan ta ultralyd o.l. for å sjekke om hun er drektig før man setter den!

Ultralyd kan tas fra 3-4 uker etter parring (dvs etter at minst 1/3 av drektigheten er gjennomgått), men den er absolutt ikke sikker. Er det få valper er det ikke sikkert man oppdager dem på ultralyd. Sikkert svar får man ikke før man kan ta røngten, og det er først mot slutten av drektigheten. Da er det altfor sent å bruke abortsprøyte (man kan naturligvis "abortere" kirurgisk, men det er etisk betenkelig og svært stor belastning for tispa). Det er langt mindre problematisk for tispa å få en tidlig abortsprøyte.

Konferer med veterinær.

Anonymous poster hash: 730f4...420

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...